تخلف در واردات ۵۰۰ هزار تن برنج مازاد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از بروز تخلفاتی در زمینه واردات برنج خبر داد و گفت: نیاز کشور به واردات برنج رقمی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن است اما اکنون در این بخش تخلفاتی صورت گرفته و در دو مورد واردات ۴۰۰ هزار تنی و ۱/۱ میلیون تنی داشته‌ایم که این موضوع در دست پیگیری قرار دارد.

محمد جواد عسکری در گفتگویی با آتیه‌آنلاین، در توضیح بیشتر این مطلب گفت: سالانه به حدود ۳/۲ میلیون تن برنج در کشور نیاز داریم که از این میزان حدود ۲/۲ میلیون تن در داخل کشور تولید شده و مابقی آن از طریق واردات تامین می‌شود و اجازه نخواهیم داد واردات بی‌رویه صورت گیرد.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های جدی ما این است که برای برنج قیمتی مشخص شود یا خرید تضمینی این محصول در دستور کار قرار گیرد. بر این اساس می‌توان هزینه‌های آماده‌سازی زمین، کاشت، داشت و برداشت را محاسبه کرده و سودی منطقی نیز برای تولیدکننده در نظر گرفت. اکنون نیز در این ارتباط جلسات متعددی با نمایندگان دولت برگزار شده تا دولت مکلف شود برای برخی محصولات کشاورزی چنین رویکردی را دنبال کند.

این نماینده در عین حال گفت: به دولت ابلاغ کرده‌ایم که برای احیاء و اصلاح و زهکشی زمین‌های زراعی سه استان شمالی کشور ۲۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گیرد تا بتوانیم در این حوزه به خودکفایی مطلوب دست پیدا کنیم.

عسکری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سئوال که با افزایش قیمت کالاهایی مثل برنج و محصولات پروتئینی و در خیلی موارد محصولات باغی شرایط برای کشاورز، دامدار و مردم به چه شکل هست و برای تامین امنیت و سلامت غذایی چه باید کرد، توضیح داد: نگاه ما در مجلس بدین شکل است که در مورد کالاهای اساسی دولت خرید تضمینی را برای تمام محصولات کشاورزی در نظر گیرد و برای پنج قلم کالای اساسی مانند برنج، گندم، نیشکر و غیره چنین شرایطی در نظر گرفته شود تا تولیدکننده و مصرف‌کننده برای تامین این موارد خیالی آسوده داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در برنامه هفتم توسعه رویکرد ما این است که برای تمام محصولات کشاورزی، دولت هزینه‌های مختلفی مانند هزینه آماده‌سازی زمین، کاشت، داشت و برداشت را مشخص کرده و سود متعارفی را نیز برای کشاورزان در نظر گیرد تا بدین‌ترتیب بازار و قیمت‌ها کنترل شود.

وی گفت: در برنامه هفتم توسعه رویکرد از این قرار است که دولت بجای تنظیم بازار وضعیت تولید را تنظیم کند چرا که اگر تولید تنظیم شود بطور خودکار شاهد تنظیم بازار نیز خواهیم بود.

نویسنده: محبوبه نقره‌خامه

کد خبر: 65665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =