مهارت‌آموزی ابزار پیشرفت کشورها

«مهرداد عظیمی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ارتقاء آموزش فنی و حرفه‌ای را به‌عنوان راهی برای ایجاد سرمایه انسانی و تقویت رشد اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای، عظیمی در گفتگو با اعضای دبیرخانه شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی، دلیل بیکاری را عدم وجود مهارت‌هایی که هر کشور به آن نیاز دارد برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌های یک ملت از طریق آموزش حرفه‌ای، یکی از مولفه‌های مهم توسعه سرمایه انسانی است.

او اضافه کرد: برخی از جوامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بی‌اهمیت نشان می‌دهند و این امر باعث شده افراد بیشتر به سمت دانشگاه‌ها گرایش یابند و درنهایت منجر به بیکاری نیروی کار یک کشور شود.

توسعه سرمایه انسانی با بنیادی کردن آموزش‌های مهارتی

دبیر شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی، توسعه سرمایه انسانی با بنیادی کردن آموزش‌های مهارتی امکان پذیر دانست و بیان کرد: جوامع باید آموزش فنی و حرفه‌ای را با هدف یافتن راه‌حل‌های ماندگار برای ایجاد اعتماد به‌نفس در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ترویج کنند.

او ادامه داد: نیاز به ایجاد اعتمادبه‌نفس ریشه در داستان‌های موفقیت کشورهایی است که تاکید بر آموزش فنی و حرفه‌ای را مسیری برای ارائه مهارت‌های مهم صنعت می‌دانند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: در کشور ما به دلیل ادای احترامی که به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌شود، یک نوع بدبینی به آموزش مهارتی ایجاد کردند، اما فراگیری آموزش‌های مهارتی توسط جوانان یک ضرورت و زمینه‌ساز موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی و رفع مشکل بیکاری است و تا زمانی که به ارتباط جدی مهارت‌آموزی با اقتصاد و اشتغال دقت نشود اقتصاد ناپایدار و انبوه بیکاران را شاهد خواهیم بود.

خودباوری نسبت به توانایی و استعداد، لازمه مهارت‌افزایی است

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: لازمه مهارت‌افزایی، خودباوری و خودآگاهی نسبت به توانایی ها و استعدادهای فردی است و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در توسعه مهارت‌آموزی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و کارآفرینی نقش مهمی دارد.

عظیمی ضمن بازدید از محل دبیرخانه شورا و گفتگو با همکاران بر نقش شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی در ارتقاء جایگاه مهارت‌آموزی در کشور و فراگیر شدن موضوع مهارت در بین دولتمردان و آحاد جامعه تأکید کرد.

در ادامه دبیران کارگروه ها و کارشناسان دبیرخانه به ارائه گزارش عملکرد دوساله کارگروه ها و چالش های موجود پرداختند و مقرر شد جلسه ای با حضور دبیر شورا و کلیه اعضا کارگروه های سه گانه در روزهای آتی برگزار شود.

کد خبر: 65201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =