برای ثبت نام کمک‌هزینه بارداری تامین اجتماعی به کجا مراجعه کنیم؟

رای ثبت نام دریافت کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی، متقاضیان می‌توانند بطور حضوری به شعب تامین اجتماعی مراجعه کرده یا این روند را بصورت اینترنتی دنبال کنند که برای این شیوه باید وارد سامانه تامین اجتماعی شده و پس از ورود به سامانه، روی گزینه بیمه شدگان در منوی بالای سایت کلیک کرده و وارد بخش حمایت های کوتاه مدت شد و سپس روی گزینه درخواست کمک هزینه زایمان کلیک کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سازمان بیمه تامین اجتماعی برای آن دسته از مادران بارداری که دارای شرایط دریافت غرامت زایمان ( کمک هزینه بارداری ) باشند، تسهیلاتی را در نظر گرفته است. این دسته از افراد می توانند علاوه بر بهره مند شدن از مرخصی زایمان، غرامت و هدیه زایمان بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ را دریافت کنند.

برای ثبت نام کمک‌هزینه بارداری تامین اجتماعی به کجا مراجعه کنیم؟

برای ثبت نام کمک‌هزینه بارداری تامین اجتماعی به کجا مراجعه کنیم؟

کمک هزینه زایمان تامین اجتماعی به چه منظور است؟

با توجه به هزینه‌های بالای زایمان، سازمان تامین اجتماعی برای آن دسته از مادرانی که دارای شرایط لازم برای دریافت غرامت باشند، قوانینی را وضع کرده است تا بتوانند حقوقی را تحت عنوان غرامت از سازمان بیمه تامین اجتماعی دریافت کنند.

در این میان ممکن است سئوالات بسیاری درباره این کمک هزینه وجود داشته باشد و از جمله این سئوال مطرح شود که این کمک هزینه تنها به زنان شاغل تعلق می‌گیرد یا زنان خانه دار نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؟ از سوی دیگر مبلغ این کمک هزینه و چگونگی دریافت آن سئوالات دیگری است که در این باره مطرح می‌شود.

در واقع صرفاً بیمه‌شدگان اجباری و بیمه‌شدگان رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری، مشمول دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری همچنین مرخصی زایمان (برای خانم‌ها) هستند و بیمه‌شدگان توافقی و اختیاری و مشاغل آزاد نمی‌توانند از این خدمت تأمین ‌اجتماعی برخوردار شوند.

همچنین طبق(بند ۹ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی) در ایام بارداری، به بیمه شده زن یا همسر بیمه شده مرد طبق شرایطی غرامت دستمزد پرداخت می‌شود.

بیمه شده زن یا همسر بیمه شده مرد در صورتی که ظرف یک سال قبل از زایمان سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز را داشته باشد می‌تواند به شرط عدم اشتغال به کار از کمک بارداری استفاده کند. کمک هزینه بارداری دوسوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده طبق ماده ۶۳ است که حداکثر برای مدت 12 هفته جمعاً قبل و بعد از زایمان بدون کسر سه روز اول پرداخت می شود. (ماده ۶۷ قانون تأمین اجتماعی)

علاوه بر این پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و کمک هزینه بارداری از تکالیف سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بیمه شدگانی است که رابطه کارگری و کارفرمایی داشته و به دستور کارفرما در مقابل دریافت مزد کار می کنند، بر این اساس طبق دادنامه های شماره ۶۳۴ الی ۶۳۷ مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۳۰ و ۶۳۹ مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۳۰ هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی و بند ۱۲ بخشنامه تلخیص شماره ۲۱ امور بیمه‌شدگان کمک هزینه بارداری به بیمه شدگان اختیاری قابل پرداخت نیست.

هزینه زایمان با بیمه تامین اجتماعی 1402

هزینه مربوط به غرامت که از سوی سازمان بیمه تامین اجتماعی پرداخت می شود، معادل مبلغ حقوق مادران باردار نیست بلکه طبق روش محاسبه خاصی این مبلغ محاسبه خواهد شد. بنابراین، به طور کلی هدیه زایمان سازمان بیمه تامین اجتماعی به صورت زیر است.

میزان مبلغ غرامت بر اساس قانون پرداخت مرخصی زایمان محاسبه می شود. با توجه به اینکه مبلغ حقوق پرداخت شده به مادران به عنوان غرامت است، این مبلغ کمتر از مبلغ دریافتی آن ها به صورت حقوق است.

غرامت مادران باردار در مدت زمان استراحت آن ها به آن ها پرداخت خواهد شد و پس از به اتمام رسیدن مدت زمان مرخصی مادران، این غرامت قطع می شود و مادران می توانند با مراجعه به محل کار خود حقوق متداول خود را دریافت کنند.

کمک هزینه بارداری چقدر است؟

برای دریافت این کمک هزینه فرد متقاضی باید طی مدت یک سال از قبل از زایمان به مدت 60 روز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی داشته باشد.

مادر باید در تاریخ اعلام بیماری مشغول به کار نبوده باشد و یا حقوقی دریافت نکرده باشند.

به طور کلی مادر باید در زمان اعلام بیماری در یک سازمان مشغول به کار باشد و یا مرخصی استحقاقی گرفته باشد.

به مادرانی که زایمان آن ها مربوط به بچه چهارم به بعد است، هدیه زایمان بیمه تامین اجتماعی تعلق نخواهد گرفت.

در دوره استراحت مادر، باید مزدی برای مادر در نظر گرفته شود.

سامانه کمک هزینه بارداری

برای استفاده از این کمک هزینه بیمه شدگان تامین اجتماعی می‌توانند برای استعلام هدیه زایمان بیمه تامین اجتماعی به بخش مربوط به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در سایت سیستم خدمات الکترونیک این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir مراجعه کنند و مراحل مربوط به ورود به بخش دریافت کمک هزینه زایمان را انجام دهند.

کمک هزینه بارداری زنان خانه دار

سئوال دیگر این است که آیا این کمک هزینه به زنان خانه دار نیز تعلق می‌گیرد؟ در این خصوص باید گفت در ایام بارداری، به بیمه شده زن یا همسر بیمه شده مرد طبق شرایطی غرامت دستمزد پرداخت می‌شود. (بند ۹ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی) در این بند آمده است: « غرامت دستمزد بوجوهی اطلاق می‌شود که در ایام بارداری بیماری و عدم توانایی موقت، اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق به حکم‌این قانون به جای مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت می‌شود.»

کمک هزینه زایمان تامین اجتماعی برای مردان

برای بسیاری از افراد سوال است که آیا کمک هزینه بارداری به مردانی که همسر باردار دارند هم تعلق می‌گیرد یا خیر؟ در این رابطه باید اشاره شود که این کمک هزینه تنها به شخص اصلی بیمه شده تعلق می‌گیرد. البته در قانون تامین اجتماعی کمک هزینه زایمان باید برای زنان و همسرشان وجود داشته باشد. با این حال در حاضر این قانون اجرا نشده و کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی تنها به زنان تعلق می‌گیرد.

برای ثبت نام کمک‌هزینه بارداری تامین اجتماعی به کجا مراجعه کنیم؟

کد خبر: 66964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =