تغذیه مفید مادران با حمایت یارانه‌ای دولت

«طرح یسنا» طرحی برای رفع سوءتغذیه مادران شیرده دارای کودکان زیر ۲ سال دهک یک درآمدی از پنجم دی‌ماه سال‌جاری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار گرفت. طرحی که در گام نخست ۲۲ هزار مادر شیرده در دهک یک درآمدی را تحت پوشش خود قرار داد، گزاره‌ای است که پیامدهای مثبتی برای امنیت غذایی مادران به ارمغان می‌آورد.

به گزارش آتیه آنلاین، پس از آماده‌سازی زیرساخت کالابرگ الکترونیکی که اقدام فناورانه‌ای مهم و با گستره بیش از ۲۱۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور بود، طرح یسنا به طور آزمایشی آغاز و با مشوق‌هایی از جمله افزایش ١٢٠ هزار تومانی اعتبار یارانه به‌ازای هر نفر و جبران مابه‌التفاوت تورمی تا پایان سال تقویت شد.

همچنین این زیرساخت به‌عنوان بستری برای دیگر طرح‌های حمایتی متعدد دولت قرار خواهد گرفت. در واقع طرح «یسنا» از ۵ دی ماه امسال در ٨ استان کمتر برخوردار برای مادران دارای فرزند شیرخوار زیر دو سال و در دهک یک اجرایی شده است.

افزایش مواد غذایی متناسب با تغذیه سالم

براساس اعلام وزارت رفاه، تغذیه سالم، اصلی‌ترین اولویت در این طرح است. حال بنا بر داده‌های این وزارتخانه، مصرف لبنیات شامل شیر، ماست و پنیر حدود ۲.۵ کیلو گرم افزایش و به ۸ کیلوگرم رسیده است. گزاره‌ای که نشان می‌دهد، دولت به هدف خود در طرح یسنا که همان رفع سؤتغذیه بوده، رسیده است.

در راستای اجرای این طرح، به‌جای ۱۱ قلم کالایی، ۱۶ قلم در قالب طرح کالابرگ الکترونیک شامل سبزیجات، میوه و حبوبات و دانه‌های روغنی در دسترس مشمولان قرار دارد.

۳۰ درصد از مادران مشارکت کرده‌اند

در بیش از یک ماه اجرایی شدن طرح امنیت غذایی مادران داراری کودکان زیر ۲ سال شیرخوار، ۳۰ درصد از مادران مشارکت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال این میزان افزایش یابد.

در مرحله ابتدایی، مادران دارای کودک شیرخوار و کودک زیر دو سال در دهک یک در ۸ استان خراسان شمالی و خراسان جنوبی، هرمزگان، لرستان، فارس، گلستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده‌اند.

نحوه اجرای طرح یسنا

براین اساس ۲۷ هزار مادر در قالب یسنا شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۲ هزار نفر مشمول طرح شده‌ و به آنها ماهانه ۴۰۰ هزار تومان یارانه اعتباری ماهانه پرداخت می‌شود.

واریزی یارانه‌ای طرح مذکور نیز به صورت دوماهه برای حساب سرپرستان خانوار شارژ می‌شود. در این حوزه تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی حضور دارند.

این طرح هم مثل طرح امنیت غذایی کودکان، از نظر اعتباری هیچ ارتباطی به طرح کالابرگ ندارد.
به عبارتی، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان جدای از یارانه نقدی بوده و یک مبلغ اعتباری است و نیازی به شارژ ندارد.

گفته می‌شود با فراگیر شدن طرح یسنا در همه کشور، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به ۶۰۰ هزار تومان برسد. این طرح در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

پیامدهای نامطلوب سوء تغذیه

سوء تغذیه یکی از مشکلات تغذیه‌ای شایع میان مادران باردار و شیرده است که اختلال در رشد و تکامل مغزی و جسمی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، افزایش موارد مرگ و میر، افزایش هزینه‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی، افت تحصیلی و تحمیل هزینه‌های سنگین به آموزش و پرورش کشور و از دست دادن روزهای کاری از پیامدهای نامطلوب آن به شمار می‌روند.

از آنجا که پیشگیری و کنترل سوءتغذیه مادران باردار نقش مهمی در رشد جسمی و تکامل مغزی جنین و همچنین حفظ و ارتقاء سلامت مادران دارد و هرگونه تآخیر در رساندن مواد مغذی به مادر و جنین طی دوره بارداری و ماه‌های اول زندگی شیرخوار می‌تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی از جمله افزایش مرگ و میر نوزاد به دلیل وزن کم، کاهش بهره هوشی و اختلال در توانمندی‌های جسمی و ذهنی کودکان به دنبال داشته باشد.

اثرگذاری مثبت حمایت از مادران شیرده

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که شیرخواران تا شش ماهگی منحصراً از شیر مادر تغذیه کنند و سپس تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی بخش مهمی از رژیم غذایی شیرخوار باشد.

ارائه حمایت‌های سازماندهی شده بیشتر برای استفاده از شیر مادر به زنان کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری برای کودکان‌شان شیردهی داشته باشند. زنان اگر ۴ تا ۸ ویزیت برنامه‌ریزی شده دریافت کنند، ارائه حمایت از شیردهی ممکن است مفیدتر باشد.

از این رو وزارت رفاه، طرح یسنا را برای حمایت از مادران حاضر در دهک کم برخوردار و به جهت پیشگیری از افزایش احتمال سؤتغذیه در آنها، اجرایی کرده است. بر این اساس، کودکان این دهک می‌توانند از شیر مادر خود تغذیه کنند. این گزاره بستر شکل‌گیری نیروی انسیانی سالم‌تر را در آینده نوید می‌دهد.

نویسنده: ایلیا دانیال

کد خبر: 67874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =