همه چیز درباره وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی سال ۱۴۰۲

اگرچه بحث پرداخت وام ۵۰۰ میلیونی ازدواج از سال ۱۴۰۰ مطرح بوده اما به تازگی با اعلام پرداخت این تسهیلات به متولدین دهه ۶۰ جزئیات و چگونگی پرداخت این تسهیلات اعلام شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طی ماه‌های گذشته پرداخت تسهیلات ازدواج نیز مانند سایر وام‌های بانکی با حاشیه‌ها و دستندازهای متعدد همراه بود و در نهایت با تاکید رئیس جمهور در تیر ماه سال جاری و در قالب ابلاغ نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی، دستورات پنج‌گانه دریافت و پرداخت وام ازدواج اعلام شد تا صف وام ازدواج تا پایان تابستان صفر شود.

بر این اساس پس از مدتی اعلام شد از ابتدای سال ١۴٠٢ تا پایان مهر ماه وام ازدواج ۴٨٠ هزار نفر واریز شده است. حال در شرایطی که مدت زمان چندانی از مهر ماه نگذشته اخباری درباره ارائه تسهیلات ۵۰۰ میلیونی ازدواج منتشر شده است.

ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

اما در هفت ماه اول سال جاری مبلغی که برای وام ازدواج به هر یک از زوجین اعطا می‌شد، طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور هر یک از زوجینی که ازدواج آنها در سال جاری به ثبت رسیده معادل ۱۸۰ میلیون تومان وام ازدواج با سود چهار درصد دریافت می‌کردند و چنانچه زوج کمتر از ۲۵ و زوجه کمتر از ۲۳ سال داشت این مبلغ به ۲۲۰ میلیون تومان می‌رسید.

همچنین بازپرداخت این تسهیلات نیز ۱۰ ساله در نظر گرفته شده بود که البته این شرایط همچنان برای افرادی که شرایط دریافت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی را ندارند صدق می‌کند.

همچنین برای دریافت این وام لازم است واجدان در سایت مربوط به وام ازدواج ثبت‌نام کنند تا بعد از وارد کردن مشخصات فردی، یک کد رهگیری ۱۰ رقمی به آنها اختصاص داده شود. با داشتن این کد زوجین می‌توانند تا حداکثر ۱۲ روز آینده به بانک مراجعه کرده و مراحل دریافت وام ازدواج را دنبال کنند.

بر این اساس پس از تکمیل ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد رهگیری، یک پیامک برای متقاضی دریافت این تسهیلات ارسال شده و شعبه بانکی که باید به آن مراجعه کند را اعلام می‌کند. در واقع، سامانه وام ازدواج با توجه به شهر شما شعبه‌ی بانک وام‌دهنده را مشخص می‌کند. شما می‌توانید بانک ارائه‌دهنده‌ی وام را انتخاب کنید، اما ممکن است سرپرست بانک شعبه را تغییر دهد.

قسط وام ازدواج ۱۴۰۲ چقدر است؟

اما درباره مبلغ اقساط وام ازدواج نیز پیش از این شرایط به این شکل بود که افرادی که وام ۱۸۰ میلیون تومانی گرفته بودند می‌توانستند بازپرداخت خود را تا ۱۰ سال در نظر بگیرند که بر این اساس اقساط ماهیانه این وام حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شد و این رقم در افرادی که وام ۲۲۰ میلیون تومانی دریافت کرده بودند تا حدود یک میلیون و ۸۳۳ هزار تومان افزایش داشت. البته در صورتی که افراد مدت زمان کوتاهتری را برای تسویه این تسهیلات در نظر گرفته باشند بطور طبیعی مبلغ پرداختی هر ماه افزایش خواهد داشت.

وام ازدواج دهه شصتی ها

بیشتر بخوانید:

گزارشی از آخرین وضعیت پرداخت وام ازدواج

وام دهه شصتی‌ها به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

طی روزهای گذشته معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده چنین اعلام کرده که مقرر شده است تسهیلاتی تشویقی در راستای ازدواج و فرزندآوری جوانان دهه شصت ارائه شود که البته دریافت این تسهیلات نیازمند شرایطی خاص است.

آنطور که اعلام شده این تسهیلات برای جوانان دهه شصتی ساکن روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در نظر گرفته شده و به بخش‌های مختلفی تفکیک می‌شود.

بدین ترتیب برای تسهیلات ازدواج جوانان این مناطق تسهیلاتی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که علاوه بر این رقم ۲۰۰ میلیون تومان هم برای خرید اقساطی جهیزیه و ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان تسهیلات اشتغال برای این دسته از جوانان در نظر گرفته شده است. این تسهیلات مضاف بر وامی است که از سوی بانک مرکزی برای ازدواج یا فرزندآوری مصوب شده است.

معصومه فلاحیان، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در توضیح بیشتر این مطلب چنین اعلام کرده که در قالب این طرح آن دسته از متولدین دهه ۶۰ که ساکن مناطق روستایی یا شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت باشند در صورت ازدواج و احراز شرایط می‌توانند از تسهیلات ازدواج که شامل خرید اقساطی جهیزیه و اشتغال است، برخوردار شوند.

شرایط دریافت وام ۵۰۰ میلیونی ازدواج

بنا بر آنچه از سوی این مسئول اعلام شده برای دریافت این تسهیلات لازم است متقاضیان دارای شرایط زیر باشند:

  1. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
  2. عشایر یا ساکن روستا و یا شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت
  3. زوجین (هر دو زن و مرد مجرد) متولد دهه ۶۰ (متولدین ۱۳۶۰/۰۱/۰۱ تا ۱۳۶۹/۱۲/۲۹) باشند
  4. تاریخ عقد زوجین از ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ تا ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ باشد

وام ازدواج 500 میلیونی

شرایط بازپرداخت وام ازدواج دهه شصتی‌ها

طبق اعلام فلاحیان «متقاضیان دارای شرایط بند الف این آیین نامه که توسط صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر بیمه شده باشند و یا بشوند، تسهیلات تشویقی ازدواج به مبلغ ۱۰۰میلیون تومان اعطا خواهد شد. سقف تسهیلات خرید اقساطی جهیزیه اعطایی به هر یک از افراد (هریک از زوجین) معرفی‌شده، حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان به صورت کالاکارت است و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی جهیزیه به هر یک از افراد معرفی شده ۳۶ ماه تعیین شده است.»

زوجینی که دارای شرایط دریافت این وام باشند باید یک حساب پس انداز قرض الحسنه برای واریز مبلغ وام و پرداخت اقساط آن در بانک مهر افتتاح کنند و در نهایت پرداخت این تسهیلات به افراد واجد شرایط بر اساس قراردادها و فرم‌های مورد استفاده طبق ضوابط و مقررات این بانک بوده و فرد دریافت کننده تسهیلات متعهد می‌شود برای خرید کالا یا استفاده از خدمات از مراکزی که طرف قرارداد بانک مهر هستند استفاده کند.

سود وام ۵۰۰ میلیونی دهه شصتی‌ها

همچنین بر اساس آنچه اعلام شده استفاده از این تسهیلات هم مانند وام ازدواج دارای کارمزد چهار درصدی خواهد بود. همچنین برای تضمین بازپرداخت این وام نیز لازم است وثیقه و تضمین افراد استفاده کننده از این تسهیلات در سامانه ضمان بانک اعتبار سنجی شده و مورد تائید قرار گیرد. برای تائید این موارد نیز یک ضامن یا سفته الکترونیکی به تشخیص بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین برای خرید کالا با کالاکارت متقاضیان دو ماه از تاریخ اعطای تسهیلات فرصت دارند و در صورتی که طی این مدت اقدام لازم جهت خرید را انجام ندهند بانک بدون نیاز به انجام هرگونه تشریفات قانونی و اداری و قضایی اقدام به تسویه تسهیلات مزبور ازمحل حساب‌های گیرنده تسهیلات خواهد کرد.

مبلغ تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای اشتغال نیز در صورتی که زوجین طبق بند الف این آئین نامه مشغول به کار نباشند تعریف شده و به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای هر طرح اشتغالی پرداخت خواهد شد. البته برای دریافت این مبلغ لازم است زوجین طرحی که از نظر صندوق امید دارای توجیه فنی و اقتصادی است ارائه کنند و در صورت نیاز مجوزهای کسب و کار مربوطه را نیز ارائه کنند. البته باید توجه داشت که محل اجرای این کسب و کارهانیز باید روستاها یا شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر باشند. نکته دیگر اینکه اگر طرح مربوطه هزینه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیون تومان داشته باشد باید مابقی مبلغ از سوی متقاضی دریافت تسهیلات تامین شود؛ علاوه بر این در صورتی که متقاضی طرح مربوطه را اجرا نکند، تسهیلات دین به حال شده و با نرخ تسهیلات جاری بانکها مصوبه شورای پول و اعتبار مسترد خواهد شد.

کد خبر: 65354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =