رعایت عدالت استخدامی در جذب نیروی کار تأمین‌اجتماعی

تأمین نیروی انسانی با بهره‌وری بالا جهت اشتغال در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور در راستای ارائه خدمات به جامعه بیش از ۴۶ میلیون نفری تحت پوشش، مأموریت مهمی است که توسط شرکت کار و تأمین اجرا می‌شود.

جزییات فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی، هدفگذاری، استخدام و جذب و همچنین فرایندهای استخدام و دیدگاه مرتبط با رعایت عدالت استخدامی و در مجموع رویکردهای اساسی شرکت کار و تأمین به عنوان مرکز اصلی جذب نیروی کار شرکتی برای فعالیت در مراکز بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی را در گفت‌وگوی آتیه‌آنلاین با «سیدحسن امیرموسوی» مدیرعامل شرکت کار و تأمین می‌خوانید.

ابتدا از سابقه فعالیت شرکت کار و تأمین بگویید.

شرکت کار و تأمین سال ۱۳۷۱ در شهر کرج آغاز به ‌کار کرد و پس از فعالیت دو ساله در سال ۱۳۷۳ به تهران منتقل شد. فعالیت شرکت طبق اساسنامه و مأموریت‌های تفویض شده از طرف سازمان تأمین‌اجتماعی، تأمین نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص برای ادارات کل بیمه‌ای و درمانی تأمین‌اجتماعی در سطح کشور تعریف شده است. شرکت کار و تأمین علاوه بر تأمین نیروی انسانی به‌ صورت شرکتی برای تأمین‌اجتماعی، تأمین نیروی انسانی شرکت‌های تحت پوشش این سازمان و بخش خصوصی را نیز در دستور کار دارد.

شرکت کار و تأمین از چه مزایای رقابتی نسبت به سایر شرکت‌ها بهره‌مند است؟

امنیت شغلی نیروهای تحت پوشش، پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای نیروی کار شاغل، پرداخت مستمر حق‌بیمه سهم کارفرما، برقراری بیمه تکمیلی، پرداخت ضابطه‌های رفاهی و کمک‌معیشتی را می‌توان به ‌عنوان مزیت‌های رقابتی شرکت کار و تأمین نسبت به سایر شرکت‌ها نام برد.

چه تعداد نیروی کار در حوزه فعالیت شرکت کار و تأمین مشغول به‌کار هستند و اینکه شرکت در راستای انجام مأموریت‌های اساسی چه اقداماتی انجام داده است؟

شرکت کار و تأمین در حال حاضر تعداد ۸ هزار نفر را تحت پوشش دارد. این تعداد با عناوین شغلی بهدار، بهیار، منشی پزشک، نگهبان، متصدی خدمات اداری، راننده آمبولانس، راننده با خودرو، خدمتگزار، آشپز، کمک‌آشپز، لندری، باغبانی و فضای سبز تحت پوشش شرکت و به‌ عنوان نیروی شرکتی در مراکز درمانی و ادارات کل بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی و سایر شرکت‌ها و سازمان‌های طرف قرارداد مشغول خدمت‌رسانی هستند.

جذب، استخدام و تأمین نیروی انسانی در شرکت کار و تأمین شامل چه فرایندها و فعالیت‌هایی است؟

شرکت کار و تأمین در ارتباط با تأمین نیروی انسانی و جذب افراد برای اشتغال در بخش‌های مختلف، به صورت کاملاً شفاف عمل می‌کند. در ارتباط با جذب نیروی کار در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی مجوزهای جذب نیروی انسانی از طرف معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی به شرکت کار و تأمین ابلاغ می‌شود.

پس از دریافت مجوز، فراخوان و اطلاع‌رسانی از طریق سایت اینترنتی شرکت کار و تأمین، روزنامه‌های محلی و نصب بنر در استان‌ها صورت می‌گیرد. پس از این مرحله در قالب فرصت حداقل یک هفته‌ای به داوطلبان، ثبت‌نام از آنان انجام و در صورت تعداد بالای افراد ثبت‌نامی، آزمون از طریق سازمان‌ها و نهادهایی نظیر سازمان سنجش آموزش کشور، جهاد دانشگاهی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی که امکان برگزاری آزمون استخدامی در قالب‌های بزرگ را دارند، برگزار می‌شود. پس از آن حداقل دو برابر ظرفیت، برای مصاحبه اعلام و افراد برای جذب در مرحله بعد توسط گروه مصاحبه متشکل از نماینده شرکت کار و تأمین، نماینده منابع انسانی یا درمان سازمان تأمین‌اجتماعی و نماینده گزینش سازمان تأمین‌اجتماعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین نظارت بر فرایند مصاحبه توسط حوزه‌های حراست و بازرسی انجام می‌شود.

در شرایطی که مجوز شغل زیر ۱۰ نفر باشد، آزمون به صورت مجازی توسط شرکت کار و تأمین انجام و ادامه مراحل مانند آزمون‌های محلی و گسترده صورت می‌گیرد. در ادامه نیز افراد برای تأیید نهایی به ادارات کل بیمه و درمان و سپس به گزینش ارجاع داده و در صورت تأیید در این مرحله افراد شروع به‌ کار خواهند کرد.

چه اقدامات مهمی توسط شرکت کار و تأمین در بازه زمانی دو ساله دولت مردمی سیزدهم انجام شده است؟

در ابتدای سال گذشته آیین‌نامه به‌کارگیری، مصاحبه و دستورالعمل‌های مربوطه را در شرکت کار و تأمین تهیه کردیم، به همین علت تمامی فعالیت‌ها در چارچوب مشخص انجام شده و به این ترتیب از برخوردهای سلیقه‌ای پیشگیری می‌شود. در سال ۱۴۰۱ تعداد دو آزمون جذب نیروی انسانی از طریق دانشگاه پیام نور و سازمان سنجش آموزش کشور انجام شد که از طریق آزمون‌های رسمی در سال گذشته هزار و ۶۳۶ نفر جذب نیرو از طریق شرکت کار و تأمین صورت گرفت که بخشی از این افراد نیز از طریق آزمون‌های محلی در استان‌ها به استخدام شرکت کار و تأمین درآمدند.

در بهمن‌ماه سال‌ جاری نیز برگزاری یک آزمون کلی را در دستور کار داریم که از این طریق جذب ۷۰۰ تا هزار و ۲۰۰ در قالب آزمون سراسری محقق خواهد شد. همچنین برخی آزمون‌های محلی برای جبران کمبود نیروی انسانی در برخی ادارات کل بیمه‌ای و درمان برای جذب حدود هزار و ۵۰۰ نفر در قالب کسب مجوز از سازمان تأمین‌اجتماعی انجام می‌شود.

با توجه به جذب نیروی انسانی در شرکت کار و تأمین به عنوان نیروی انسانی شرکتی، آیا برنامه‌هایی برای تبدیل وضعیت این افراد در آینده لحاظ می‌شود؟

نیروهای شرکتی پس از چندین سال فعالیت در این حوزه، دو بار در سال‌های گذشته با استفاده از قوانین و مقررات و با طی کردن مراحل جذب و استخدام در سازمان تأمین‌اجتماعی مشغول به‌ کار شدند. همچنین در چندین مرحله، تبدیل وضعیت ایثارگران نیز در ستاد شرکت و نیروهای تحت پوشش انجام شد و حدود هزار و ۵۰۰ نفر تبدیل وضعیت شده‌اند.

نیروهای شاغل شرکت کار و تأمین در بخش‌های مختلف در چه شرایط منطبق با قانون کار مشغول به کار هستند و چه خدمات دیگری دریافت می‌کنند؟

تمامی نیروهای طرف قرارداد با شرکت کار و تأمین در قالب قراردادهای قانون کار مشغول به فعالیت هستند. تلاش ما در این شرکت معطوف به پرداخت حقوق مزایای شاغلان بر اساس قانون و در زمان مناسب است. امسال و سال گذشته بر مبنای دستور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، حقوق و مزایای شاغلان شرکت کار و تأمین پیش از کارکنان رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شد. ما در این شرکت برای نیروی انسانی شاغل بیمه تکمیلی، عمر و حوادث را به صورت اختیاری تدارک دیده‌ایم و ظرف دو سال گذشته نیز پرداخت‌هایی در قالب ضابطه رفاهی تحت عنوان کمک‌معیشتی به مناسبت اعیاد در نظر گرفته شده که در سنوات گذشته این اتفاق را شاهد نبودیم.

خدمات مطلوب و با کیفیت و ارتقای رضایتمندی نیروی کار شاغل در بخش‌های مختلف در قالب نیروی انسانی شرکت کار و تأمین را با استفاده از چه رویکردی در شرکت کار و تأمین دنبال می‌کنید؟

ما برای کسب و افزایش رضاتمندی نیروهای شرکتی شاغل در شرکت کار و تأمین موضوعاتی نظیر پرداخت‌های قاعده‌مند و به‌موقع، پوشش‌های حمایتی مختلف در قالب بیمه‌های تکمیلی، عمر و حوادث را برنامه‌ریزی و دنبال می‌کنیم. این مجموعه اقدامات با هدف افزایش انگیزه نیروی کار شاغل و ارتقای کیفیت کار از سوی آنان در دستور کار است.

رعایت عدالت استخدامی و دسترسی به فرصت‌های شغلی را در حوزه استخدام و جذب نیروی کار در بخش‌های مختلف را با چه دیدگاه و رویکردی دنبال می‌کنید؟

ببینید برگزاری فرایند استخدام و جذب تمامی نیروی کار لازم برای اشتغال در بخش‌های مختلف بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی بخش قابل توجهی از عدالت افراد در دسترسی به فرصت‌های شغلی یا به اصطلاح عدالت استخدامی را محقق می‌کند.

در این ارتباط امکان حضور عموم مردم متناسب با شرایط آزمون‌ها، در آزمون‌های استخدامی شرکت کار و تأمین و استفاده از زمینه جذب در این مجموعه از مهمترین اقدامات عدالت‌محور در حوزه اشتغال محسوب می‌شود. پیش از این افراد از طرف ادارات کل استان‌ها برای جذب و اشتغال به شرکت کار و تأمین معرفی و از این طریق با افراد مذکور قرارداد امضاء می‌شد.

ظرف دو سال اخیر تمامی جذب‌های صورت گرفته در شرکت کار و تأمین از طریق آزمون و فرایند مصاحبه انجام شد. این در حالی است که فرایند جذب نسبت به رشته‌های شغلی مختلف شرایط متفاوتی را داراست. به عنوان مثال، متقاضیان شغل‌های بهدار، بهیار و دارویار برای اشتغال باید با دارا بودن مدارک لازم، دوره‌های مربوطه را طی کنند. همچنین در شغل‌هایی نظیر آشپز و سرآشپز به موضوع آزمون کتبی اکتفا نمی‌شود و در این ارتباط، مصاحبه حضوری و آزمون عملی نیز در دستور کار است.

ما در ارتباط با جذب نیروها، افراد ارزشی و دارای شرایط بهتر را از همه ‌لحاظ نظیر تعهد کاری و با سواد و دانش لازم، مورد توجه قرار می‌دهیم. تلاش ما جذب با کیفیت‌ترین نیروی کار را با دیدگاه شایسته‌گزینی است.

برای کاهش تفاوت بین نیروی کار شرکت کار و تأمین و نیروهای رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی چه اقداماتی صورت گرفته و اساساً چه دیدگاهی در این ارتباط وجود دارد؟

گسترش خدمات رفاهی و ضابطه‌مند به نیروهای طرف قرارداد با شرکت کار و تأمین ظرف دو سال اخیر، تسریع در زمان پرداخت حقوق بیش از ۸ هزار نیروی کار شاغل در حوزه فعالیت سازمان در قالب شرکت کار و تأمین از مجموعه اقداماتی است که برطرف کردن تفاوت بین نیروهای کار و تأمین و رسمی سازمان را هدف قرار گرفته است. همچنین برای اولین‌بار امکان استفاده نیروی کار طرف قرارداد با شرکت کار و تأمین از امکانات رفاهی و اقامتی سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای حذف تفاوت بین این دو قالب شاغل سازمان محقق شد. امسال نیز زمینه استفاده از سهمیه هزار نفری از این امکان فراهم شده است.

لازم به ذکر است در حوزه بیمه تکمیلی نیز با دستور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، امکان پرداخت بخشی از هزینه بیمه تکمیلی شاغلان حوزه کار و تأمین توسط سازمان تأمین‌اجتماعی مهیا شد که پیگیری‌های لازم در این ارتباط در حال انجام است. همچنین دریافت اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی از بانک رفاه کارگران در سال‌ جاری و تقسیم آن بین تمام استان‌ها برای بهره‌مندی کارکنان کار و تأمین از وام برای اولین‌بار انجام شد.

برای سال آینده چه برنامه‌هایی در شرکت کار و تأمین دنبال می‌شود؟

برای سال آینده تمامی برنامه‌های رفاهی و حقوق و مزایا در ارتباط با کارکنان تحت پوشش شرکت کار و تأمین هدفگذاری شده است. برطرف کردن برخی اختلاف حقوق و مزایا در شغل‌های یکسان نیز در حال پیگیری است که امیدواریم برای سال آتی این مسأله برطرف شود. پیگیری پرداخت مزایای انگیزشی و بهره‌وری برای برخی شاغلان نیز در بخش‌های بهدار، بهیار و پرستار نیز در شرکت کار و تأمین دنبال می‌شود. همچنین برنامه تخصیص وام برای سال آینده نیز بر اساس مذاکرات با بانک رفاه کارگران، با اعتبار حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی در حال پیگیری است.

چه برنامه‌هایی برای سرکشی و بازدید به نیروی کار شاغل در استان‌ها در دستور کار دارید؟

بر اساس رویکرد مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه فعالیت‌های میدانی مدیران، بازدید و سرکشی از استان‌ها را به صورت کامل برنامه‌ریزی کردیم. در این ارتباط تاکنون بیش از ۸۰ درصد استان‌ها را بازدید کرده و از نزدیک با مشکلات نیروهای تحت پوشش آشنا و آنها را برطرف کرده‌ایم. مشاهده و بررسی مشکلات شاغلان کار و تأمین در سطح کشور و تلاش در رفع آنها و برپایی میز خدمت و ملاقات با شاغلان در هر استان از اهداف این حضور و بازدید است.

در حوزه فعالیت شرکت و کار تأمین چه چالش‌ها و مسائلی را تجربه می‌کنید و چه راهکاری برای حل این موارد درنظر دارید؟

میانگین بالای سن برخی نیروهای کار شاغل در زیرمجموعه کار و تأمین یکی از مشکلاتی است که باید برطرف شود و در این ارتباط تلاش برای تبدیل وضعیت آنان و تغییر شرایط شغلی در حال پیگیری است و در این صورت امکان جذب نیروی کار جوان فراهم می‌شود. نیروهای جایگزین مرخصی نیز از دیگر چالش‌های ما به‌ شمار می‌رود که اقدام برای جایگزین افراد در شرایط خاص مانند بیماری یا دوران بارداری، مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. در این راستا اقداماتی برای دائمی شدن نیروها و حذف نیروی جایگزین مرخصی در حال انجام است. امیدواریم مانند روال سال‌های اخیر، سازمان تأمین‌اجتماعی نگاه ویژه‌ای در ارتباط با مزایای انگیزشی و رفاهی نیروهای شاغل در مجموعه شرکت کار و تأمین داشته باشد.

در حوزه تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای مشمول ایثارگری چه اقداماتی صورت گرفته است؟

سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای شرکتی شاغل در مجموعه کار و تأمین با استفاده از شرایط ایثارگری با تبدیل وضعیت به نیروی رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی تغییر شرایط پیدا کردند. برخی افراد همکار سابق کار و تأمین که برای ادامه تحصیل در سال‌های اخیر با مجموعه همکاری نداشته، به دلیل شرط سنی امکان حضور در آزمون‌ها را نداشتند که با شرایط فراهم شده، سنوات شغلی آنان از سن این افراد کسر و به ازای هر سال سابقه کار دو سال معافیت سنی و همچنین به ازای هر سال سابقه کار هفت امتیاز و برای سابقه کار بالای پنج سال نیز به ازای هر سال چهار نمره کتبی برای این داوطلبان در نظر گرفته می‌شود. این امتیازات در مرحله اول شامل نیروهای جایگزین و نمایندگان شرکت می‌شود.

کد خبر: 65906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =