گسترش پوشش بیمه‌ای برای جامعه فرهنگ و هنر

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته با تاکید بر حمایت دولت سیزدهم از جامعه هنرمندان، در ارتباط با پوشش بیمه‌ای این بخش از جامعه گفت: حدود ۶۰ هزار نفر از خبرنگاران و اهالی فرهنگ و هنر از طریق «صندوق اعتباری هنر» تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، ضرورت گسترش پوشش بیمه‌ای برای بهره‌مندی آحاد جامعه بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی، توسعه بیمه‌ اجتماعی جامعه هنرمندان کشور را در قالب فعالان و شاغلان بخش‌های مختلف هنری نظیر بازیگران، خبرنگاران و دیگر اهالی حوزه فرهنگ و هنر را شامل می‌شود؛ این مهم در سالهای اخیر و در دوره فعالیت دولت سیزدهم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان نهاد اصلی بیمه‌گر اجتماعی گسترش بیمه‌های اجتماعی را در قالب گروه‌های مختلف فعال اجتماعی نظیر هنرمندان به صورت ویژه در ۲ سال اخیر برنامه‌ریزی و هدفگذاری کرده است؛ به‌گونه‌ای که رویکرد این سازمان در قبال جامعه هنری کشور و ارائه خدمات به آنان ناشی از توسعه پوشش بیمه‌ای این افراد کاملاً مشهود است.

جامعه ۴ میلیون نفری بیمه‌شدگان خاص با وجود هنرمندان

براساس آمار سازمان تأمین‌اجتماعی حدود چهار میلیون نفر بیمه‌شده خاص سازمان تأمین اجتماعی شامل قالیبافان، بیمه مساجد، بیمه صیادان و هنرمندان و... از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند که به موجب قانون حق بیمه سهم کارفرمایی آنها با حمایت دولت پرداخت می‌شود.

آمارها حاکی است تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر از اهالی و فعالان حوزه‌های فرهنگ و هنر در زمینه‌های مختلف به واسطه حمایت‌های دولت، بسترسازی سازمان تأمین اجتماعی و برنامه‌ریزی متولیان این حوزه با استفاده از پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی از مزایای بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و دیگر موارد حمایتی بهره‌مند هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم ۲۶مهرماه در نشست مجمع عمومی سالیانه صندوق اعتباری درباره بیمه هنرمندان بیان کرد: دولت سیزدهم بنای خود را بر حمایت از هنرمندان گذاشته و در مدت بیش از ۲ سال گذشته که هیچگونه حمایتی را از این جامعه نکرده است؛ اکنون قرارگاه «شهید آوینی وزارت ارشاد» به‌شکل اختصاصی به وضعیت معیشت و حمایت از هنرمندان و اهالی فرهنگ مشغول است.

رشد ۴۵ درصدی معرفی هنرمندان به سازمان تأمین اجتماعی

گزارش عملکرد حمایتی صندوق اعتباری هنر مربوط به بازه زمانی یک‌سال اخیر حاکی است؛ تا شهریورماه سال‌جاری رشد ۲۰ درصدی اعضا، افزایش ۴۵ درصدی معرفی‌شدگان تأمین اجتماعی، رشد ۴۹ درصدی اعضای تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی، اعطای بیش از ۲۷۲ میلیارد تومان تسهیلات به بیش از ۱۴ هزار فعال فرهنگی هنری قرآنی، رشد ۷۰ درصدی پرداختی طرح تکریم، تخصیص بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و بیش از ۶۶ میلیارد تومان قرض‌الحسنه ضروری در قالب طرح‌های شمیم و جوانه و پرداخت بسته کمک‌هزینه ایام بیکاری کرونا به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب بسته حمایتی مستقیم و غیر مستقیم، در اختیار اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه قرار گرفته است.

پیش از این «سید مجید پوراحمدی» رئیس هیأت مدیره صندوق اعتباری هنر در ارتباط با افراد تحت پوشش این صندوق و سطح پوشش تأمین اجتماعی مشمولان این صندوق گفت: نزدیک به ۲۷ هزار نفر فعالان فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت کشور از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم به عضویت صندوق اعتباری هنر درآمدند که بیش از ۶۰ درصد از سهم حق بیمه تأمین اجتماعی اعضا بر عهده صندوق است.

همچنین آخرین داده‌های بیمه‌ تکمیلی مشمولان صندوق اعتباری هنر حاکی است بیش از ۴۵ هزار نفر در طرح‌های مختلف بیمه تکمیلی این صندوق عضویت دارند و از خدمات متنوع حمایتی آن استفاده می‌کند.

اعلام آمادگی تأمین اجتماعی جهت پوشش بیمه‌ای هنرمندان

«میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ۲۸ تیرماه در دیدار با رئیس سازمان سینمایی، مدیرعامل خانه سینما و جمعی از هنرمندان و فعالان این عرصه از آمادگی این سازمان برای همکاری در راستای بهره‌مندی این قشر از پوشش بیمه‌ای و بهبود و تکمیل شرایط بیمه‌ای هنرمندان خبر داد.

موسوی با اشاره به تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدامات اصولی حوزه بیمه هنرمندان بیان کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی برای تحت پوشش قرار دادن هنرمندان و فعالان تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری از جمله سینماگران، آمادگی دارد؛ پیش از این نیز توافق‌ها و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که باید با جدیت بیشتری پیگیری و تکمیل شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه باید منابع بیمه‌ای موردنیاز برای ارائه خدمات به هنرمندان تأمین شود، افزود: اقشار مختلف در زمان بروز مشکلات به تأمین‌اجتماعی مراجعه می‌کنند و در شرایط عادی زندگی توجه کافی به موضوع بیمه ندارند. انتظار ما این است که جامعه هنری برای ترویج فرهنگ بیمه و آینده‌نگری، پیشگام بوده و الگوی سایر اقشار باشند.

بیمه دغدغه هنرمندان است

«محمد خزاعی» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی نیز پیشتر با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی هنرمندان موضوع بیمه است، گفت: هنرمندان در سنین بالاتر به فکر بازنشستگی می‌افتند و در برخی موارد مشکلات زیادی دارند. امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها، تمهیدات مشخصی برای هنرمندان پیشکسوت ایجاد شود.

‌او با ارائه پیشنهاد شکل‌گیری کارگروه مشترک بیمه‌ای بین سازمان سینمایی و سازمان تأمین‌اجتماعی، تاکید کرد: این کارگروه پیگیری مداوم مسائل مربوط به هنرمندان را در دستور کار داشته باشد.

ضرورت رشد بیمه‌پردازی هنرمندان با حمایت دولت

اولین تفاهم‌نامه پوشش بیمه‌ای هنرمندان سال ۱۳۸۰ در سازمان تأمین اجتماعی امضا شد.

با توجه به سوابق تفاهم‌نامه‌ای این حوزه یکی از پرسش‌ها حول‌ محور پرداختی سهم حق بیمه هنرمندان این است که چرا هنرمندان با حداقل حقوق بیمه شده و در زمان بازنشستگی نیز حداقل حقوق را دریافت می‌کنند؛ درحالی‌که بسیاری از آنان حقوق بالاتری در زمان اشتغال دریافت می‌کنند. به این واسطه جامعه بیمه‌پرداز هنرمند می‌توانند با پرداخت‌های بتر با پشتوانه حماتی دولت از مزایا و حقوق مستمری بیشتری در دوران بازنشستگی برخوردار باشند.

‌توسعه پوشش بیمه‌ای جامعه شاغلان فرهنگ و هنر جامعه با استفاده از بسترهایی نظیر سازمان تأمین اجتماعی و حمایت دولت، علاوه بر تضمین معیشتی و درمانی آینده، انتفاع دوسویه این افراد و سازمان تأمین اجتماعی و همچنین گسترش بیمه‌های اجتماعی در عمل به قانون اساسی و قانون تأمین اجتماعی را موجب خواهد شد.

کد خبر: 64780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =