منگنز، یک ماده معدنی ضروری برای بدن

منگنز ماده معدنی ضروری است که به بدن کمک می‌کند که برای همه کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها هورمون‌های لازم را تولید کند. این ماده معدنی نه تنها عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و التهاب‌ها را کاهش می‌دهد بلکه استخوان‌ها را نیز قوی می‌کند. بدن منگنز را در استخوان‌ها، مغز، کلیه‌ها، کبد و لوزالمعده ذخیره می‌کند و باعث بهبود عملکرد عصبی، جلوگیری از لخته شدن خون و کنترل التهاب‌ها می‌شود. همچنین بدن برای داشتن استخوان‌های سالم، تولید مثل و ایمنی، ایجاد انرژی و جلوگیری از لخته‌شدن خون به این عنصر معدنی نیاز دارد. به‌رغم اینکه منگنز یک ماده معدنی کمیاب است، اما اثرات آن بسیار قوی است. از آنجا که منگنز در بسیاری از غذاها و خوراکی‌های موجود در رژیم‌های غذایی روزانه ما وجود دارد، کمبود این ماده معدنی مهم در افراد بسیار نادر است. به همین دلیل، نباید سرخود از مکمل‌های حاوی منگنز استفاده کرد. اهمیت این ماده معدنی ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر سید محمد مهدی هاشمی، داروساز سازمان تامین اجتماعی شیراز که در ادامه آن را می‌خوانید.

لطفا بفرمایید منگنز چیست و دارای چه خواصی برای بدن است؟

منگنز یکی از عناصر ضروری برای بدن است که برای سلامت جسم و روان اهمیت زیادی دارد. این عنصر معدنی که جزو ترکیبات بدن است به فعالیت آنزیم‌ها کمک می‌کند، برای بهبود عملکرد سیستم عصبی مفید است به طوری که خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را کاهش می‌دهد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و در تنظیم متابولیسم مواد قندی بسیار موثر است. منگنز یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در مقادیر بسیار کم در بدن انسان وجود دارد. یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که به دنبال رادیکال‌های آزاد در بدن انسان می‌گردد و ذرات آسیب‌رسان را خنثی می‌کند به‌طوریکه از احتمال آسیب و خطر پیشگیری می‌کند. بدن معمولا 15 تا ۲۰ میلی گرم منگنز دارد که در کلیه‌ها، پانکراس، کبد و استخوان‌ها قرار داد.

در مورد دلایل کاهش منگنر در بدن و نشانه‌های آن توضیحاتی بفرمایید؟

مهمترین دلایل کاهش منگنز در بدن عبارتند از کاهش میزان منیزیم موجود در خاک و در نتیجه کاهش منیزم در مواد غذایی روزانه، افزایش مصرف قند و کافئین، استفاده از فلوراید و کلر در آب لوله‌کشی که موجب ترکیب این مواد با منیزیم و در نتیجه کاهش منیزیم در آب مصرفی می‌شود و افزایش میزان استرس. منگنز در بسیاری از غذاها و خوراکی‌های موجود در رژیم‌های غذایی روزانه ما وجود دارد، کمبود این ماده معدنی مهم در افراد بسیار نادر است. به همین دلیل، نباید سرخود از مکمل‌های حاوی منگنز استفاده کرد. اما در صورتی‌که علائم زیر را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه و از او درخواست کنید تا برای بررسی سطح منگنز خونتان، آزمایش بنویسد. نشانه‌های کمبود منگنز در بدن عبارتند از فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، انقباضات عضلانی، ناهنجاری‌های استخوانی، کلسترول بالا، دید و بینایی ضعیف، مشکل در شنوایی، از دست دادن شدید حافظه و لرزش دست، بروز التهاب در پوست، احساس تهوع دائمی، نوسان‌های خلقی، تشدید علائم سندرم پیش از دوران ماهانه، کاهش وزن، تغییر رنگ و کند شدن رشد مو و در بررسی‌ها مشکلات خواب و تحریک‌پذیری عصبی هم گزارش شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۳۵ درصد جمعیت جهان با این کمبود دست و پنجه نرم می‌کنند. عادت‌های غذایی ضعیف یکی از دلایل اصلی این نوع کمبودهاست. در برخی از موارد باورها بر این است که کلسیم و آهن با جذب و استفاده صحیح منگنز در بدن انسان تداخل دارد. مشکلات مرتبط با بینایی، عرق کردن، ضربان سریع قلب، خستگی و درد شدید نشان‌دهنده کمبود منگنز در بدن است. کمبود شدید منگز ممکن است باعث ناباروری در زنان، آسیب پانکراس، بیماری قلبی و پوکی استخوان شود.

منگنز بیشتر در چه مواد خوراکی وجود دارد؟

بسیاری از غذاها سرشار از منگنز هستند. می‌توان آن را در بیشترین غلظت در دانه‌ها و غلات کامل و همچنین در مقادیر کمتر در حبوبات، لوبیا، آجیل، سبزیجات سبز برگ و چای یافت. مصرف کافی منگنز برای سلامت کلی مهم است، اما مصرف بیش از حد نیز توصیه نمی‌شود، زیرا به عنوان یک فلز سنگین در نظر گرفته می‌شود و مصرف بیش از حد آن ممکن است خطرناک باشد. بعضی از این مواد عبارتند از آجیل‌ها، مانند بادام و کلوچه، لوبیا و حبوبات مانند لوبیا عروس (لیما)، غلات مانند جو دوسر و سبوس، نان گندم سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، میوه‌هایی مانند آناناس و شکلات تلخ. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که محصولات غذایی سرشار از آهن یا مکمل‌ها، باعث کاهش شدن جذب منگنز می‌شوند. فسفر و کلسیم هم ممکن است مقدار جذب منگنز را کاهش دهد، اما مقدار آن نسبت به تأثیر آهن بسیار کمتر است.

کد خبر: 67694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =