ایجاد ۹۰۷ هزار فرصت شغلی در ۶ ماهه سال‌جاری 

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس گزارش سه ماه اول و دوم سال جاری بالغ بر ۹۰۷ هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شده است و این آمار اشتغال منهای بازنشستگی و مستمری‌بگیران بیمه بیکاری است. 

به گزارش آتیه آنلاین، وزیر کار امروز ۳۰ مهر در جریان چهل و هشتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی بیان کرد: مصوبات نهایی در این نشست ما پیرامون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است.
او افزود: تسهیلگری در معیشت خانوار، عدم تقید به زمان، هنرآموزی در محیط خانواده و کاهش هزینه‌های رفت و آمد و مدیریت زمان برخی از مزایای دیگر فعالیت در حوزه مشاغل خانگی محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: بسیاری کشورها در حوزه تولیدات لوازم یدکی خودرو از ظرفیت مشاغل خانگی استفاده می‌کنند. در گذشته بسیاری مشاغل در جوار روستاها و خانوار ایجاد و می‌شد.
وی ادامه داد: مشاغل خانگی در افزایش سرانه تولید، رشد اقتصادی، کاهش شکاف طبقاتی و اصلاح ضریب جینی بسیار موثرند.
مرتضوی اضافه کرد: توسعه استفاده از ظرفیت فضای فیزیکی منازل نیز یکی دیگر از بسترهای ایجاد شده در حوزه مشاغل خانگی به‌شمار می‌رود. کاهش حدود ۲ درصدی نرخ بیکاری زنان و افزایش حدود یک درصدی نرخ مشارکت زنان در آمارهای بهار و تابستان سال جار است.
او در ادامه توضیح داد : از مجموعه یک میلیون فرصت شغلی تعهد شده توسط دولت ۱۵ درصد به مشاغل خانگی اختصاص دارد. در مجموع در دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی توسط زنان ایجاد شده است.
وی گفت: توسعه مشاغل خانگی در کنار گسترش فضای کسب و کار در دولت سیزدهم به صورت جدی برنامه‌ریزی و دنبال می‌شود. سازمان بهزیستی و کمیته امداد اقدامات بسیار اثرگذاری در راستای توسعه اشتغال خانگی داشته‌اند.
مرتضوی همچنین تاکید کرد: امسال ۴ هزار میلیارد تومان به حوزه تسهیلات مشاغل خانگی تخصیص داده شده است. ۹۰ درصد بار اشتغال ایجادی بر دوش کارآفرینان و صاحبان سرمایه است.
وی ادامه داد: همچنین نرخ بیکاری در دولت سیزدهم به کانال ۷ درصد وارد شده است.


خلق ۱۰۰ هزار شغل خانگی در سال ۱۴۰۱
"محمود کریمی بیرانوند" معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: در سال گذشته ایجاد ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در سال‌جاری ابلاغ شده و این در حالی است که در سال گذشته تعداد ۱۰۰ هزار شغل محقق شد.
او افزود: رشته‌های مشاغل خانگی در دولت سیزدهم به بیش از ۶۰۰ عدد افزایش پیدا کرد و تعاونی‌های تامین نیاز در ۲۰ استان فعال شده و تا پایان سال اتحادیه کشوری این بخش تاسیس می‌شود.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۵۱۲ نمایشگاه حوزه اشتغال خانگی در کشور راه‌اندازی و برگزار شد. امسال در واقع ۱۵ درصد شغل ایجادی یک میلیون شغل در حوزه اشتغال خانگی برنامه‌ریزی شده است.
کریمی بیرانوند اضافه کرد : وزیر کار دستورالعمل نظارت بر طرح‌های اشتغالزای کشور را ابلاغ کرده‌اند که یکی از این موارد مختص حوزه مشاغل خانگی است.
او توضیح داد: دستگاه‌های عضو ستاد مشاغل خانگی در دولت سیزدهم نسبت به عملیاتی کردن اقدامات و برنامه‌های این حوزه فعالیت بسیار مناسبی داشته‌اند.
معاون وزیر کار بیان کرد: ۱۰ درصد شغل ایجادی کشور به حوزه مشاغل خانگی اختصاص پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: از ساماندهی مشاغل حوزه دستفروشی حمایت می‌کنیم و آمادگی تحقق این مهم را در وزارت کار داریم.
کریمی بیرانوند افزود: برنامه‌ریزی سال‌جاری در حوزه اشتغال خانگی تقویت و حمایت از پشتیبانی‌های این بخش است.

اشتغال بیش از ۸۶ هزار شغل خانگی تا پایان مهرماه
"آزیتا همتیان" رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ادامه این مراسم گفت: با شروع به کار دولت سیزدهم جهش و شکوفایی در حوزه مشاغل خانگی اتفاق افتاده است. تا پایان ۷ ماهه سال‌جاری بیش از ۸۶ هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده است.
او افزود: اعتبارات ۴ هزار میلیارد تومانی حوزه مشاغل خانگی نشان‌دهنده رشد ۳۳ درصدی نسبت به سال قبل است. در سال گذشته بیش از ۷۲ هزار مجوز کسب و کار و اشتغال خانگی برای زنان صادر شده و بیشترین درخواست نیز برای زنان صادر شده است.
همتیان تاکید کرد: بیش از ۳۴ هزار نفر در سال گذشته تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته به زنان فعال در این حوزه پرداخت شده است.
وی ادامه داد: سال قبل بیش از ۱۹۴ هزار شغل ایجاد مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ محقق شد که بیش از ۷۶ درصد این آمار به زنان مشاغل این بخش اختصاص دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی هم در این نشست گفت: از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خانگی سال‌جاری حدود ۲ هزر و ۶۰۰ میلیارد تومان با به حال جذب شده است و بانک رفاه کارگران در این حوزه در سال‌جاری و سال قبل بیشترین میزان همکاری را داشته است.
او اضافه کرد: امیدواریم با کمک دستگاه‌های عضو ستاد سهم بیشتری در ارتباط با مشاغل ایجادی حوزه اشتغال خانگی داشته باشیم.

"امیر سیاح" رئیس مرکز بهبود و پایش کسب و کار در ادامه نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: مجوز کسب و کار حوزه غذای خانگی به صورت الکترونیک صادر می‌شود.
او ادامه داد: رویکرد توسعه زیرساخت‌های عرضه محصولات تولیدی حوزه مشاغل خانگی در کنار حمایت‌های مختلف نظیر ارائه تسهیلات در این بخش بسیار موثر خواهد بود.
وی همچنین اضافه کرد : اقداماتی باید در حوزه ساماندهی مشاغل حوزه دستفروشی صورت گیرد.

برای دیدن گزارش تصویری جلسه اینجا کلیک کنید.

کد خبر: 64805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =