تأدیه بدهی دولت به تأمین اجتماعی با هدف تأمین منابع پایدار

تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در حدود ۲.۵ سال گذشته در دولت سیزدهم علاوه بر تأمین منابع پایدار، مسیری را برای تأمین آتیه ذی‌نفعان شامل بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با ارزش افزوده بالا را از محل پرداخت این بدهی‌ها به این نهاد بیمه‌گر فراهم کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این باره گفت: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت نسبت به تأمین اجتماعی در بخش سهم و اندکی هم در قالب ردیف بودجه از سوی دولت سیزدهم تأدیه شد. امیدواریم در بودجه‌های سنوات آتی این ردیف بودجه که برای اولین بار ایجاد شده رقم قابل توجهی در تأدیه بدهی دولت و تعهدات سنواتی دولتی در این ردیف توسط سازمان برنامه و بودجه دیده شود.
موسوی افزود: تسویه بدهی دولت در ۲.۵ سال گذشته از نظر عدد و رقم بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است. این موضوع از نظر کیفیت دارایی‌های واگذار شده به سازمان تأمین اجتماعی مطلوب بوده و ارزش افزوده خوبی برای تأمین آتیه بیمه‌شدگان و بازنشستگان در آینده خواهد داشت.
او معتقد است: در واگذاری‌ها در گذشته بنگاه‌های زیان‌ده واگذار شده است اما در این دوره با تلاش‌های انجام شده و همراهی خوب دولت و اینکه وضعیت سازمان و آینده آن خوب دیده شود، بنگاه‌هابا سودآوری را به این سازمان واگذار کردند. البته یکی از اتفاق خوب در قالب تأدیه بدهی دولت به این نهاد، تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی بود زیرا این سازمان به عنوان ابربدهکارترین سازمان شناخته شد. با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر تأمین اجتماعی شرایط مطلوبی را دنبال می‌کند.

تلاش دولت برای برنامه‌ریزی درست صندوق‌های بازنشستگی
دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن برنامه و اولویت خود را بر توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای بنا کرد. در طول این سال‌ها نیز اقدامات ارزشمندی را در راستای پایداری و ماندگاری سازمان‌های بیمه‌گر انجام داده است.
یکی از برنامه‌های تحولی و راهبردی برای توسعه فعالیت‌های همه‌جانبه سازمان تأمین اجتماعی که در این دولت پیگیری و اجرایی شد، تسویه بخشی از بدهی‌های دولت به این نهاد بیمه‌ای بوده است.
در همین راستا در سازمان تأمین اجتماعی برنامه‌هایی تأثیرگذار در بخش‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری با تأدیه بدهی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی، تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی، ‌ افزایش سرمایه ۴۵ هزار میلیاردی برای منافع بیمه‌شدگان در بانک رفاه کارگران و حفظ دارایی‌ها و سرمایه‌های این سازمان انجام داد. در حال حاضر تأمین اجتماعی نیز با دریافت این میزان از مطالبات خود، در مسیر درست تأمین منابع و ایفای به‌هنگام تعهدات قرار گرفته است.
از آنجا که سازمان تأمین‌اجتماعی هشت راهبرد توسعه پوشش بیمه همگانی، ‌ هوشمندسازی تأمین اجتماعی، صیانت مالی از بیمه‌شدگان در حوزه درمان، ساماندهی بیمه تأمین اجتماعی با رویکرد توانمندسازی، مبارزه با فساد و صیانت از اموال و دارایی‌های سازمان و حوزه سرمایه‌گذاری، توسعه کمی و کیفی خدمات و تعهدات بیمه‌ای و درمان، افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی و کنترل مصارف و هزینه‌های سازمان در قواعد بیمه‌ای و هزینه‌های مدیریتی و مصارف درمان را دنبال می‌کند، این حرکت در راستای رویکرد تحولی، تحقق عدالت اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی است.
این رویکرد تحولی همچنین در راستای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت و اجرای عدالت در برنامه‌ها و اهداف این سازمان بیمه‌ای تأثیرگذار است. بنابراین تسویه بدهی دولت به تأمین اجتماعی بزرگترین اقدام در طول این سال‌ها نیز می‌تواند به سیاست‌های این سازمان کمک کند.

تأدیه بدهی دولت به تأمین اجتماعی با هدف تأمین پایدار منابع
تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و تسویه بزرگ بدهی نظام بانکی از سوی این نهاد بیمه‌گر، مزایایی همچون پایداری منابع، رفع برخی از ناترازی‌های منابع و مصارف و پرداخت به هنگام تعهدات سازمان در قبال بیمه‌شدگان و مستمری بگیران تحت پوشش را به دنبال داشته است.
یکی دیگر از مزیت‌های دیگر این تأدیه بدهی دولت به تأمین اجتماعی جلوگیری از تحمیل هزینه سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومانی بابت تسهیلات بانکی به منابع متعلق به بیمه‌شدگان و بازنشستگان تحت پوشش این سازمان بیمه‌گر است.
ثبت افزایش سرمایه ۴۵ هزار میلیاردی از منابع ذی‌نفعان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در بانک رفاه کارگران یکی دیگر از مزایای این تأدیه بدهی بی‌سابقه از سوی دولت به شمار می‌رود.

اقدامات اثرگذار تأمین اجتماعی برای جامعه هدف
اقدامات حوزه بیمه‌ای در تأمین اجتماعی موجب کنترل مصارف این سازمان شده به گونه‌ای که درسال گذشته ۵۴۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در این نهاد بیمه‌گر صورت گرفته و سال جاری نیز هشت هزار میلیارد برآورد کنترل مصارف را شاهد بودیم. به طور یقین با استمرار سیاست‌های تحولی در این دوره مدیریتی سازمان اقداماتی موثر انجام شده و از سال آینده به مازاد مثبت درآمد بیمه‌ای خواهد رسید.
با توجه به اینکه درآمدهای پایدار مولفه اصلی در صندوق‌های بیمه‌گر به عنوان تضمین‌کننده استمرار تعهدات برای بیمه‌شدگان محسوب می‌شود، همچنین این صندوق‌ها براساس تکلیف قانونی طبق اصل ۲۹ قانون اساسی و سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی برای پوشش فراگیر بیمه تلاش جدی انجام می‌دهد. همچنین در ۲.۵ سال گذشته به دلیل تأمین بخش‌هایی از منابع از محل تأدیه بدهی دولت اقدامات اجرایی سازمان در بخش‌های درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی به شیوه‌ای مناسب انجام شده است.
براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در حال حاضر پوشش بیمه‌ای برای ۲۷ درصد جامعه که از خدمات هیچ بیمه اجتماعی بهره‌مند نیستند در دستور کار تأمین اجتماعی قرار گرفته و امروز بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده به جامعه بیمه‌شدگان افزوده شده و این موضوع با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و بیمه‌های خاص محقق شده تا از این طریق ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع پایدار سازمان نیز افزایش یابد.
این تعداد افراد بیمه‌شده جدید در دولت سیزدهم معادل دوره هفت ساله دولت گذشته از سال ۹۲ تا ۹۹ است که این موضوع هم باعث پایداری منابع تأمین اجتماعی خواهد شد.
سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای ۵۳ درصد جمعیت کشور در قالب حدود ۴۷ میلیون نفر را تحت پوشش دارد. بنابراین تأدیه بدهی کارفرمایان بزرگی همچون دولت و بخش خصوصی می‌تواند این نهاد بیمه‌ای را در ایفای تعهدات همه‌جانبه خود یاری کند.

نویسنده: مهری بهاروند

کد خبر: 67602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =