افزایش سوابق بیمه‌ای با خرید خدمت ممکن می‌شود

امکان خرید بیمه دوره خدمت وظیفه عمومی (سربازی) و افزایش سوابق بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی از این طریق فرصتی برای جوانان محسوب می‌شود. سازمان تأمین‌اجتماعی با اهداف جبران خسارت در صورت بروز حادثه و اضافه کردن سابقه بیمه‌ای به مدت دوران خدمت وظیفه، این بستر را برای جوانانی که دوره خدمت را طی کرده‌اند، فراهم کرده است.

پرداخت حق‌بیمه دوران خدمت سربازی پس از احراز شرایط بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی برای اضافه کردن این دوره به سوابق بیمه‌پردازی امکان‌پذیر و اکنون سازمان این امکان را برای افراد بیمه‌شده تحت پوشش مهیا کرده است.

شرایط درخواست خرید بیمه خدمت سربازی

بر اساس مقررات سازمان تأمین‌اجتماعی، تمامی مشمولان قانون تأمین‌اجتماعی با حداقل دو سال سابقه بیمه‌پردازی امکان ارائه درخواست محاسبه سوابق ایام خدمت سربازی به عنوان سوابق بیمه‌ای خود را به‌ صورت غیرحضوری در سامانه اینترنتی سازمان به نشانی (es.tamin.ir) و برنامه کاربردی «تأمین من» دارند.

داشتن حداقل دو سال سابقه پرداخت حق‌بیمه، کارت هوشمند پایان خدمت، ثبت درخواست در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی و پرداخت حق‌بیمه سهم بیمه‌شدگان به صورت یکجا یا اقساط؛ البته با توافق سازمان تأمین‌اجتماعی، شرایط مورد نیاز درخواست احتساب ایام خدمت سربازی به عنوان سوابق بیمه‌ای محسوب می‌شوند. همچنین داشتن کارت پایان خدمت و شرط کارت الکترونیک این دوره برای افراد زیر ۵۰ سال نیز از موارد الزامی برای ارائه درخواست است.

بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی همچنین این امکان را دارند که حق‌بیمه دوره خدمت سربازی را به صورت یکجا یا در قالب اقساط ماهانه در ۱۲ قسط پرداخت کنند. پرداخت‌کنندگان نقدی سهم حق‌بیمه دوران خدمت، پس از محاسبه میزان بیمه صرفاً تا انتهای ماه مذکور فرصت پرداخت مبلغ و خرید سوابق را دارند.

با تصویب قانون اصلاح تبصره ماده (۱۴) قانون کار مصوب ۳۰ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی و طبق آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب ۸ تیرماه سال ۱۳۸۴ هیأت وزیران، زمینه احتساب سوابق مدت خدمت نظام وظیفه عمومی برای تمامی بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی از سال ۱۳۸۴ فراهم شده است.

مبلغ بیمه سربازی در سال ۱۴۰۲

سابقه مدت دوره بیمه سربازی مانند سایر سوابق بیمه‌ای با پرداخت سهم حق‌بیمه به سازمان تأمین‌اجتماعی ممکن می‌شود. بر این اساس، «میزان حق‌بیمه= (نرخ) ۳۰ درصد ضرب‌در مدت زمان خدمت ضرب‌در میانگین حقوق دو سال آخر کاری داوطلب» را می‌توان فرمول میزان حق‌بیمه دوره سربازی محسوب کرد. تنها هفت درصد از مبلغ بیمه توسط بیمه‌گذار پرداخت و مابقی سهم حق‌بیمه برعهده دولت خواهد بود.

همچنین بر اساس قوانین بخش محاسبه بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی، میزان حق‌بیمه دوره خدمت وظیفه عمومی بر اساس میانگین حقوق و مزایای مبنای کسر حق‌بیمه آخرین دو سال فرد بیمه شده قبل از ارائه تقاضا (مشروط بر اینکه از حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار در سال محاسبه کمتر نباشد) با نرخ ۳۰ درصد محاسبه می‌شود. در واقع این میزان سهم بیمه‌شده و سهم دولت است.

چگونگی مشاهده سوابق و خرید بیمه سربازی

افراد برای مشاهده پرداخت‌های سوابق بیمه‌ای می‌توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به آدرس (eservices.tamin.ir) یا نرم‌افزار کاربردی (اپلیکیشین) «تأمین من» به این امکان دسترسی یابند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب این سازمان را ندارند.

در این ارتباط، اگر ثبت‌نام از قبل صورت گرفته، نیاز به ثبت‌نام مجدد نیست و افراد با استفاده از کدملی و نام کاربری امکان ورود به سامانه یا نرم‌افزار و درخواست خرید بیمه دوره سربازی و مشاهده سوابق بیمه‌ای خود را خواهند داشت. برای مشاهده سوابق بیمه در گام اول باید اطلاعات مورد نیاز نظیر کدملی، اپراتور و شماره تلفن همراه وارد و کد شناسه ارسالی به تلفن همراه را در کادر موجود در سامانه و اپلیکیشن مربوطه وارد شود.

همچنین ثبت درخواست احتساب سوابق ایام خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه‌پردازی افراد بیمه‌شده دارای شرایط خاصی است و به همین منظور بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان و ورود به منوی بیمه‌شدگان، امور بیمه‌شدگان، محاسبه خرید خدمت سربازی، می‌توانند برای محاسبه و پرداخت حق‌بیمه مدت خدمت نظام وظیفه برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

افزایش سابقه بیمه‌ای سربازان

ضرورت تأمین منابع سازمان تأمین‌اجتماعی از طریق دریافت سهم حق‌بیمه افراد بیمه‌شده و بسترسازی امکان افزایش منابع ورودی با استفاده از روش‌های قانونی مختلف، زمینه رشد منابع از طریق امکان خرید بیمه دوران وظیفه عمومی برای افراد را موجب شده است. همچنین افراد با سابقه گذراندن دوره مدت سربازی با حداکثر دو سال یا ۲۴ ماه خدمت با استفاده از امکان پرداخت نقدی یا اقساطی سهم حق‌بیمه دوره خدمت سربازی فرصت افزایش این مدت به دوران سوابق بیمه‌ای و بهره‌مندی از مزایای آن را دارند.

در واقع امکان پرداخت نقدی یا قسطی سهم حق‌بیمه دوران سربازی افراد به صورت همزمان افزایش منابع سازمان تأمین‌اجتماعی و امکان افزایش سوابق بیمه‌ای افراد را فراهم کرده است. این بستر برای تأمین‌اجتماعی به عنوان نهاد بیمه و افراد در قالب بیمه‌پرداز منافعی دوسویه به دنبال دارد.

کد خبر: 66553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =