افزایش بیش از ۲ میلیون پرونده در سامانه جامع روابط کار

براساس آمار اعلامی سامانه جامع روابط کار، در محدوده زمانی حدوداً یک‌سال اخیر در قالب فعالیت این سامانه مربوط به فعالان و شرکای اجتماعی حوزه کار، بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار پرونده تکمیل شده در این سامانه به ثبت رسیده است. شاید این روند افزایشی مراجعه شرکای اجتماعی به این سامانه را بتوان نشانه جامعیت، کارآمدی و تسریع در رسیدگی به مسائل مرتبط با حوزه روابط کار دانست.  

به گزارش آتیه آنلاین، سامانه جامع روابط کار، ارائه خدمات مطلوب به جامعه شرکای اجتماعی حوزه کار و تولید، به‌ویژه خدمات مرتبط با حوزه روابط کار را عهده‌دار است. راه‌اندازی و ارتقاء خدمات این سامانه توسعه شفافیت، رشد دسترسی جامعه کار به الزامات این حوزه و دریافت خدمات الکترونیک در این ارتباط را فراهم کرده است.

در این ارتباط ثبت دادخواست‌ها، بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل، بخشی از فعالیت‌های سامانه مذکور به‌شمار می‌رود. در حال حاضر سامانه جامع روابط کار بیش از ۵۳ فرایند حوزه روابط کار را به صورت الکترونیک به جامعه فعال حوزه کار و تولید اعم از کارفرمایان و کارگران ارائه می‌دهد.

ثبت بیش از ۱۱ میلیون پرونده در سامانه جامعه روابط کار

براساس آخرین داده‌های آماری سامانه جامع روابط کار به عنوان یکی از سامانه‌های مهم و کاربردی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی، از ابتدای آغاز به‌کار این سامانه از سال ۱۳۹۸ تا ۲۱ آبان سال‌جاری تعداد ۱۱ میلیون و ۱۴۶هزار و ۱۵۸ پرونده برای مراجعان به این سامانه تشکیل شده است.

همچنین جدیدترین داده‌های آماری مرتبط با مراجعه شرکای اجتماعی حوزه کار به سامانه مذکور نیز حاکی از وجود چهار میلیون و ۷۳هزار و هفت پرونده مراجعان به این سامانه است.

افزایش بیش از ۲ میلیون پرونده در سامانه جامع روابط کار

هدفگذاری توسعه خدمات در سامانه جامع روابط کار

ارائه خدمات الکترونیک و توسعه دسترس‌پذیری نیروی کار و کارفرمایان به خدمات متنوع سامانه جامع روابط کار به عنوان یکی از بارزترین بخش این سامانه محسوب شده و در این ارتباط تسهیل شرایط حل چالش‌های حوزه روابط کار از اهداف اساسی این سامانه معرفی شده است.

به دنبال فعالیت بیش از چهارساله سامانه جامعه روابط کار، این مرکز خدماتی وزارت کار به‌دنبال به‌روزرسانی مستمر قوانین و مقررات حوزه روابط کار، تسهیل در دسترسی شرکای اجتماعی به خدمات غیرحضوری روابط کار و تسریع ارائه خدمات را در راستای گسترش کمی و کیفی خدمات حوزه روابط کار برنامه‌ریزی کرده است. در این راستا تمرکز بر خدمات پرتکرار و با تعداد بالای متقاضی و نیز توسعه موارد مرتبط، روند افزایش رضایتمندی مخاطبان و فعالان حوزه کار و تولید را موجب خواهد شد.

راه‌های دسترسی و ثبت‌ نام مخاطبان به سامانه جامع روابط کار

متقاضیان و شرکای اجتماعی حوزه کار در قالب جامعه کارفرمایی و کارگران شاغل می‌توانند با استفاده از دو روش الکترونیکی احراز هویت کرده و وارد سامانه شوند.

در این ارتباط ورود از طریق "پنجره خدمات دولت هوشمند(حقیقی و حقوقی) " و از مسیر احراز هویت الکترونیکی بر روی سامانه جامع روابط کار برای افراد مذکور امکانپذیر است.

همچنین بر اساس مقررات مربوط به دسترسی به ارائه خدمات سامانه جامع روابط کار و در راستای افزایش سهولت احراز هویت متقاضیان دریافت خدمات سامانه، متقاضیان می‌توانند علاوه بر مراجعه به دفاتر پیشخوان به صورت الکترونیکی نیز احراز هویت را انجام داده و وارد سامانه شوند.

احراز هویت از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند، احراز هویت از طریق درگاه "دان"، احراز هویت از طریق درگاه "آی تی ساز" و احراز هویت از طریق درگاه بانک رفاه کارگران نیز چهار روش احراز هویت الکترونیکی برای ورود به سامانه محسوب می‌شوند.

ارتقاء سه‌جانبه‌گرایی با ابزار خدمات الکترونیک

شفافیت در رابطه کارگر و کارفرمایی، سلامت کار، سرعت خدمات مزایای الکترونیک کردن خدمات در حوزه روابط کار است که توسط سامانه جامع روابط کار به شرکای اجتماعی ارائه می‌شود.

سه‌جانبه‌گرایی، توسعه خدمات و تسهیل دسترسی به ارائه خدمات متنوع حوزه روابط کار، کاهش چالش‌های حوزه روابط کار بین جامعه کارگری و کارفرمایی و همچنین افزایش کیفیت و تعداد ارائه خدمات الکترونیک به متقاضیان در راستای بهبود فضای کار از دیگر کارکردهای مرتبط با سامانه جامع روابط کار معرفی شده است.

کد خبر: 65358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =