نفع یک تریلیون دلاری از سلامت زنان

در یک دهه گذشته، شاهد جلب توجه جهانی بیشتر به شکاف میان زنان و مردان در مراقبت‌های بهداشتی بوده‌ایم. در حالی که افزایش آگاهی در مورد سلامت زنان دلگرم‌کننده به نظر می‌رسد، اما مشهود است که در این تلاش‌ها برای گسترش دسترسی به سلامت زنان، همه رویکردها به یک اندازه مناسب نیستند. شکاف چه در کشورهای پردرآمد و چه در کشورهای کم‌درآمد همچنان پابرجاست. گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد درباره وضعیت شکاف سلامت زنان و مردان نشان می‌دهد که کاهش شکاف بهداشتی، سلامت زنان را بهبود می‌بخشد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا فعال‌تر در نیروی کار شرکت کنند. این کاهش می‌تواند منجر به افزایش 1.7درصدی در تولید ناخالص داخلی سرانه کشورها شود. بر اساس این گزارش، زنان همچنان بیشتر با موانع مراقبت مواجه هستند و تأخیرهای تشخیصی و یا درمان غیربهینه را تجربه می‌کنند.

بر اساس اولین گزارش سنجش فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در رفاه زنان، از بین بردن شکاف سلامت میان زنان و مردان می‌تواند تا سال 2040 حداقل یک تریلیون دلار (هزار میلیارد دلار) در سال به انتفاع اقتصاد جهانی اضافه کند. هر یک دلار سرمایه‌گذاری برای بهبود سلامت زنان می‌تواند سه دلار برای اقتصاد سودآوری داشته باشد؛ زیرا کیفیت زندگی بهبود می‌یابد و به همین دلیل زنان قادر به مشارکت فعال در نیروی کار خواهند بود. این سرمایه‌گذاری در سلامت می‌تواند منجر به افزایش هفت روز زندگی سالم در ازای هر سال و برای هر زن شود یا به عبارتی هر زن می‌تواند ۵۰۰ روز بیشتر زندگی کند.

شکاف سلامتی و بهداشت

این تحقیق که توسط «مجمع جهانی اقتصاد» و «مؤسسه بهداشت مک‌کینزی» (MHI) در داووس منتشر شد، نشان داد که به‌طور متوسط زنان 25درصد بیشتر از مردان در وضعیت نامناسب سلامتی قرار دارند. اگر شکاف سلامتی میان مردان و زنان بسته شود وضعیت نامناسب سلامت زنان تا دوسوم کمتر خواهد شد. در واقع با توجه به تعداد زنان در جمعیت جهانی این امر می‌تواند نتایج سلامتی را برای بیش از 3.9 میلیارد نفر در سراسر جهان بهبود بخشد.

این گزارش شکاف بهداشتی را از نظر سال‌های زندگی با بیماری و ناتوانی (یعنی تعداد سال‌های از دست رفته زندگی فرد به دلیل بیماری، ناتوانی یا مرگ زودهنگام) مورد سنجش قرار داده و تفاوت ناشی از موانع ساختاری و سیستمی منجر به این ناتوانی که زنان با آن مواجه هستند را برآورد می‌کند. در این گزارش به مطالعاتی از دانمارک اشاره شده که نشان می‌دهد طیف وسیعی از بیماری‌ها در زنان دیرتر از مردان مورد تشخیص قرار می‌گیرد. برای مثال تشخیص بیماری سرطان در زنان تا 2.5سال بیشتر از مردان طول می‌کشد، در حالی که بیماری‌های متابولیک مانند دیابت به‌طور متوسط 4.5سال بعد تشخیص داده می‌شوند.

ساده‌سازی سلامت زنان

همچنین طبق این پژوهش علمی سلامت زنان اغلب ساده‌سازی می‌شود و فقط سلامت زنانه و باروری را دربر می‌گیرد که بار سلامتی زنان را کمتر نشان می‌دهد. داده‌های مربوط به سلامت زنان اغلب مفقود یا نادرست است. همچنین برای تحقیق در مورد شرایط خاص بیماری زنان بودجه‌بسیار کمیاب‌تر از بیماری‌های عمومی و بیماری‌های مردانه است. شاهد مثال اینکه تا سال 2015 مطالعات علمی درباره بیماری‌های خاص مردانه (که 19درصد مردان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد) پنج برابر بیشتر از بیماری‌های زنانه انجام شده است. بیماری‌های خاص زنانه 90درصد زنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

دکتر «لوسی پرز»، یکی از نویسندگان گزارش و شریک ارشد «مؤسسه بهداشت مک‌کینزی» در این‌باره گفت: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند که چون زنان عمر طولانی‌تری دارند، سالم‌ترند، اما این درست نیست. زنان به‌طور متوسط 9سال از زندگی خود را در شرایط نامناسبی سپری می‌کنند که بیشتر آن در سن کار است. با این همه بسیاری از علل ریشه‌ای بیماری‌های زنان قابل رسیدگی است.»

حتی در شرایط یکسان بیماری، به‌ عنوان مثال حمله قلبی، نحوه بروز بیماری در زنان و مردان متفاوت است. به همین دلیل هنگامی که ابزار یکسانی برای تشخیص و درمان بیماری برای هر دو جنس که از نظر بیولوژیکی متفاوت هستند استفاده می‌شود، یک گروه در معرض نتیجه بدتری از نظر درمانی قرار می‌گیرد. دکتر «پرز» معتقد است: «خبر خوب اینکه ما این تفاوت‌ها را می‌دانیم. می‌توانیم مداخلاتی را طراحی کنیم که نیازهای افرادی را که متخصصان سلامت به آن‌ها خدمت می‌کنند، برآورده سازد و به نتایج سلامتی بهتری دست یابند. نتایجی که نهایتاً به فرصت‌های بیشتری برای افراد تبدیل خواهد شد. به همین دلیل مزایای بهداشتی و اقتصادی از بین بردن شکاف سلامت زنان بسیار فوق‌العاده خواهد بود.»

«انوک پترسن»، یکی دیگر از نویسندگان این گزارش، می‌گوید: «جوامع علمی و پزشکی با زنان طوری رفتار می‌کند که گویی آن‌ها مردان کوچکی هستند. در حالی که کل زیست‌شناسی زنان متفاوت است. ما باید درک خود را از سلامت زنان توسعه دهیم تا به آن نگاه متفاوت و درستی داشته باشیم. برای از بین بردن این شکاف، باید به کلیت زنان به روشی بسیار خاص‌تر نگاه کرد.»

انتشار این گزارش هم‌زمان با راه‌اندازی اتحاد جهانی برای سلامت زنان (Global Alliance for Women’s Health)، یک پلتفرم جهانی چندبخشی برای بهبود سرمایه‌گذاری در سلامت زنان است. حداقل 42 سازمان برای حمایت از این اتحاد ثبت‌نام کرده‌اند و تعهد مالی در حدود 55میلیون دلار برای این پروژه در نظر گرفته شده است. در واقع اتحاد جهانی سلامت زنان پاسخی به گزارش مجمع جهانی اقتصاد و مؤسسه بهداشت «مک‌کینزی» است.

منبع: گاردین

کد خبر: 68122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =