کاهش بیش از ۲۴ درصدی بیکاران روستایی در تابستان امسال

براساس جدیدترین داده‌های آماری مربوط به اشتغال و بیکاری در مناطق روستایی، تعداد بیکاران در روستاها از ۴۲۲هزار نفر در تابستان سال ۱۴۰۱ به ۳۱۷ هزار نفر در تابستان سال‌جاری کاهش یافته است؛ به عبارتی تعداد افراد بیکار حاضر در روستا در مدت اشاره شده، ۲۴.۸ درصد با کاهش مواجه شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در مناطق روستایی در شرایطی روند نزولی به خود گرفته که این شاخص عمده بازارکار و با تجربه کاهشی ۱.۸ درصدی به ۵ درصد در تابستان ۱۴۰۲ رسیده است.

همچنین آمارهای مرتبط با این حوزه بیانگر این است که کاهش شاخص نرخ بیکاری در مناطق روستایی شدیدتر از شهرها بوده است. در پی این رخداد، جمعیت روستانشینان بیکار به ۳۱۷ هزار نفر رسیده است.

آمار مربوط به شاخص نرخ بیکاری در سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۱۹۸ حاکی است؛ نرخ بیکاری در روستاها در تابستان سال ۱۳۹۶ برابر با اولین تابستان دوره دوم دولت دوازدهم ۷.۶ درصد بوده که این رقم در تابستان سال ۹۷ برابر با دومین تابستان دولت دولت مذکور با افزایش ۰.۳ درصدی روبهرو شده و به ۷.۶ درصد رسیده است. این روند اگر چه در سومین تابستان سال دوره دوم دولت دوازدهم کمتر شد و به ۶.۶ درصد رسید اما هیچ‌گاه دیگر از کانال ۶ درصد پایین‌تر نیامد.

این روند بیکاری روستانشینان با آغاز و گسترش همه‌گیری ویروس کرونا در این سالها تشدید شد و تعداد بیکاران نیز در همان کانال ۴۰۰ هزار نفر ماندگار شدند. اما با مهار ویروس کووید ۱۹، تعداد بیکاران روستایی برای نخستین بار به کمتر از ۳۱۸ هزار نفر رسید.

همچنین مطابق داده‌های مرکز آمار، در فاصله تابستان سال ۱۴۰۱ تا فصل مشابه در سال‌جاری، تعداد ۱۰۵ هزار نفر از بیکاران روستایی کاهش یافته و شدت آن نسبت به مناطق شهری بیشتر برآورد شده است.

آمارها نشان می‌دهد که در اولین تابستان دوره دوم دولت دوازدهم که برابر با سه‌ماهه دوم سال ۱۳۹۶ بوده، تعداد بیکاران ۵۱۳ هزار نفر برآورد شده که این میزان در مقایسه با تابستان امسال (برابر با سومین تابستان دولت سیزدهم) با کاهش ۱۹۶ هزار نفری به ۳۱۷ هزار نفر رسید. در این بازه زمانی حدود۳۸.۲ درصد از تعداد بیکاران مناطق روستایی با کاهش مواجه شدند.

این در حالی است که روند بیکاری روستاییان در دوران همه‌گیری کرونا با روند نوسانی مواجه بود؛ به‌طوری که پس از مهار گسترش این ویروس در تابستان سال‌جاری، تعداد بیکاران به ۳۱۷ هزار نفر کاهش یافت و نرخ بیکاری هم برای نخستین بار به ۵ درصد رسید.

کاهش مقایسه‌ای بیکاری روستاییان در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم

نکته قابل تأمل اینکه میانگین نرخ بیکاری مناطق روستایی سه تابستان سه سال دوم دولت دوازدهم ۷.۱ درصد بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در دولت سیزدهم به ۶.۱ درصد رسیده است. به معنای دیگر متوسط نرخ بیکاری سه دوره تابستانه در سه سال اول دولت دوازدهم یک درصد کمتر نشان می‌دهد.

همچنین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق روستایی در تابستان امسال نیز بهبود یافته و روند افزایشی داشته است. براین اساس از تابستان سال قبل تا فصل مشابه در سال‌جاری، نرخ مشارکت اقتصادی روستاییان با افزایش ۰.۵ درصدی به ۴۳.۶ درصد رسیده است. این نرخ در تابستان سال ۱۳۹۶ برابر با ۴۳.۱ درصد بوده که ۰.۵ درصد بیشتر نشان می‌دهد.

نرخ اشتغال در مناطق روستایی در تابستان امسال نیز نسبت به تابستان سال گذشته، رشد حدود ۰.۳ درصدی را تجربه کرده و رشد تعداد شاغلان نیز در این مدت ۲.۹ درصد بوده است. همچنین تعداد شاغلان روستایی در سه‌ماهه دوم سال‌جاری، ۵ میلیون و ۹۸۸ هزار نفر اعلام شده است.

کد خبر: 66062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =