یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خانواده بازماندگان تأمین‌اجتماعی هستند

بازماندگان به عنوان بخشی از مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از همه خدمات این نهاد بیمه‌ای برخوردار هستند و اکنون طبق آخرین داده‌های آماری یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۶۸۲ نفر از خانواده بازماندگان از این سازمان خدمت دریافت می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی در قالب مستمری‌بگیران به جامعه بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد که البته مهم‌ترین خدمت مربوط به پرداخت مستمری به این گروه از جامعه هدف به شمار می‌رود. بازماندگان نیز به عنوان گروههای تحت پوشش درصدی از این جامعه را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس جدیدترین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی در تیرماه ۱۴۰۲ تعداد مستمری‌بگیران تحت پوشش به تفکیک بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان به چهار میلیون و ۴۹۷ هزار و ۶۸۲ نفر رسیده است.

در این جامعه آماری بازنشستگان ۲ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۶۸۱ نفر، ازکارافتادگان ۱۴۶ هزار و ۳۹ نفر، و بازماندگان یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۶۸۲ نفر به حساب می‌آیند.

هچنین تعداد پرونده‌های مستمری‌بگیران این نهاد بیمه‌گر به سه میلیون و ۹۸۶ هزار و ۵۹۲ مورد می‌رسد که نسبت به ماه گذشته با روند افزایشی ۶ درصد روبه رو بوده است.

یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خانواده بازماندگان تأمین‌اجتماعی هستند

چه قوانینی مرتبط با بازماندگان است

سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات به همه افراد تحت پوشش دارای قوانین مختلفی است و برای بازماندگان دریافت کننده خدمات از این سازمان نیز قوانینی مرتبط وجود دارد که از ماده ۸۰ تا ۸۴ قانون این نهاد بیمه‌ای به این گروه از مستمری‌بگیران این نهاد اختصاص دارد.

در ماده ۸۰ این قانون بازماندگان واجد شرایط بیمه‌شده متوفی در شرایط خاصی امکان دریافت مستمری را دارند که در صورت فوت بیمه‌شده بارنشسته یا از کارافتاده کلی و مستمری‌بگیرد و با فوت بیمه‌شده‌ای که در ۱۰ سال حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار را در آخرین سال حیات پرداخته باشد و یا بیمه‌شده‌ای که براثر حادثه ناشی از کار یا بیماری‌های حرفه‌ای فوت کند، می‌توانند از مستمری بهره‌مند شوند.

ماده ۸۱ قانون تأمین اجتماعی بازماندگان واجد شرایط متوفی که استحقاق دریافت مستمری را خواهند داشت شامل عیال دائم بیمه شده متوفی مادام که شوهر اختیار نکرده است و فرزندان متوفی که سن آنها کمتر از ۱۸ سال تمام و یا در حال تحصیل باشند یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی قادر به کار نباشند و پدر و مادر متوفی در صورتی که تحت تکفل آن فرد بیمه شده باشند و سن پدر از ۶۰ سال و مادر از ۵۵ سال تجاوز نکرده باشد.

در ماده ۸۲ قانون تأمین اجتماعی بازماندگان بیمه شده زن نیز شرایطی را برای استفاده از مستمری در این سازمان را خواهند داشت که شوهر مشروط بر اینکه باید تحت تکفل زن بوده یا طبق نظر کمیسیون پزشکی ازکارافتاده بود و در هر حال مستمری از سازمان دریافت نکند. فرزندان نیز در صورت حائز بودن شرایطی امکان دریافت مستمری را خواهند داشت پدر آنها در قید حیات نباشد یا واجد شرایط از سازمان مستمری دریافت نکند و سن آن کمتر از ۱۸ سال تمام و تنها مشغول به تحصیل باشد و یا اینکه تا پایان تحصیل و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی قادر به کار نباشد.

همچنین اگر پدر و مادر تحت تکفل این فرد باشند و سن پدر از ۶۰ سال و مادر از ۵۵ سال تجاوز کرده باشد و یا اینکه به تشخیص کمیسیون پزشکی از کارافتاده باشد و در هر حال مستمری هم از تأمین اجتماعی دریافت نکند.

ماده ۸۳ سهم مستمری برای هر یک از بازماندگان تأمین اجتماعی را تعیین کرده است که میزان مستمری همسر بیمه‌شده متوفی معادل ۵۰ درصد مستمری استحقاقی بیمه‌شده است و در صورتی که بیمه شده مرد دارای چند همسر دائم باشد مستمری به تساوی بین آنها تقسیم می‌شود البته میزان مستمری هر فرزند بیمه شده متوفی معادل ۲۵ درصد مستمری استحقاقی بیمه شده محسوب می‌شود.

ماده ۸۴ قانون تأمین اجتماعی نیز به این موضوع اشاره دارد که هرگاه بیمه شده فوت کند هزینه کفن و دفن او از طرف سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از تعهدات کوتاه مدت پرداخت می‌شود.

پرداخت مستمری به بازماندگان تأمین اجتماعی

جامعه مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی که بازماندگان نیز از این گروه و جامعه هدف این سازمان به شمار می‌روند ماهانه حقوق و مستمری خود را دریافت می‌کنند. در واقع پرداخت مستمری و تعهدات به مبلغ ۴۰ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات این نهاد در قالب مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان به عنوان بزرگترین تکلیف است.

در همین راستا تأمین اجتماعی سالانه بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این تعهدات هزینه می‌کند که بخش اعظم این تعهدات برای پرداخت مستمری به بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان تحت پوشش این سازمان هزینه می‌شود.

کد خبر: 66722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =