پاسخ به پرسش‌های رایج درباره بیمه رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر بین‌شهری

تمامی رانندگان وسایل حمل و نقل بین شهری، شامل رانندگان حمل و نقل بار، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند. این شامل رانندگان حمل و نقل عمومی، حمل بار و مسافر بین شهری شامل رانندگان کامیون، کامیونت، اتوبوس، مینی بوس و سواری‌های کرایه‌ای است. بخشی از حق بیمه این افراد از منابع حاصل از یارانه‌ها تأمین می‌شود.

بیمه‌شده راننده کامیون بین شهری و دارای کارت هوشمند معتبر رانندگی هستم. اگر بخواهم مدتی در یک شرکت حمل‌ونقل بار کار کنم و مزدبگیر باشم و کارفرما نیز برای من لیست و حق بیمه پرداخت کند، آیا در دوره اشتغال در شرکت‌، باید حق بیمه مربوط به قانون بیمه رانندگان را نیز پرداخت کنم؟

با توجه به اینکه فقط قشر خاصی از افراد به تبع شغل آنان تحت پوشش قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر بین‌شهری هستند و صدور کارت هوشمند برای رانندگان بین‌شهری صرفاً مجوز فعالیت آنان در امور حمل‌ونقل جاده‌ای است و در دوره اعتبار کارت هوشمند رانندگی‌، این قبیل بیمه‌شدگان می‌توانند در مشاغل دیگری نیز اشتغال به کار داشته باشند؛ لذا طبق ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور اگر بیمه شده راننده بین‌شهری به عنوان بیمه شده اجباری در یکی از کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی شاغل و کارفرما با ارسال لیست برای او، حق بیمه نیز پرداخت کند در دوره مذکور از شمول قانون بیمه اجتماعی رانندگان خارج شده و در صورت صحت لیست‌های ارسالی توسط کارفرما، وصول حق بیمه رانندگان برای ایامی‌ که لیست و پرداخت حق بیمه راننده از طریق سایر کارگاه‌ها با نرخ ۲۷ درصد و با لحاظ دستمزد مقطوع رانندگان پرداخت شود، موضوعیت نخواهد داشت و صدور گواهی جهت تمدید کارت هوشمند رانندگی آنها از سوی تأمین‌اجتماعی بلامانع خواهد بود.

مالک یک شرکت حمل‌ونقل بار به شهرستان‌ها هستم و حق بیمه پرسنل را مرتب پرداخت می‌کنم. تصمیم دارم از وجود یک راننده کامیون برون‌شهری که بیمه رانندگان است برای حمل بار استفاده کنم، چون او حق بیمه خود طبق قانون بیمه رانندگان را پرداخت می‌کند. آیا شرکت مجاز است به جهت اشتغال این فرد، حق بیمه اجباری برای او پرداخت نکند؟

با توجه به اینکه صدور کارت هوشمند رانندگی از سوی سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور برای رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر بین شهری صرفاً مجوز فعالیت در امر حمل‌ونقل جاده‌ای بوده و به استناد ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه رانندگان‌، این قبیل رانندگان در دوره اعتبار کارت هوشمند خود می‌توانند در مشاغل دیگری نیز فعالیت کنند، لذا اگر رانندگان برون‌شهری به عنوان بیمه ‌شده اجباری در یکی از کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی شاغل شوند کارفرما موظف است همراه با سایر بیمه‌شدگان خود، لیست و حق بیمه او را نیز پرداخت کند. در صورت احراز اشتغال به کار و صحت لیست‌های ارسالی وی‌، وصول حق بیمه در اجرای قانون بیمه اجتماعی رانندگان بین شهری و درون‌شهری در ماه‌هایی که لیست و حق بیمه راننده به صورت بیمه ‌شده اجباری پرداخت شود موضوعیت نخواهد داشت؛ با این توضیحات مادامی ‌که او در شرکت شاغل باشد لازم است ضمن ارسال صورت مزد و حقوق ماهیانه نسبت به پرداخت حق بیمه‌های مربوطه از طرف شرکت اقدام شود.

کد خبر: 66298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =