روند کاهشی نرخ بیکاری و رشد مشارکت اقتصادی

به‌طور متوسط نرخ بیکاری در دولت سیزدهم ۱۳.۳ کمتر از میزان این شاخص در فاصله سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۹ بوده است. درحالی‌که در تمام سال‌های دهه ۹۰ میانگین بیکاری جهانی در حدود ۵.۵ درصد بوده و بیکاری در ایران حدود ۲ برابر میانگین جهانی و بطور میانگین ۱۱.۲ درصد بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در دو سال اخیر میانگین نرخ بیکاری کشور با کاهش ۳.۳ درصدی به ۷.۹ درصد رسیده است. اگر داده‌های سال‌های ۱۳۷۵ را تا سال ۱۳۹۹ مقایسه کنیم، کاهش نرخ بیکاری فراتر از این میزان خواهد رفت و این گزاره‌ حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم توانسته نرخ بیکاری را در دوسال اخیر به پایین‌ترین میزان خود در ۲۷ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۷۵ تا همین تابستان سال ۱۴۰۲ برساند.

داده‌ها نشان می‌دهند که در فاصله ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۹ به طور متوسط نرخ بیکاری ۲۲.۴ درصد بوده است که این رقم در دو سال اخیر تک رقمی شده و به ۹.۱ درصد رسیده است. از آن طرف، در مقایسه دیگر و از هنگام فعالیت دولت سیزدهم، نرخ بیکاری ۷.۹ درصدی تابستان امسال، یک درصد کمتر از نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۱ است. به این ترتیب، در دو سال، نرخ بیکاری جمعیت فعال ۱۵ساله و بیشتر از ۹.۶ به ۷.۹ درصد رسیده است.

روند کاهشی نرخ بیکاری و رشد مشارکت اقتصادی

فاصله نرخ بیکاری در استان‌ها ۱۰ درصد کاهش یافت

آمارها همچنین حاکی است فاصله نرخ بیکاری استان‌ها به کمترین میزان خود در تابستان سال‌جاری در مقایسه با تابستان سال گذشته رسیده است. بطوری‌که داده‌ها نشان می‌دهند در تابستان ۱۴۰۱فاصله میان بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور ۱۷.۱ درصد بوده که نشان از نابرابری بسیار زیاد نرخ بیکاری دارد. بر اساس آمار نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۷.۴ درصد رسیده که در مقایسه با سال پیش ۱۰درصد کاهشی بوده است.

گزاره‌هایی که نشان می‌دهند، دولت سیزدهم اشتغالزایی متوازن را توانسته در کشور رونق بدهد و از هرگونه تمرکزگرایی و شکاف نابرابری اشتغال جلوگیری کند.

روند کاهشی بیکاری در ۲۱ استان

بررسی‌های تحلیلی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان امسال که از سوی مرکز آمار منتشر شد نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ۲۱ استان روند کاهشی داشته است. استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لرستان به ترتیب بیشترین نرخ بیکاری و همچنین استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی و زنجان کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

بیشترین کاهش نرخ بیکاری در استان هرمزگان از ۲۲.۶ درصد در تابستان سال گذشته به ۱۱.۵ درصد در تابستان امسال رسیده است. هرچند هنوز نرخ بیکاری در این استان تک‌رقمی نشده اما کاهش محسوس ۱۱.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم خورده است و بعد از آن استان خوزستان از ۱۵.۶ درصد نرخ بیکاری به ۱۰.۳ درصد رسیده است که این آمار نیز نشانگر کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در این استان است.

کمترین نرخ بیکاری در استان‌های آذربایجان غربی و خراسان شمالی هر دو با ۵.۱ درصد به ثبت رسیده است. بالاترین نرخ بیکاری به استان سیستان و بلوچستان با ۱۲.۵ درصد اختصاص یافته است. این رقم در تابستان سال گذشته ۱۱.۵ درصد بوده است. نرخ بیکاری از میان ۳۱ استان کشور، در ۲۵ استان تک‌رقمی، در ۶ استان دورقمی، در سه استان کردستان، اصفهان و اردبیل از دو رقمی در تابستان سال گذشته به تک رقمی در تابستان ۱۴۰۲ رسیده است.

در تابستان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، بالاترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور، به استان آذربایجان غربی با نرخ ۵.۱ درصد تعلق داشته که نسبت به تابستان سال کذشته ۱.۹ درصد با کاهش مواجه شده است. بیشترین نرخ بیکاری در این بازه زمانی نیز متعلق به استان سیستان و بلوچستان بوده که ۱۲.۵ درصد نرخ بیکاری داشته است که نشان می‌دهد نسبت کاهش نرخ بیکاری در استان‌ها در این دولت و در تابستان سال‌جاری ۷.۴ درصد با افت مواجه شده است.

فاصله نسبت اشتغال نیز در بین استان‌های کشور با افزایش مواجه شده است و داده‌ها نشان می‌دهد بیشترین نسبت اشتغال که از تقسیم جمعیت شاغل بر کل جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر حاصل می‌آید، به ۱۳.۳ درصد رسیده است. این در حالی است که این نسبت در مدت مشابه سال گذشته، ۱۳.۲ بوده است. این موضوع نشان می‌دهد نسبت اشتغال در استان‌ها در حال افزایش است.

افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان و مردان

سهم مردان در مشارکت اقتصادی ۲۲ میلیون و ۹۲ هزار نفر یعنی معادل ۶۸.۶ درصد و سهم زنان چهار میلیون و ۷۰۹ هزار و ۳۳۲ نفر بوده است یعنی چیزی معادل ۱۴.۶ درصد.
سهم مردان و زنان در مشارکت اقتصادی امسال نسبت به تابستان سال گذشته به ترتیب با رشد ۰.۲ و ۰.۹ درصدی همراه بوده است. نرخ مشارکت در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. این نرخ در نقاط شهری معادل ۴۱ درصد یعنی جمعیت ۲۰ میلیون نفری را شامل می‏شود و در نقاط روستایی، جمعیتی معادل ۶ میلیون نفر با نرخ ۴۳.۶ درصدی در گروه مشارکت‏کنندگان اقتصادی قرار داشته‌‏اند.

در مجموع نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط شهری در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۴۰.۴ درصد به ۴۱ درصد رسیده است، یعنی رشدی معادل ۰.۶ درصدی را به همراه داشته و این نرخ در نقاط روستایی نیز به ۴۳.۶ درصد و افزایش ۰.۵ درصدی رسیده است.

نرخ مشارکت اقتصادی یکی از شاخص‏های رفاه اقتصادی و پویایی بازار کار محسوب می‏شود که بسیاری از شاخص‏های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به همراه دارد. این نرخ از جمله شاخص‏های کلیدی بازار کار در سطح جهانی است. برای تدوین سیاست‏های اشتغال و برنامه‏ریزی می‏توان از نرخ مشارکت اقتصادی بهره گرفت. دولت سیزدهم نیز با سیاست‏های حمایتی و تشویقی وضعیت بازار کار را بهبود بخشیده است و در ۲ سال فعالیت این دولت شاهد آمار نرخ مشارکت‏کنندگان اقتصادی، افزایش آمار اشتغال و کاهش نرخ بیکاری هستیم.

کد خبر: 66904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =