۴۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مبتلا به کبد چرب‌اند

بیماری کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع در دهه‌های اخیر است که متاسفانه آمار آن روبه افزایش است. تجمع چربی در بافت کبد باعث التهاب و بروز آسیب به سلول‌های این عضو می‌شود و مسئله مهم در مورد کبد چرب این است که این بیماری تا مراحل پیشرفته با علامت خاصی همراه نیست از این رو بیماران از ابتلا خود به این بیماری اطلاعی ندارند و زمانی متوجه بیماری می‌شوند که بیماری تا مرحله سیروز کبدی یا سرطان کبد رسیده است. این بیماری مزمن غیرواگیر که در جهان و کشور ما به صورت اپیدمی درآمده است باعث تشدید مرگ‌های زودرس شده است. این در حالی است که کاهش وزن و ورزش مهمترین راه پیشگیری از این بیماری است. افزایش روز افزون این بیماری در کشور ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر حامد زینعلی، متخصص گوارش که در پی می‌آید.

لطفا بفرمایید بیماری کبد چرب چیست و در اثر چه عواملی به‌وجود می‌آید؟

آخرین بررسی‌های انجام شده توسط مرکز تحقیقات گوارش و کبد نشان می‌دهد که بیماری کبد چرب در کشور حتی از متوسط جهانی بالاتر است و طبق آمار موجود حدود ۴۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مبتلا به این بیماری هستند. مهم‌ترین نقش کبد در بدن سوخت‌وساز چربی‌ها است و این در حالی است در کبد بودن 5 تا 10 درصد چربی طبیعی است و بیش از آن اصطلاح کبد چرب به آن اطلاق می‌شود. انباشته‌شدن چربی‌ها در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب سلول‌ها منجر شود و در نهایت باعث سیروز کبدی شود که آخرین مرحله بیماری است و فرد نیاز به پیوند کبد پیدا می‌کند. علل متعددی در بروز این بیماری نقش دارند که از جمله می‌توان به زمینه ژنتیک، دیابت کنترل نشده، پرفشاری خون، اضافه وزن و بی‌تحرکی، مصرف زیاد قند و شکر اشاره کرد.

این بیماری دارای چند نوع و دارای چه علایمی است؟

این بیماری به طور کلی به دو دسته کبد چرب الکلی و غیرالکلی تقسیم می‌شود که در نوع اول مصرف زیاد الکل باعث این بیماری می‌شود و در نوع دوم یا غیرالکلی که مصرف الکل در آنان زیاد نیست و عوامل دیگری مانند چاقی، اضافه وزن، عدم تحرک و دیابت باعث ابتلا به این بیماری می‌شود. بیماری‌های کبدی در مراحل اولیه بیماری نشانه‌ای ندارد و فرد متوجه بیماری نمی‌شود. اما با پیشرفت بیماری نشانه‌ها کم‌کم ظاهر می‌شود. معمولا این علائم عبارتند از خستگی و صعف عمومی، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، بزرگی کبد، درد در سمت راست شکم و بروز لکه‌های پوستی قهوه‌ایی، خون دماغ، خارش پوست و زردی پوست.

کبد چرب دارای چند مرحله است؟

بر اساس تغییرات ظاهری مشاهده شده در سونوگرافی، تغییرات آنزیمی در آزمایش خون و علائمی که فرد مبتلا دارد، مراحل کبد چرب به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: مرحله یک: کبد چرب دارای خفیف‌ترین مرحله است که بیشتر به علت خوردن مواد غذایی ناسالم ایجاد می‌شود . این مرحله با ورزش‌کردن و مصرف دارو قابل درمان است. مرحله 2 : در این مرحله وضعیت بیمار کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و فرد باید از رژیم غذایی تبعیت کند. مرحله 3 : این مرحله تنها با تغییر سبک زندگی قابل درمان است و باید تحت نظر پزشک باشد. مرحله 4 : مرحله چهار به سیروز کبدی معروف است که بیمار را به سمت پیوند کبد می‌برد.

چگونه می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد ؟

تغذیه و داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از گام‌های اساسی در درمان کبد چرب است. رژیم غذایی بر پایه گیاهخواری تاثیر بسزایی در کاهش کلسترول خون و تری گلیسیرید دارد. رعایت رژیم غذایی کبد چرب و ورزش در کنار مصرف صحیح و به موقع داروهای تجویز شده می‌تواند کمک بسزایی به کاهش التهاب و چربی کبد داشته باشد از اینرو توصیه می‌شود افراد مبتلا به کبد چرب غذاهای سرخ‌شده نخورند. مصرف غذاهایی مانند روغن جامد گیاهی برای این افراد ممنوع است. غذاها باید فرپز، آبپز و بخارپز باشد. مصرف گوشت قرمز باید محدود شود. مصرف میوه و سبزی توصیه می‌شود. رژیم مدیترانه‌ای که شامل مصرف ماهی و اسیدهای چرب امگا3 است، برای این بیماران بسیار مفیداست . مصرف مکمل‌های امگا3 نیز با مشورت پزشک می‌تواند در کاهش چربی‌های ذخیره در کبد تاثیرگذار باشد. ورزش کردن هم متابولسم بدن را بالا می‌برد و هم باعث از بین‌رفتن چربی اضافه در بدن می‌شود. به این ترتیب ورزش‌کردن هم باعث کاهش وزن و چربی دور شکم می‌شود و هم چربی موجود در سلول‌های کبدی را از بین می‌برد. بهتر است ورزش‌های هوازی را هر روز به مدت ۳۰یا ۴۰ دقیقه انجام دهید.

بهترین راه درمان کبد چرب چیست؟

بهترین راه درمان همان کاهش وزن و بررسی مجدد آنزیم‌های کبدی و سونوگرافی است. رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی و درمان چربی و قند خون بالا در مجموع از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

کد خبر: 67921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =