اشتغالزایی برای زنان عامل روند صعودی بیمه‌شدگان اجباری

براساس داده‌های حوزه اشتغال و پوشش بیمه‌های اجتماعی، روند صعودی اشتغال زنان در سال ۱۴۰۱ مانند سال ۱۴۰۰ ادامه داشت و این رویه به واسطه اشتغال رسمی و پوشش بیمه‌ای افراد شاغل، بر درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی اثرگذاری مستقیمی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، به دنبال رشد داده‌های حوزه اشتغال زنان و افزایش حضور این قشر در بازار کار، روند صعودی بیمه‌شدگان اجباری در بخش زنان نیز محقق شده است. افزایش این میزان رشد بیمه‌شده نشان می‌دهد که اشتغالزایی زنان در سال ۱۴۰۱ در دوران پساکرونا بهبود یافته و بازار اشتغال زنان به ریل بازگشته است. داده‌ها همچنین حکایت از آن دارند که میزان رشد بیمه‌شدگان اجباری زن در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۶.۱ درصد بوده است.

براساس آمارهای بخش اشتغال و بیمه‌های اجتماعی، روند اشتغالزایی و تاثیر آن بر درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ نیز در حوزه اشتغال مردان مانند زنان تکرار شده است.

شاخص‌های اشتغالزایی زنان در شرایط مناسب

آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌های عمده بازار نشان می‌دهد که در تابستان امسال، نسبت اشتغال، نرخ مشارکت اقتصادی روند صعودی به خود گرفت و در مقابل نرخ بیکاری روند نزولی به خود گرفته است. این در حالی است که شاخص های اشتغالزایی زنان بهتر از مردان بوده است. بر این اساس، نسبت اشتغال در سال قبل ۳۷.۳ درصد بود که در این میان نسبت اشتغال در زنان نیز معادل ۱۲.۳ درصد اعلام شد.

با این اوصاف شاید بتوان مهار ویروس کرونا با واکسیناسیون گسترده و تحقق اهداف شورای عالی اشتغال را بخشی از عوامل اصلی رشد شاخص اشتغال زنان و مردان بوده است. البته همه‌گیری ویروس کرونا بیشترین آسیب را به اشتغال زنان نیز وارد کرد، به‌گونه‌ای که بیش از یک میلیون نفر از این افراد شغل خود را از دست دادند؛ اما با مهار کرونا، دوباره اشتغال زنان به ریل بازگشت.

رشد ۳ درصدی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

براساس داده‌های آماری مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، سه درصد افزایش یافت.

دراین بازه زمانی تعداد بیمه‌شدگان اصلی به ۱۵ میلیون و۵۵۷ هزار و ۱۳۷ نفر رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۲.۸درصد رشد نشان می‌دهد.

از آمار اشاره شده تعداد ۱۲ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۵۲۵ بیمه شده اجباری مرد و سه میلیون و ۳۱۶ هزار و ۶۱۲ بیمه شده زن بوده‌اند؛ همچنین مردان بیمه شده رشد ۹.۱درصدی را ثبت کردند.

آمارها حاکی است تعداد ۴ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۱۱ بیمه‌شده خاص بوده‌اند؛ به عبارتی این افراد از طرح‌های بیمه‌ای خاص شامل بیمه‌شدگان اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، بافندگان، رانندگان، کارگران ساختمانی، باربران انفرادی و گروهی، خادمان مساجد، زنبورداران، صیادان و کارفرمایان صنفی کم‌درآمد استفاده کرده‌اند.

در سال گذشته نیز تعداد بیمه‌شدگان اجباری خاص نیز با افزایش ۲.۴درصدی از چهار میلیون و ۳۵۵ هزار و ۵۹۳ نفر به ۴ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۱۱ نفر رسید. همینطور مردان بیمه‌شده اجباری طرح‌های خاص نیز از سه میلیون و ۵۰۵ هزار و ۱۶۸ نفر در سال ۱۴۰۰ به سه میلیون و ۵۷۳هزار و ۴۳۹ نفر در سال قبل رسید.

براساس تازه‌ترین داده‌های مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پایان سال گذشته، تعداد واحدهای کارگاهی تحت پوشش این سازمان از یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۵۸۴ به یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۷۲۳ کارگاه تولیدی یا خدماتی رسیده است. دراین بازه زمانی رشد پوشش بیمه تأمین اجتماعی ۱.۳ درصد بوده است.

طبیعتاً رشد کارگاه‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی به معنای ایجاد بسترهای اشتغال بیشتر و افزایش بیمه‌شدگان مرد و زن است و در واقع شاخص‌های این چرخه ارتباط مستقیم و تاثیرگذاری بر یکدیگر دارند.

کد خبر: 66202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =