ثبت بهترین وضعیت شاخص‌های اشتغال و بیکاری در ۴ دهه اخیر

ثبت رکورد کمترین نرخ بیکاری مستمر فصلی در پاییز سال‌جاری و پایین‌ترین نرخ بیکاری در فصول مشابه در بیش از ۴ دهه اخیر، دو گزاره مهم دستاورد دولت سیزدهم در این فصل از سال ۱۴۰۲ بوده است. در این راستا به‌طور متوسط نرخ بیکاری در دولت سیزدهم تا پایان پاییز امسال ۸.۷۶ درصد برآورد شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، وقتی گزاره‌های ارائه شده در حوزه کاهش نرخ بیکاری مهمتر می‌شود که افت نرخ بیکاری همزمان با رشد نرخ مشارکت اقتصادی در دولت سیزدهم همراه بوده است. به عبارتی، هنگامی می‌توان رونق بازار کار را در شرایطی تأیید کرد که نرخ بیکاری کاهشی و نرخ مشارکت اقتصادی افزایشی باشد. اگر کاهش نرخ بیکاری متأثر از کاهش مشارکت اقتصادی باشد نمی‌توان آن را خیلی قابل توجه دانست.

نکته قابل تأمل اینکه، دولت سیزدهم زمانی با آغاز به‌کار دولت سیزدهم در تابستان سال ۱۴۰۰، نرخ بیکاری ۱۱.۳۹ درصد بود که در حال حاضر این میزان به‌طور متوسط در کانال ۸ درصد قرار گرفته است. این موارد نشان می‌دهد که بازار کار در دولت سیزدهم رونق گرفته است.

از طرفی، دولت سیزدهم زمانی بازار کار را تحویل گرفت که به‌دلیل شیوع کرونا شاهد خروج نیروی کار زیاد بودیم و رونق دادن به بازاری که نیروی کار از آن خارج شده، خیلی سخت‌تر از رونق دادن به بازار کاری است که عوامل طبیعی روی آن اثر ندارد.

«محمود کریمی بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در دولت سیزدهم نشان از رونق بازار کار دارد، می‌گوید: آمار و تحلیل‌ها نشان می‌دهد وضعیت بازار کار رو به بهبود است، اما برخی رسانه‌ها تلاش دارند خبر شیرین کاهش نرخ بیکاری را به کام مردم تلخ کنند.

به گفته کریمی بیرانوند: مرکز آمار چهار بار در سال نتایج مربوط به طرح آمارگیری نیروی‌ کار را ارائه می‌دهد و ما نیز باید هر فصل را با زمان مشابه در سال قبل از آن مقایسه کنیم. آخرین گزارش مرکز آمار مربوط به بازه زمانی یک سال منتهی به پاییز ۱۴۰۲ است.

ثبت نرخ بیکاری ۷.۶ در پاییز سال‌جاری

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ بیکاری کل کشور در پاییز امسال به ۷.۶ رسیده که کمترین نرخ بیکاری در پاییزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. علاوه بر این نرخ مشارکت اقتصادی نیز ۰.۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشغال وزارت کار؛ زمانی می‌توان رونق بازار کار را تأیید کرد که نرخ بیکاری کاهشی و نرخ مشارکت اقتصادی افزایشی باشد. اگر کاهش نرخ بیکاری متأثر از کاهش مشارکت اقتصادی باشد نمی‌توان آن را خیلی قابل توجه دانست.

در واقع براساس آمارها و شواهد موجود در حوزه نرخ بیکاری، کاهش این شاخص و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی اتفاقی است که در سه فصل سال ۱۴۰۲ رخ داده و کاهش نرخ بیکاری در سه فصل سال‌جاری همراستا با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است. این کاهش نرخ بیکاری نشان از رونق بازار کار دارد و به‌هیچ شکل نمی‌توان گفت این کاهش نرخ بیکاری متأثر از خروج نیروی کار است.

معدل نرخ بیکاری دولت سیزدهم، ۸.۷۶ درصد است

کریمی بیرانوند با بیان اینکه متوسط نرخ بیکاری در دولت‌های نهم و دهم ۱۱.۳۵ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱۰.۷۱ درصد بوده است، می‌گوید: فاصله کاهش نرخ بیکاری میان دولت‌های نهم و دهم ۳ درصد و دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲ درصد بود.

وی با اشاره به اینکه معدل نرخ بیکاری از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم تا پایان پاییز امسال، ۸.۷۶ درصد است، می‌گوید: میانگین نرخ بیکاری کشور که از ۸۴ آغاز شده و قبل شروع دولت سیزدهم ۱۱.۳۹ درصد بود که اکنون در کانال ۸درصد قرار دارد. اینها نشان می‌دهد که بازار کار در دولت سیزدهم رونق گرفته است.

افزایش جمعیت فعال زنان و بهبود وضعیت بازار کار آنها

براساس آمارهای مربوط به فعالیت جامعه زنان شاغل؛ در آغاز به کار دولت سیزدهم جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر زنان کشور، ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود که در پاییز ۱۴۰۲ به ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. افزایش جمعیت فعال نشان از امید به یافتن شغل دارد و یکی از شاخص‌های مهم برای ایجاد رونق بازار کار است.

براین اساس جمعیت فعال زنان کشور از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در پاییز سال گذشته به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در پاییز امسال رسیده، یعنی ۵۰۰ هزار نفر امید به یافتن شغل دارند. همچنین جمعیت شاغل زنان از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در پاییز سال گذشته در پاییز امسال به چهار میلیون نفر رسیده که شاهد افزایش ۶۰۰ نفری زنان در بازار کار هستیم. علاوه بر این، جمعیت بیکار حوزه زنان در ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۳۷۰ هزار نفر کاهش داشته است.

آمارهای وزارت کار حاکی از مثبت بودن خالص اشتغال ایجادی در سال ۱۴۰۱ دارد. در این راستا در فصل بهار سال‌جاری نیز تعداد ۷۲۸ هزار نفر خالص اشتغال ایجادی در کشور ثبت شده که این میزان در تابستان به ۹۰۷ هزار نفر رسید. آخرین آمار مربوط به فصل پاییز، حکایت از ۷۰۶ هزار اشتغال ایجادی دارد.

کد خبر: 67402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =