فرصت فعالیت تولیدی زنان در خانه مهیا است

افزایش فعالیت‌های حوزه اشتغال خانگی علاوه بر کاهش آمار مربوط به نرخ بیکاری، افزایش اشتغال ارزان، کاهش اشتغال غیررسمی و همچنین رشد تولید، به صورت ویژه با استفاده از بسترهای استغالزا در محیط خانه، زمینه فعالیت زنان را فراهم می‌کند. به عبارتی، توسعه اشتغال زنان در بستر مشاغل خانگی بسیار در دسترس‌تر از دیگر حوزه‌های شغلی است.

به گزارش آتیه آنلاین، جامعه زنان اکنون بیش از ۷۶ درصد سهم اشتغال خانگی و تولیدات این بخش را در اختیار دارند و به این دلیل، نقش‌آفرینی آنان در رشد تولید و تاثیرگذاری این حضور در تأمین نیاز جامعه زنان به ویژه «زنان ‌سرپرست خانوار» کاملاً مشخص است. این مهم همچنین مشارکت اجتماعی و اقتصادی بیشتر زنان در جامعه را موجب شده است.

پایداری اشتغال، کم‌سرمایه‌بری، در دسترس بودن مواد اولیه و بازار ارائه محصولات و بستر رشد داده‌های مربوط به شاخص‌های عمده بازار کار از مزایایی است که در حوزه مشاغل خانگی آنچنان که باید در دهه‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته و در واقع در بازه زمانی مذکور فرصت توسعه اشتغال با استفاده از این ظرفیت از دست رفته است.

تغییر رویکرد اشتغالزایی، اهتمام استفاده از فرصت و ظرفیت خلق اشتغال گسترده، برنامه‌ریزی اشتغال ارزان، اختصاص تسهیلات، حمایت دستگاه‌ها و هدفگذاری کلان اشتغال، بخش از مواردی است که در حوزه مشاغل خانگی در دوره فعالیت دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و این مهم شرایط احیای اشتغال خانگی را فراهم کرد.

سهم بالای بنگاه‌های خُرد از اشتغال کشور

داده‌های آماری حوزه اشتغال و بنگاهداری کشور بیانگر این است که بیش از ۸۵ درصد اشتغال در بنگاه‌های خُرد، کوچک و متوسط شکل گرفته. افزایش فرصت‌های شغلی در فعالیت‌های بخش مشاغل خانگی به عنوان مشاغل خُرد امکان گسترش تولید و رشد بهره‌وری جامعه زنان را به دنبال خواهد داشت.

در این حوزه تغییر رویکرد دولت و وزارت کار در راستای گسترش ارائه تسهیلات اشتغال خانگی با اولویت زنان سرپرست خانوار و روستاییان و زمینه‌سازی توسعه در این حوزه‌ها قابل مشاهده است.

تازه‌ترین آمار وزارت کار حاکی از ایجاد ۲۹۰ هزار مورد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم است؛ رشد سهم مشاغل خانگی از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد در مجموع اشتغال کشور نیز براساس شرایط این حوزه پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس از ظرفیت خلق یک ‌میلیون شغل برنامه‌ریزی شده سال ۱۴۰۲، سهم مشاغل خانگی ۱۵۰ هزار مورد است.

این در حالی است که براساس اعلام وزارت کار در راستای تسهیلگری خلق اشتغال و حمایت از تولید مشاغل خانگی، سال‌ جاری رشد ۳۵ درصدی تخصیص اعتبارات مشاغل خانگی در مقایسه با سال گذشته محقق می‌شود.

خلق ۲۵۰ هزار شغل خانگی توسط زنان

افزایش نقش آفرینی جامعه زنان درحوزه اشتغال خانگی به واسطه جنس کار در منزل نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد و خروجی آماری آن در داده‌های حوزه اشتغال کاملاً پیدا است.

در این ارتباط «صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در جریان چهل و هشتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، اینگونه مشاغل را در افزایش سرانه تولید، رشد اقتصادی، کاهش شکاف طبقاتی و اصلاح ضریب جینی بسیار موثر دانست و از کاهش حدود ۲ درصدی نرخ بیکاری زنان و افزایش حدود یک درصدی نرخ مشارکت زنان در آمارهای بهار و تابستان سال‌جاری خبر داد.

او همچنین با اعلام اینکه از مجموع یک میلیون فرصت شغلی تعهد شده توسط دولت ۱۵ درصد به مشاغل خانگی اختصاص دارد و در دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی توسط زنان ایجاد شده است، بیان کرد: توسعه مشاغل خانگی در کنار گسترش فضای کسب و کار در دولت به صورت جدی برنامه‌ریزی و دنبال می‌شود.

سهم ۷۶ درصدی زنان از کار در منزل

در حالی ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال‌جاری توسط دولت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شده است که به گفته "آزیتا همتیان" رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، در مدت هفت ماهه سال‌جاری بیش از ۸۶ هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده است.

او همچنین از اعتبارات چهار هزار میلیارد تومانی حوزه مشاغل خانگی و رشد ۳۳ درصدی این شاخص نسبت به سال قبل خبر داد. همتیان آمار ارائه مجوز کسب و کار خانگی را در سال گذشته بیش از ۷۲ هزار مورد اعلام کرد که بیشترین آنها برای زنان صادر شده است.

داده‌های حوزه اشتغال وزارت کار در سال گذشته نشاندهنده این است که از مجموع بیش از ۱۹۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده، بالغ بر ۷۶ درصد به زنان فعال در این حوزه اختصاص داشته‌ است؛ این آمار بیانگر سهم قابل توجه جامعه زنان خانه‌دار در اشتغالزایی و کارآفرینی است.

آمارهای ارائه تسهیلات حوزه مشاغل خانگی در سال قبل نیز نشان از دریافت تسهیلات مذکور به بیش از ۳۴ هزار نفر است که در کنار رشد تسهیلات تخصیصی این بخش در سال‌جاری، عزم دولت، متولیان اشتغال و نظام بانکی را در ساماندهی و توسعه این نوع اشتغال نشان می‌دهد.

کد خبر: 64846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =