اجاره پارکینگ‌های شخصی، پدیده‌ای نو در شهرهای بزرگ

اجاره پارکینگ به افرادی که غیر از ساکنان یک مجتمع هستند امری خلاف قانون تلقی می‌شود و اغلب نارضایتی سایر همسایگان را به همراه دارد، با این وجود گویا این شیوه در سال‌های اخیر رو به گسترش است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، معضل پارکینگ را شاید بتوان مشکل بزرگ بسیاری از شهرها و به‌ویژه محله‌های پرتراکم یا شلوغ دانست. در چنین شرایطی گاه افراد حاضرند برای اینکه خود را از ساعت‌ها گشتن به دنبال جای پارک نجات داده و از سوی دیگر امنیت خودروی خود را نیز تامین کنند، هزینه‌ای را در نظر گرفته و پارکینگ یکی از ساختمان‌های نزدیک به خود را اجاره کنند.

بر اساس تعاریف شهرسازی مدرن لازم است برای هر واحد مسکونی فضایی با ابعاد ۴.۵ در ۲.۵ متر به عنوان پارکینگ اختصاص یابد. این قانون در عین حال تاکید دارد که هرگونه استفاده دیگری از پارکینگ ممنوع بوده و ساکنان نمی‌توانند کاربری دیگری( مانند ایجاد انواع تولیدی‌ها یا برگزاری مراسم و جلسه) برای پارکینگ در نظر بگیرند.

طی سال‌های اخیر شهرداری قانونی گذاشته تا بر اساس آن برای ساخت هر آپارتمان لازم است به تعداد واحدهای آن پارکینگ در نظر گرفته شود و چنانچه فردی واحدی را پیش خرید کرده که فاقد پارکینگ است می‌تواند بابت این موضوع شکایت کند. البته با این وجود خانواده‌هایی که ممکن است بیش از یک اتومبیل داشته یا ملک آنها قدیمی‌ساز و فاقد پارکینگ باشد، با توجه به تعداد نه چندان زیاد پارکینگ‌های عمومی ممکن است مجبور شوند برای رفع این معضل به فکر اجاره پارکینگ بیافتند.

قیمت پارکینگ هم چه برای فروش و چه برای اجاره به مانند قیمت ملک در سال‌های گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. نکته مهم اینکه مطابق قوانین و مقررات املاک و آپارتمان‌نشینی در اختیار گذاشتن و اجاره دادن بخش‌های مشاع ساختمان به افراد غیر ساکن امری خلاف قانون بوده و اهالی ساختمان می‌توانند با تنظیم شکایت مانع این کار شوند. با توجه به غیرقانونی بودن فروش و اجاره پارکینگ به فردی غیر از ساکنان یک ساختمان، نمی‌توان نرخی دقیق و قانونی برای آن اعلام کرد اما بر اساس گزارش‌ها و مشاهدات میدانی اجاره پارکینگ از محله‌ای به محله دیگر متفاوت بوده و به‌نوعی می‌توان آن را تابع قیمت زمین در هر منطقه دانست. البته معمولا و به‌ویژه در مورد اجاره؛ قیمت‌ها بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود؛ با این حال شاید بتوان گفت یک نرخ میانگین برای هر منطقه وجود دارد. برخی نیز برای تعیین این قیمت‌ها اینگونه عنوان می‌کنند که مبلغ اجاره‌ پارکینگ عموما ۱۰ تا ۱۵ درصد مبلغ اجاره‌ یک واحد آپارتمان در همان ساختمان است.

گفته می‌شود قیمت فروش نیز بر اساس فرمولی متشکل از هزینه‌های ساخت و قیمت ملک محاسبه می‌شود و در برخی موارد نیز ۵ تا ۸ درصد از قیمت ملک به عنوان قیمت پارکینگ اعلام می‌شود.

بررسی‌های میدانی گویای آن است که قیمت‌گذاری پارکینگ‌ها عمدتا بر اساس قیمت ملک در منطقه اعلام می‌شود. در این میان عمر بنا هم در تعیین قیمت موثر است. حتی جزئیاتی نظیر موقعیت کوچه از لحاظ فرعی و اصلی، عرض کوچه و خیابان و موقعیت در پارکینگ هم در کشف قیمت آن موثر است.

جدول زیر قیمت‌های در نظر گرفته شده برای پارکینگ در مناطق مختلف تهران را نشان می‌دهد:

اجاره پارکینگ‌های شخصی، پدیده‌ای نو در شهرهای بزرگ

کد خبر: 66051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =