خداحافظی با کمبود آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها

سال گذشته فصل سرد با کمبود آنتی‌بیوتیک در بازار همراه بود اما برای سال جاری گویا تلاش‌های صورت گرفته به این هدف بوده که شاهد کمبود این اقلام نباشیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طی ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته شرایط خاصی بر صنعت دارویی کشور حاکم بوده و این صنعت با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم کرده است. از سویی در مقاطعی از زمان تامین ارز دچار مشکل شده و از سوی دیگر گاه تامین مواد اولیه (داخلی و خارجی) امری دشوار و زمان‌بر شده است.

با شیوع کرونا نیز طی سال‌های گذشته الگوی مصرف دارویی مردم با تغییراتی مواجه شد و در نهایت تمام این موارد دست به دست هم دادند تا گاه در بازار شاهد کمبود برخی اقلام دارویی باشیم.

سال گذشته نیز در فصل پاییز و زمستان بحث تامین آنتی‌بیوتیک‌ها حاشیه‌ساز شد و کمبود این داروها در بازار و شیوع آنفولانزا باعث شد در موارد متعدد بیماران برای تامین نیازهای خود با چالش‌های متعدد مواجه شوند.

در دوران شیوع کرونا به دلیل مسائلی مانند محدودیت‌های تردد و دور کار شدن بسیاری از کسب و کارها و محیط‌های آموزشی، روند انتقال بیماری‌های ویروسی نیز کند شده و طی دو سال شاهد بودیم که میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور به شکل جدی کاهش پیدا کرده است، موضوعی که موجب شد داروسازان در سال گذشته نیز حجم تولید این داروها را کاهش دهند. اما با فرا رسیدن فصل سرد و رفع محدودیت‌های کرونایی در کشور شاهد شیوع موج آنفولانزا بودیم که نیاز به آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش می‌داد؛ بدین‌ترتیب شاهد افزایش تقاضا و کاهش عرضه این داروها در بازار بودیم.

البته نکته دیگری نیز وجود داشت و آن تغییر ارز اختصاص یافته به صنعت دارویی بود. در گذشته فعالان این صنعت با ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی فعالیت می‌کردند اما سال گذشته به دنبال اصلاحات یارانه‌ای اعمال شده؛ ارز داروسازان به ارز نیمایی تغییر کرد و براین اساس برای جلوگیری از ورود داروهایی با مبنای ارزی جدید به بازار و دوگانه شدن قیمت‌ها، سازمان غذا و دارو تصمیم گرفت تا زمانی که داروهای تولید شده با ارز ترجیحی به پایان نرسیده‌اند، داروهای جدید وارد بازار نشوند که شاید این امر هم در شرایط ایجاد شده سال گذشته بی‌تاثیر نبوده باشد.

به هر صورت سال گذشته و شرایط ایجاد شده تجربه‌ای شد تا برای سال جاری از همان ابتدای سال بحث کمبود آنتی‌بیوتیک مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل بسیاری داروسازان این نکته را مد نظر داشتند و سیاست‌گذاران نیز نسبت به این امر دغدغه خاص خود را داشتند.

حال در آستانه رسیدن روزهای سرد سال آرش لطفی، معاون برنامه ریزی و توسعه راهبردی تیپیکو چنین وعده داده که در سال جاری مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک نخواهیم داشت.

طی ماه‌های گذشته نیز همواره تامین کمبودهای دارویی مورد تاکید سرپرست این هلدینگ قرار داشته و حسین عطار به عنوان سکاندار بزرگترین هلدینگ دارویی کشور بطور مداوم به شرکت‌های دارویی زیرمجموعه تیپیکو گوشزد کرده بود که برای تامین کمبودهای دارویی تلاش خود را بکار گیرند.

حال لطفی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی این هلدینگ دارویی با اشاره به مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک در سال قبل، تاکید دارد: مواد اولیه مورد نیاز طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از چندین ماه قبل از داخل و خارج از کشور فراهم شده و دراختیار شرکت‌های تولید کننده آنتی بیوتیک قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه طی چند ماه گذشته تولید آنتی‌بیوتیک افزایش قابل توجهی داشته، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته امسال کسری آنتی بیوتیک در بازار نخواهیم داشت و این محصولات به اندازه کافی در اختیار شرکت‌های پخش قرار گرفته است.

بنا بر اعلام این معاون تیپیکو تا پایان مهر ماه سال جاری تولید بیش از ۱۷میلیون عدد سوسپانسیون ، ۲۳۰میلیون عدد کپسول و ۱۴۰میلیون عدد قرص آنتی‌بیوتیک در شرکت‌ها محقق شده و افزایش ۲۰درصدی تولید آنتی‌بیوتیک تا پایان سال جهت جلوگیری از کمبودهای احتمالی در دستور کار شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ قرار گرفته است.

نویسنده: محبوبه نقره‌خامه

کد خبر: 65594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =