خانه‌دار کردن کارگران از طریق مسکن جوار کارگاه  

«علیرضا حیدری» کارشناس حوزه بازار کار و تولید با تاکید بر استفاده از سازوکارهای حمایتی دولت، دستگاه‌های مرتبط و متولی حوزه کار و اختصاص تسهیلات بانکی بلندمدت، ساخت مسکن جوارکارگاه را نیز از جمله راهکارهای خانه‌دار کردن نیروی کار دانست.

حیدری ادامه داد: البته در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ ساخت مسکن جوارکارگاه به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکل مسکن نیروی کار شاغل محسوب می‌شد و کارفرمایان، ساخت شهرک‌های مسکونی را جهت تأمین مسکن شاغلان و کاهش هزینه و زمان رفت و آمد آنان به کارگاه و تسهیل دسترسی در دستور کار داشتند.

او همچنین در ادامه افزود: اقدام کارفرمایان به‌ویژه در حوزه کارگاه‌های بزرگ با توان مالی اجرای ساخت شهرک‌های مسکونی کارگری، انتفاع چندوجهی نیروی کار و کارفرما و البته نفع دولت و نهادهای متولی در حل چالش مسکن بخشی از نیروی کار را به همراه دارد.

حیدری با تاکید بر امکان ادامه رویه و رویکرد خانه‌سازی برای کارگران از سوی کارگاه‌های دارای تمکن مالی، اضافه کرد: اغلب شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ در آن بازه زمانی اقدامات شهرک‌سازی برای اسکان نیروی کار شاغل در کارگاه را مورد توجه داشتند.

او توضیح داد: دولت‌ها می‌توانند با امکان‌سنجی اختصاص زمین به کارخانجات برای انجام خانه‌سازی نیروی کار، تسهیل شرایط ساخت مسکن کارگری را فراهم می‌کنند.

این کارشناس حوزه کار گفت: در این شرایط با توجه به وضعیت میانگین درآمدی جامعه کارگری و هزینه‌های بالای مشارکت در حوزه ساخت مسکن، امکان تأمین آورده مالی برای اکثریت شاغلان حوزه کارگری و مشارکت در طرح‌های تعاونی و انبوه‌سازی وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: بخش قابل توجهی از منابع مالی انباشته شده خانوار کارگری به عنوان ودیعه مسکن حال حاضر آنها صرف شده و به این واسطه اگر بنا بر دریافت آورده از کارگران برای ساخت مسکن است، باید این مبلغ در زمان تحویل مسکن و همزمان با نقل مکان از منزل استیجاری به خانه نوساز صورت گیرد.

لزوم اختصاص تسهیلات کم‌بهره و زمین برای خانه‌سازی

حیدری تاکید کرد: نهایتاً اینکه تا مشکل تأمین زمین موردنیاز و ارائه تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت قابل پرداخت توسط کارگران فراهم نشود، با وجود قیمت‌ تمام شده‌ای حدود ۱۰ میلیون تومانی ساخت هر متر مسکن از طرف وزارت راه و شهرسازی، امکان تحقق ساخت مسکن ارزان و گسترده برای کارگران وجود ندارد.

او افزود: البته در کنار موارد اشاره شده، تکلیف قانون اساسی در حوزه ساخت مسکن برای اقشار کارگری توسط دولت وجود دارد. همچنین در حوزه آیین‌نامه اجرایی یکی از مواد قانون کار بر مشارکت و مساعدت کارفرمایان در ساخت مسکن کارگری تاکید شده که البته به عنوان تکلیف محسوب نمی‌شود.

این فعال و کارشناس بازار کار اضافه کرد: با همراهی دولت و کارفرمایان، ساخت مسکن انبوه با همکاری کارفرمایان را می‌توان به عنوان یک راهکار جهت حل چالش مسکن بخشی از نیروی کار محسوب کرد.

حیدری توضیح داد: همچنین شهرک‌های صنعتی در قالب مجتمعی از کارگاه‌های صنعتی و تولیدی با مشارکت یکدیگر و تأمین زمین امکان ایجاد شهرک‌های مسکونی جوارکارگاه را دارند.

کد خبر: 65277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =