اهمیت ورزش‌های هوازی در سلامت

ورزش‌های هوازی مهمترین عامل دستیابی انسان به سلامتی و شادابی هستند. زیرا که باعث تقویت قلب و عروق، بهبود تنفس، افزایش تخریب چربی‌ها و افزایش سطح انرژی می‌شوند. تاثیرات ورزش های هوازی در سلامتی بسیار کارآمدهستند . فعالیت‌های هوازی در محیط آزاد باعث می‌شود خونی که در آن اکسیژن جریان دارد به وسیله قلب به تمام اندام‌های بدن رسیده از اینرو تمام عضلات اکسیژن مورد نیاز را بدست آورند.

در این‌باره با صدیقه مستقیم، کارشناس ارشد آسیب‌شناسی ورزشی گفتگویی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

- لطفا در مورد اهمیت و انواع ورزش‌های هوازی توضیحاتی بفرمایید.

ورزش‌های هوازی یا تمرینات قلبی، عروقی (کاردیو) باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند و زمانی که ضربان قلب بالا می‌رود خون رسانی بیشتر و در نهایت اکسیژن‌رسانی به بدن کامل‌تر انجام می‌شود که باعث می‌شود حال فرد بهتر شود. در ورزشگاه‌های بدنسازی یکسری از دستگاه‌های ورزشی مانند: الپتیکال، تردمیل دوچرخه و ....هستند که مختص تمرینات هوازی هستند. تمرینات ایروبیک یا فیتنس نیز که بدون ابزار و تنها با وزن بدن انجام می‌شود جزو این ورزش‌ها هستند. والیبال و بسکتبال هم جزو مهارت‌های هوازی به شمار می‌آیند.

- ورزش‌های هوازی دارای چه مزایایی هستند؟

ورزش‌های هوازی از آنجایی که ضربان قلب را بالا می‌برند باعث کالری‌سوزی و چربی‌سوزی می‌شوند. اکسیژن‌رسانی بهتری نیز به بدن می‌رسد از اینرو فرد احساس سلامت می‌کند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند. از مزایای دیگر می‌توان به بالا بردن تراکم استخوان اشاره کرد. به عنوان مثال : وقتی که فرد از پله بالا می‌رود یا زمانی که مسیری را پیاده‌روی می‌کند چون وزن بدنش را تحمل می‌کند وضعیت تراکم استخوان‌هایش بهتر می شود. یا وقتی که شنا می‌زند یا حرکت پلانک را انجام می‌دهد همه این حرکات به تراکم استخوان‌ها کمک می‌کند. ورزش‌های هوازی باعث بهبود شرایط جسمانی و روحی روانی فرد می‌شود و باعث می‌شود حس شادمانی داشته باشد. ورزش‌های هوازی همچنین می‌تواند به کاهش ابتلا به دیابت و کنترل آن کمک کند.

- لطفا در مورد چگونگی ورزش‌های هوازی توضیحاتی بفرمایید ؟

ورزش‌های هوازی را می‌توان در سبک‌های خاصی انجام داد اما نکته مهم این است که ورزش هوازی‌های را نباید به یک شکل انجام داد به عنوان مثال: نباید همیشه از تردمیل با یک سرعت ثابت استفاده کرد زیرا که بدن به آن عادت می‌کند. از اینرو بهتر است که همیشه یک ورزش را به طور مداوم انجام ندهند. اگر از تردمیل استفاده میکنند باید هر دفعه زمان و سرعت استفاده از آن را زیاد کنند حتی باید نوع گامها را نیز عوض کنند و وضعیت پاها را هم مدام تغییر دهند تا بدن به آن عادت نکند. یا اگر می خواهند از دستگاه‌های مانند دوچرخه و الپتیکال استفاده کنند همین گونه عمل کنند زیراکه این تنوع باعث می‌شود که به طور مداوم بدن را به چالش بکشند زیرا که بدن دراثر این چالش‌ها ساخته می‌شود.

- مدت ورزش‌های هوازی چقدر باید باشد؟

مدت ورزش‌های هوازی بستگی به استایل بدن فرد دارد. معمولا باید ورزش‌های هوازی 20 دقیقه باشد تا بدن وارد چرخه چربی‌سوزی شود. در ابتدای ورزش، بدن از سوزاندن قند شروع می‌کند و تا چربی‌سوزی ادامه پیدا می‌کند. اما نکته بسیار مهم این است که این ورزش‌ها باید با توجه به شرایط فرد و زیر نظر مربی ورزشی باشد.

کد خبر: 65964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =