ساماندهی ۱۵۰ کودک کار همدانی توسط بهزیستی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: ۱۵۰ کودک کار از سال ۹۹ تاکنون در این استان شناسایی و با تشکیل پرونده و بهره‌مندی از خدمات بهزیستی ساماندهی شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا سمائی با بیان اینکه طرح حمایت از کودکان کار و خیابانی از اواسط سال ۱۳۹۹ شروع شده گفت: در طرح ساماندهی کودکان کار، اقداماتی از جمله حمایت‌های روانی از کودکان، حمایت‌های مادی و معیشتی، خدمات آموزش و ایجاد اشتغال برای یکی از اعضای خانواده که منجر به توانمندی کودک و خانواده آنها شود، انجام می‌شود.

وی افزود: سازمان بهزیستی با بهره‌گیری از خدمات مددکاری و روانشناسی و با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت از حقوق کودکان، بهبود و ارتقا کیفیت زندگی آنها کودکان کار را زیر پوشش قرار می دهد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان ادامه داد: پس از شناسایی کودکان کار خانواده آنها از نظر وضعیت آسیب‌های اجتماعی ارزیابی می شود و در صورت نیاز مداخلات لازم به کودک و خانواده ارائه و پیگیری های درمانی، روانشناسی و مددکاری در این راستا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر کودک در موقعیت و مخاطره قرار گرفته باشد مورد رسیدگی و در شرایط حاد پذیرش می شود افزود: خانواده‌های واجد شرایط در حوزه‌های مرتبط مانند کمیته امداد، زنان سرپرست خانواده و یا سرپرست از کار افتاده مورد حمایت قرار می‌گیرند.

تماس با اورژانس ۱۲۳ به جای کمک مالی به کودکان کار خیابانی

سمائی گفت: ارائه آموزش و آگاه‌سازی کودک و خانواده، هدایت به مهارت‌آموزی و اشتغال خانواده و در مجموع ارتقا وضعیت کودک با هدف توانمندسازی خانواده و پیشگیری از بازگشت مجدد کودک به کار در دستور کار قرار دارد و محور اصلی اقدامات این حوزه بر پایه هم‌افزایی و همراهی خیران و نیکوکاران صورت می‌گیرد.

وی با توصیه به اینکه مردم کمک‌های خود را از طریق بهزیستی به این کودکان اهدا کنند یادآور شد: مردم به جای کمک مالی به کودکان کار خیابانی از طریق اورژانس ۱۲۳ حضور این افراد را اطلاع دهند تا ساماندهی شوند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان بیان کرد: مطابق ضوابط قانون حمایت از اطفال و نوجوانان هر کودکی در شرایط مخاطره‌آمیز قرار گرفته باشد وضعیت او توسط تیم اورژانس اجتماعی و مددکار ارزیابی می شود و کودکان در معرض خطر و فاقد سرپرست نظیر انواع مصادیق کودک آزاری مورد مداخله قرار می گیرد و با پیگیری های قضائی لازم و طبق ساز و کارهای موجود ساماندهی می‌شوند.

وی گفت: در استان همدان یک شیرخوارگاه و موسسات خیریه با رویکرد غیرانتفاعی و خیراندیشی فعالیت دارند و کودکان و نوجوانان مطابق رده‌های سنی در خانه‌های فعال در این زمینه اقامت داشته و از خدمات مراقبت، پرورش، آموزش و توانمندسازی بهره مند می‌شوند.

سمائی، مهمترین عامل آسیب‌های اجتماعی را اعتیاد دانست و افزود: عوامل اجتماعی و اقتصادی، فقر، اعتیاد، طلاق، بدرفتاری با کودکان در خانواده از مهم‌ترین دلائل وجود کودکان و نوجوانان کار خیابانی است.

وی ادامه داد: آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی معتبرترین سند بالادستی است و در آن بر لزوم هم‌افزایی و همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف نظیر نیروی انتظامی، شهرداری، تعاون کار و رفاه اجتماعی و فنی و حرفه‌ای مورد تاکید قرار گرفته است.

ارائه بیش از ۹ هزار نفر ساعت آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به کودکان خیابانی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: ۹ هزار و ۷۳ نفر ساعت آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در ۶ ماه نخست سال جاری به ۴۸ کودک خیابانی ارائه داده شده است.

سمائی با اشاره به اینکه یکم آبان سالروز ابلاغ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات برآمده از این قانون فراهم شدن زمینه‌های بهتر مبحث فرزندخواندگی و بهره‌مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر، دارای شرایط خاص نظیر بیماری و کم‌توانی از آغوش پر مهر و پر برکت خانواده‌هاست.

۳۰ هزار و ۳۰۸ هزار مددجو با معلولیت‌های مختلف جسمی، حرکتی، شنوایی، ضایعه نخاعی و از کارافتادگی از خدمات تخصصی و حمایتی بهزیستی این استان بهره‌مند هستند.

کد خبر: 64858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =