کارفرمایان علاقه دارند با تأمین‌اجتماعی تعامل داشته باشند

کارفرمایان و کارآفرینان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی کشور هستند و به سبب همین ظرفیت وجودی آنها، همواره تقویت و حمایت از آنها کم و بیش در دستور کار دولت‌های مختلف قرار می‌گیرد و در هر دوره‌ای در راستای حمایت از آنها رویکردهایی اصلاح و یا بعضاً طرح و برنامه‌های جدیدی در دستور کار قرار می‌گیرد.  در این میان نقش سازمان تأمین‌اجتماعی در پشتیبانی از نیروی کار و بازیگران عرصه کار( کارفرما و کارگر) که در نهایت حاصل زحمات آنها به رونق اقتصاد و تولید کشور می‌انجامد غیرقابل انکار است.

مسئله‌ای که سعید حسینی، مدیرکل اداره تأمین اجتماعی غرب تهران نیز در روزهای اخیر در آیین تجلیل از کارفرمایان برگزیده این اداره کل با اشاره به آن، بر ضرورت نگاه ویژه به کارفرمایان در کشور تأکید کرد. حسینی گفت که «بیمه از بدنه کارفرمایی است. یعنی بیمه‌گران و بیمه گذاران سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند. به عبارتی سازمان به نیابت از این عزیزان در حال خدمت‌رسانی و انجام وظیفه است بنابراین باید پاسخگوی یکسری از خواسته‌های بحق و نه بزرگ کارفرمایان باشیم.»

تجلیل از کارفرمایان برگزیده از جمله رویدادهایی است که هرساله توسط ادارات کل تأمین‌اجتماعی تهران و دیگر استان‌های کشور برگزار می‌شود. در این سلسله رویدادها مدیران و مسئولان برگزارکننده علاوه بر ارائه گزارش عملکرد و تشریح فرایند انتخاب برترین‌ها، از حمایت از کارفرمایان و نیروی کار به عنوان «ولی‌نعمتان» سازمان یاد می‌کنند و مدام بر آن تأکید می‌ورزند. از طرفی، نیز این آیین‌ها مجالی فراهم می‌آورد که کارفرمایان با طرح نقطه نظرات و خواسته‌های خود، در مقابل وعده‌ها و دلجویی‌هایی نیز می‌شنوند.

اداره کل تأمین‌اجتماعی غرب تهران بزرگ در روزهای اخیر با برگزاری مراسمی، از هشت کارفرمای برگزیده خود تجلیل کرد و آتیه‌آنلاین نیز با انجام مصاحبه‌هایی با این کارفرمایان، پای درد و دل آنها نشست. برخی از این آنها از تعامل خوب خود با شعب گفتند، کارفرمایانی از حسابرسی‌های سلیقه‌ای گله کرده و تعدادی نیز از رویکردهای غیرقانونی در بازرسی دفاتر قانونی انتقاد کردند.

اعظم قیطاسی، رئیس انتشارت قیطاسی که به عنوان یکی از کارفرمایان برگزیده دارای ۵ نیروی کار بیمه‌شده در این مراسم از او تجلیل شد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: همواره تلاش ما بر این است که به صورت منظم لیست بیمه‌ای را ارسال کنیم. به نظرم شاید یکی از شاخص‌ها در انتخاب کارفرمای برتر نیز پرداخت‌های منظم باشد.

قیطاسی در ادامه افزود: انتخاب ما برای اولین‌بار به عنوان کارفرمای برتر خیلی مسرت‌بخش است و در مجموع جا دارد از این حرکت تقدیری تأمین‌اجتماعی تشکر کنم.

اصلاح رویکردها در دستورکار قرار گیرد

حسین کشمیری، رئیس هیأت مدیره شرکت پشیگامان صنعت فوکا یکی دیگر از کارفرمایان برتری بود که در این مراسم تجلیل شد. فوکا شرکتی در زمینه تولید ابزار آلات صنعتی و دارای ۴۸ بیمه شده در شعبه ۲۶ تهران است. کشمیری در گفت‌وگو با ما به صراحت گفت که ما خیلی دوست داریم با سازمان تأمین‌اجتماعی تعامل داشته باشیم اما متأسفانه گاهی این سازمان با ما تعامل ندارد.

این کارفرمای برگزیده در ادامه با اشاره به برخی از رویکردهای دست‌وپا گیر در مسیر فعالیت کارفرمایان گفت: موانع‌ای وجود دارد که چالش‌برانگیز هستند و خواهش ما بر این است که اصلاح ساختارها و برخی رویه‌ها نادرست در دستور کار سازمان قرار گیرد. مثلا نیروی کار آزمایشی که بعد از۲۰ روز از مجموعه ما منفک و ترک کار او نیز اعلام و ثبت شده، نباید سازمان تأمین‌اجتماعی پس از شش ماه، در بازرسی از این کارگاه، ترک کار آن فرد را نپذیرد و از مقابل نیز فوکا را به پرداخت جریمه مجبور سازد.

تعامل مثبت ایران خودرو با شعبه ۱۴

یعقوبی، نماینده شرکت ایران خودرو که به عنوان کارفرمای برگزیده‌ای که در شعبه ۱۴ تهران بیمه‌پردازی می‌کند با ابراز قدردانی از تعامل مثبت و ارزشمند این شعبه گفت: شرکت ایران خودرو دارای ۲۲ هزار و ۱۴۶ بیمه شده در شعبه ۱۴ است. ارتباطات و تعامل ما با شعبه خوب است. اما با وجود حجم بالای تعداد بیمه‌شده و سخت و زیان‌آور بودن بسیاری از رده‌های شغلی در این شرکت جا دارد که ارتباطات دوسویه ما افزایش پیدا کند.

خوشحالی از تعامل با شعبه ۱۸

شرکت همکاران سیستم یکی از کارگاه‌های برتری بود که از او تجلیل شد. فداکار به عنوان نماینده این شرکت برگزیده در معرفی این شرکت گفت: همکاران سیستم دارای ۴۸ بیمه شده در شعبه ۲۶ تهران، یکی از شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری ایران است. این شرکت ضمن فروش نرم‌افزار به شرکت‌ها و سازمان‌های سراسر کشور، پشتیبانی و استقرار نرم‌افزارها را نیز عهده دار است.

فداکار در ادامه با تأکید بر همکاری و تعامل خوب همکاران سیستم با شعبه ۱۸ تهران افزود: ارتباط ما با این شعبه بسیار خوب است. از زمان مدیریت آقای عابدی‌روش در این شعبه، تعامل‌ها نیز بیشتر و بهتر شده است. ثبت و صدور بیش از ۱۰ هزار مفاصا بیمه‌ای از زمان مدیریت ایشان به نحو احسن پیش می‌رود. در مجموع از تعامل با این شعبه بسیار خوشحال هستیم.

لزوم دیجیتالی‌شدن واقعی تمام خدمات تأمین‌اجتماعی

بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز با ۲ هزار و ۸۰۰ بیمه شده در شعبه ۲۵ یکی دیگر از کارفرمایان برگزیده‌ای بود که از سوی اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ تجلیل شد. خیرالله اسدپور به عنوان نماینده این بانک درباره نوع تعامل بانک با سازمان تأمین اجتماعی گفت: رسالت نخستین بانک خصوصی قرض‌الحسنه کشور است که تمام خدمات خود را در بستر دیجیتال به مشتریان خود عرضه می‌کند. انتظار می‌رود که سازمان تأمین‌اجتماعی نیز که صفر تا صد تمام پلتفرم‌های خود را بر پایه دیجیتال تعریف کند تا از مراجعه حضوری بیمه‌شدگان به شعب به طور کامل جلوگیری شود.

وی افزود: بانک رسالت دارای نزدیک ۳ هزار و ۵۰۰ پرسنل در مجموعه شعب و سازمان‌های همسو است و انتظار می‌رود سازمان تأمین‌اجتماعی در کنار ما قرار بگیرد که بهتر و کیفی در راستای انجام وظایف و تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی خود ظاهر شویم.

لزوم حاکمیت بازرسی قانونی از دفاتر

شرکت صنایع غذایی مائده نیز یکی دیگر از کارفرمایان برگزیده بود که تجلیل شد. امیر طاهرخانی به عنوان مدیرعامل این شرکت گفت: از ابتدای سال جاری ۹۴۰ نفر نیروی جدید در این شرکت مشغول به کار شده و حق بیمه آنها پرداخت می‌شود. توقع داریم از سوی تأمین اجتماعی با شرکت ما که این حجم از بیمه شده را دارد و علاوه بر عرضه غذاهای آماده و کنسروی به بازار داخلی، محصولات خود را به کشورهای ارویایی و آسیایی صادر می‌کند، تعامل بهتری برقرار کند.

وی افزود: کارفرمایان به تکرار گفتند که نسبت به حسابرسی و بازرسی از دفاتر گله دارند. بنابراین باید در این زمینه وحدت رویه و پرهیز از اعمال سلیقه در تمامی شعب حاکم شود.

احترام، مهمترین مطالبه کارفرما

کارفرمایان در گفت وگو با ما از دغدغه‌هایشان گفتند و از سوی دیگر سعید حسینی، مدیرکل اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران در مراسم تجلیل از کارفرمایان دلجویی کرد. او گفت که در بازدید میدانی از یکسری شعب و کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و خدماتی پای درد و دل کارفرمایان نشسته است و مطالبات آنها را شنیده است.

حسینی در مرور انتظارات کارفرمایان گفت: این عزیزان انتظارات بزرگی ندارند. مطالبه اول آنها احترام است. اینکه به عنوان کارفرما و تأمین‌کننده منبع سازمان زمانی وارد شعبه‌ای می‌شوند مانند یک فرد عادی با او برخورد نشود و به کار او به طور و با فوت وقت ویژه رسیدگی شود.

او رفتار یکسان را یکی دیگر از خواسته‌های کارفرمایان خواند و افزود: کارفرمایان می‌گویند که من کارفرما، مثلاً یک واگذارنده یا پیمانکار هستم و در مدت ۱۰ سال شرایط، نوع کار و قراردادم نیز یکسان و ثابت است در این صورت نباید با من متفاوت رفتار شود. در حالی که یک سال ضریب کارگاه ما به یک شکل و سالی دیگر به شکل دیگر تعیین و محاسبه می‌شود. یکسال به این شیوه با من رفتار می‌شود و سال دیگر مدل دیگر. با جابه جایی یک مدیر و کارشناس‌، شرایط و نوع رفتار با کارگاه من نیز تغییر می‌کند.

حسینی گفت که بخشی از این مسائل ممکن است ناشی از تغییر در مقررات و بخشی برآمده از اعمال سلیقه باشد. در راستای حل این مسئله در اداره کارگروهی ایجاد و تجهیز شده است که ضرایب حداقل در حوزه ستادی و معاونت بیمه‌ای به صورت هوشمند و به دور از اعمال سلیقه شخصی تعیین شود و خارج از نظر و دستی و شخصی باشد. سعی داریم که وحدت رویه‌ای در این اداره کل ایجاد شود.

مدیرکل اداره کل تأمین‌اجتماعی غرب تهران در بیان سومین مطالبه کارفرمایان گفت: کارفرمایان می‌گویند می‌خواهیم که در هنگام بازرسی از دفاتر قانونی حرف و مستندات ما شنیده و مورد پذیرش واقع شود. اداره کل نیز در راستای تحقق این خواسته کارفرمایان از مردادماه سال جاری واحد حسابرسی و بازرسی از دفاتر قانونی را به صورت ویژه با مدیریت سرکار خانم قورچیان و ۸ نفر از همکاران مجموعه راه‌اندازی کرده است. هر یک از عزیزان کارفرما در هر موقع و مرحله از فرایند بازرسی از دفاتر قانونی با همکاران موسسات حسابرسی اعزامی به کارگاه خود به اختلاف نظر و مشکل برخوردند از واحد حسابرسی در اداره کل برای ورود و حل مسأله پیش آمده، رسیدگی قانونی مطالبه کنند.

نویسنده: مهین داوری

کد خبر: 67159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =