۷۳ درصد جامعه بهره‌مند از خدمات بیمه‌های اجتماعی

فعالیت ۱۸ صندوق بازنشستگی در ایران، ضریب پوشش بیمه‌ای بیمه‌شدگان اصلی و تبعی، افراد مستمری‌بگیر و جامعه تحت تکفل را به حدود ۷۳ درصد جمعیت کشور رسانده است. سهم افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ۵۳ درصد، صندوق بازنشستگی کشوری هفت درصد و صندوق‌های بازنشستگی همچون تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، ‌صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بانک‌ها، نفت، ‌آینده‌ساز و دیگر صندوق‌ها ۱۲ درصد سهم در پوشش بیمه‌ای دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، آمارهای حوزه بیمه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ۷۳ درصد جمعیت کشور از خدمات صندوق‌های بیمه‌ای بهره‌مند هستند، با این وجود ۲۷ درصد جامعه مانند برخی از اصناف و کسب و کارهای اینترنتی از هیچ بیمه‌ پایه‌ای برخوردار نبوده که این موضوع وظیفه صندوق‌های بیمه‌گر را در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای بازگو می‌کند.
براساس برآوردهای انجام شده به صورت تقریبی بین ۷ تا ۱۰ میلیون نفر از جمعیت شاغل شامل گروه‌ها و اصناف به دلایل مختلف نظیر فرار بیمه‌ای، عدم شناسایی و هدف‌گذاری از سوی صندوق‌های بیمه‌ای از مزیت بیمه بهره‌مند نیستند. تحت پوشش قرار دادن این گروه‌ها به عنوان وظیفه سازمان‌های بیمه‌گر محسوب می‌شود. در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر از جمعیت حدود ۲۵ میلیون نفری بدون پوشش بیمه‌ای شامل افراد شاغل و غیرشاغل در بازه سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال قرار دارند که باید به عنوان بیمه‌شده در صندوق‌های بیمه‌ای جذب شوند.

رشد ۸.۵ درصدی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی پس از انقلاب
جمعیت کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب و از سال ۵۷ تا کنون حدود ۲.۳ برابر شده که براساس داده‌های آماری در این مدت تحولی گسترده در حوزه بیمه‌ای تأمین اجتماعی رخ داده به طوری که تعداد بیمه‌شدگان این سازمان رشد ۸.۵ برابری را شاهد بوده است. در حال حاضر تعداد بیمه‌شدگان اصلی و تبعی این سازمان حدود ۳۹ میلیون نفر و تعداد بازنشستگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی این سازمان نیز هشت میلیون نفر است.
تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر در کشور راهبرد و سیاست خود را بر گسترش پوشش بیمه‌ای و ارائه خدمات مناسب و به‌هنگام به بیمه‌شدگان بنا نهاد. در ابتدای پیروزی انقلاب از جمعیت ۳۶ میلیون نفری کشور تنها ۲۰ درصد تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند که تحولات در حوزه بیمه‌ای پس از انقلاب، پوشش بیمه اجتماعی در کشور را به ۷۳ درصد رسانده است.
پوشش بیمه‌ای دانشجویان، زنان خانه‌دار و دختران، قالیبافان و کارگران ساختمانی از جمله خدمات مهم تأمین‌اجتماعی در بیش از چهار دهه گذشته است. بیمه اجتماعی رانندگان درون‌شهری و برون شهری، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، بیمه باربران، زنبورداران، صیادان و... نیز در دوران پس از انقلاب برقرار شده است.

افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ای در تأمین ‌اجتماعی
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مقایسه وضعیت بیمه‌های اجتماعی پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اینگونه توضیح داده و گفته است: در حالی‌که قبل از انقلاب تنها ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی آن زمان تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند، در سال‌های پس از انقلاب اگرچه آرمان ما تحقق پوشش فراگیر بوده که در سیاست‌های ابلاغی تأمین‌اجتماعی توسط مقام معظم رهبری بر ضرورت تحقق پوشش فراگیر تأکید شده، در حال حاضر بیش از ۷۳ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند و پوشش بیمه ۵۳ درصد جمعیت ذیل سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارد.
موسوی افزود: ضریب نفوذ بیمه‌ای در سازمان تأمین‌اجتماعی یعنی نسبت تعداد افراد بیمه‌شده تأمین‌ اجتماعی به کل جمعیت شاغل که پیش از انقلاب حدود ۱۹.۵ درصد بود؛ یعنی از حدود ۹ میلیون شاغل در سال ۱۳۵۶، حدود ۱.۷ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی بودند. در سال‌های بعد از انقلاب، ضریب نفوذ بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی به حدود ۶۵ درصد رسیده که این یعنی بیش از ۱۵ میلیون نفر از ۲۳ میلیون نفر جمعیت شاغل، تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند.

تحول در بیمه‌های خاص
یکی از سیاست‌های دولت و تأمین اجتماعی حمایت از گروه‌های فاقد کارفرما به عنوان بیمه‌پرداز است زیرا این گروه‌ها به دلیل نداشتن کارفرما امکان پوشش بیمه‌ای آنها فراهم نبود. در همین راستا توسعه پوشش بیمه به اقشار جدید و حمایت دولت از طرح‌های بیمه‌ای خاص برخی مشاغل به‌عنوان دستاورد دیگر در حوزه بیمه‌های اجتماعی بوده است.
کمک‌های بیمه‌ای دولت برای اقشار خاص هم به سایر خدمات افزوده شد. یعنی دولت علاوه بر ۳ درصدی که در منابع عمومی به بیمه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهد، برای حمایت از بیمه اقشار خاص هم تسهیلاتی در نظر گرفته است.
طبق آخرین داده‌های آماری در حال حاضر بیش از چهار میلیون نفر در بخش بیمه‌های خاص در قالب افراد بدون بیمه و کارفرما از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند.
براساس جدیدترین آمارهای مربوط به بیمه‌های خاص، تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد بیمه‌شدگان خاص سازمان تأمین اجتماعی چهار میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۱۱ نفر هستند که این گروه‌ها در بخش‌های بیمه حرف و مشاغل آزاد یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۶۷۴ نفر، بافندگان ۲۲۶ هزار و ۲۶۸ نفر، رانندگان ۸۳۴ هزار و ۲۲۱ نفر، بیمه‌های اختیاری ۷۰۱ هزار و ۸۷ نفر، کارگران ساختمانی ۷۰۶ هزار و ۲۶۴ نفر، باربران ۳۷۶۹۵ نفر، کارفرمایان صنفی ۱۹۲ هزار و ۳۰۵ نفر و زنبورداران و صیادان نیز ۲۷۹۸ نفر شامل می‌شوند.

توسعه پوشش بیمه‌ای از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه اجتماعی
محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی، توسعه پوشش بیمه‌ای را به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه اجتماعی انقلاب اسلامی دانست و گفت: در سال ۵۷ از جمعیت حدود ۳۶ میلیون نفری کشور، تعداد بیمه‌شدگان اصلی و تبعی تأمین‌اجتماعی حدود ۶ میلیون نفر شامل یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه‌شده اصلی و ضریب نفوذ بیمه تامین‌اجتماعی یعنی نسبت تعداد بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی به کل جمعیت شاغل، حدود ۱۸ درصد بود.
او در مورد جمعیت فعلی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی داریم که شامل ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افراد شاغل در کارگاه‌های تحت پوشش قانون تامین‌اجتماعی است و باقی آنان هم بیمه‌شدگان خاص مانند صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری و برخی افراد و صاحبان مشاغل مشمول حمایت بیمه‌ای دولت هستند.
محمدی بیمه زنان خانه‌دار و دختران و بیمه دانشجویان را دو طرح بیمه‌ای مورد توجه سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی کرد و در زمینه تدابیر سازمان تأمین‌اجتماعی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با معاونت علمی ریاست جمهوری، کارگروه مشترک و جلسات مستمری داریم و برای پیگیری امور بیمه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان شعب اختصاصی و تخصصی تأمین‌اجتماعی معرفی کرده‌ایم و قراردادهای این شرکت‌ها از اعمال ضریب حق بیمه معاف هستند و حق بیمه آن‌ها صرفا براساس لیست حق‌بیمه محاسبه و وصول می‌شود.
تأمین اجتماعی در حال حاضر به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای بخش اعظمی از گروه‌های فعال در عرصه کسب و کار و شاغلان را در بخش‌های هجده‌گانه خدمات خود خدمت‌رسانی می‌کند.

کد خبر: 68100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =