رویکرد مثبت دولت به پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با جامعه هدف حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر نیازمند تأمین منابع کامل برای ارائه به هنگام تعهدات همه‌جانبه خود در بخش‌های درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی است. در همین راستا پرداخت مطالبات این نهاد بیمه‌گر یاریگر اقدامات، سیاست‌ها، برنامه‌ها و تعهدات آن خواهد بود.

به گزارش آتیه آنلاین، داده‌های آماری نشان می‌دهد که اکنون حدود ۷۳ درصد جامعه ۸۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند. این در حالی است که اکنون ۵۳ درصد این جامعه در بخش‌های درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند.

تأمین اجتماعی اکنون بیش از ۸۶ درصد منابع خود را از طریق وصول حق بیمه از ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی دریافت می‌کند، بنابراین پرداخت به موقع حق بیمه‌ها از سوی کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی می‌تواند این سازمان را در راستای ایفای تعهدات یاری کند تا این سازمان هم بتواند تعهدات خود را در قبال بیمه‌شدگان و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش اجرایی کند.

با توجه به اینکه بخش خصوصی و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمایان سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند در صورتی که مطالبات خود را در زمان مقرر به این نهاد بیمه‌گر پرداخت کنند، تأمین اجتماعی نیز اجرای تعهدات ماهانه خود به مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان را در زمان خود به انجام می‌رساند. هرچند که اکنون با وجود مطالبات سنگین دولتی و بخش خصوصی این تعهدات سه‌گانه به موقع به همه افراد تحت پوش ارائه می‌شود.

ارائه تعهدات بدون استقراض از بانک

سازمان تأمین اجتماعی تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم برای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان از بانک استقراض می‌کرد، در حال که آن زمان میزان تعهدات ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان بود اما اکنون به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بدون استقراض از بانک این تعهدات در ماه اجرایی می‌شود.

یکی از مهمترین دلایل اصلی این اقدام، حمایت دولت سیزدهم برای تسویه بخشی از بدهی کلان دولت به سازمان تأمین اجتماعی بود که اکنون بدون حتی یک ریال استقراض از بانک در موعد مقرر حقوق مستمری‌بگیران و دیگر تعهدات جاری سازمان پرداخت شده و منابع سازمان نیز در زمان خود تأمین شده است.

یکی دیگر از اتفاقات مهم در راستای تأمین به موقع منابع در سازمان تأمین اجتماعی گسترش خدمات بیمه‌ای به همه آحاد جامعه به ویژه در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با توجه به اصل ۲۹ قانون اساسی و اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی بود که در ۲.۵ سال گذشته حدود ۲ میلیون نفر به جامعه آماری بیمه‌شدگان این نهاد بیمه‌ای افزوده شد.

اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان، بیمه‌های اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد برای توسعه بیمه در این سازمان دنبال شد تا از این طریق در این مدت با اجرای طرح توسعه پوشش بیمه‌ای ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار برای سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شد.

تأدیه بدهی دولت با رقم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این باره گفته است: ما در اوایل این دولت هر ماه ۲۷ تا ۲۸ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری پرداخت می‌کردیم و از این رقم، هر ماه حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی برای پرداخت حقوق داشتیم و این یکی از چالش‌های اصلی سازمان بود که بعضاً تحت‌عنوان بحران در صندوق تأمین‌اجتماعی از آن یاد می‌شد. در کنار آن استقراض بی‌رویه‌ای در دوره قبل از نظام بانکی اتفاق افتاده بودو در فاصله سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ به عنوان ابربدهکار بانکی مطرح شده بودیم و حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهکار شده بودیم.

موسوی تأکید کرد: دو اتفاق بزرگ در این صندوق در این مدت رقم خورد که رویه صندوق را مثبت و رو به رشد کرد. یکی این‌که با کمک و تأدیه بدهی دولت، حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی که ما را به عنوان ابربدهکار نظام بانکی معروف کرده بود، تسویه کردیم. با این کار، همچنین حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان را که هزینه سود این تسهیلات بود که باید به نظام بانکی پرداخت می‌کردیم از روی دوش منابع تأمین‌اجتماعی برداشتیم.

وی افزود: ما امروز بالغ بر ۴۱ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان ماهانه حقوق و مستمری می‌پردازیم ولی در سال ۱۴۰۲ تا امروز حتی یک ریال هم برای پرداخت حقوق از نظام بانکی استقراض نکرده‌ایم. در حال حاضر از بحران‌ها و مشکلات ماهانه و روزمره عبور کرده‌ایم و در حال توسعه خدمت هستیم که جزو اولویت‌های ماست. امیدواریم با این توسعه خدمات، بخشی از آلام مردم را تسکین دهیم و کاستی‌های برجای مانده از گذشته در برخی حوزه‌ها را جبران کنیم.

با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به بخش اعظمی از جامعه خدمات درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی ارائه می‌دهد علاوه بر پرداخت به موقع مطالبات از سوی بخش‌های خصوصی و دولت تأثیر جدی در راستای ایفای تعهدات دارد، باید وصول حق بیمه هم به روز باشد تا این سازمان بتواند سالانه بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان تعهدات خود را ایفا کند.

کد خبر: 65199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =