هوش مصنوعی چه امکاناتی را در اختیار کشورهای در حال توسعه خواهد گذاشت؟

فناوری‌های جدید هم امید رفاه بیشتر و هم ترس بی رحمانه از دست دادن را به همراه دارند. بسیاری از فناوری‌ها نوین، مانند دوره‌های آموزشی آنلاین، بیش از رشد اقتصادی در جهان نوظهور باعث ایجاد تبلیغات شده‌اند. به نظر می‌رسد که برندگان فناوری جدیدی مانند هوش مصنوعی، تاکنون فقط تعدادی از شرکت‌های غربی و همچنین استارت‌آپ‌ها در سانفرانسیسکو و «هفت شرکت بزرگ فناوری» آمریکا که شامل مایکروسافت نیز می‌شوند باشند. این شرکت‌ها از زمان راه اندازی Chatgpt در سال ۲۰۱۸، ۴.۶ تریلیون دلار به ارزش بازار خود اضافه کرده‌اند.

با این حال AI (هوش مصنوعی) می‌تواند زندگی‌ها را در کشورهای در حال توسعه متحول کند. با گسترش آن، این فناوری می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد و شکاف‌های سرمایه انسانی را سریع‌تر از قبل کاهش دهد. مردم کشورهای در حال توسعه نیازی ندارند که دریافت کنندگان غیرفعال Ai باشند، بلکه می‌توانند آن را مطابق با نیازهای خود شکل دهند. هیجان‌انگیزتر از همه این است که کشورهای در حال توسعه می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی به افزایش سطح درآمد خود کمک کند تا به سطح کشورهای ثروتمند برسند.

وعده Ai در کشورهای در حال توسعه وسوسه‌انگیز است. مانند غرب، هوش مصنوعی ابزار همه منظوره مفیدی برای مصرف‌کنندگان و کارگران خواهد بود و به دست آوردن و تفسیر اطلاعات را آسان‌تر می‌کند. برخی مشاغل از بین خواهند رفت، اما مشاغل جدید ایجاد خواهند شد. از آنجایی که کشورهای نوظهور، کارگران یقه سفید کمتری دارند، اختلال و سود برای شرکت‌های موجود ممکن است کمتر از غرب باشد. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که یک پنجم تا یک چهارم کارگران در کشورهای در حال توسعه در معرض جایگزینی هستند، در حالی که رقم در کشورهای ثروتمند یک سوم است.

اما یک مزیت بالقوه دیگر هم در این فناوری وجود دارد که مربوط به خدمات عمومی بهتر و در دسترس‌تر است. اقتصادهای در حال توسعه مدت هاست که به دلیل کمبود کارگران تحصیل کرده و سالم رشد بسیار کمی داشته‌اند. به طور مثال معلمان مدارس ابتدایی در هند دو برابر همتایان آمریکایی خود دانش‌آموز دارند، اما امکانات کافی در اختیار ندارند و یا پزشکان در آفریقا کمیاب هستند. در واقع نیروی آموزش دیده در این کشورها کمیاب هستند. در این کشورها، نسل‌ کاملی از کودکان با تحصیلات بد رشد می‌کنند که از نظر سلامتی ضعیف هستند، بنابراین نمی‌توانند پتانسیل‌های خود را در بازار کار جهانی به درستی به‌کار بگیرند.

سیاست‌گذاران و کارآفرینان در سراسر جهان در حال بررسی راه‌هایی هستند که بتواند به کشورهای در حال توسعه کمک کند. هند مدل‌های زبانی را با نرم‌افزار تشخیص گفتار ترکیب می‌کند تا کشاورزان بی‌سواد بتوانند از یک ربات بپرسند که چگونه برای وام‌های دولتی درخواست دهند. دانش‌آموزان در کنیا به زودی از یک ربات چت در مورد تکالیف خود سؤال می‌پرسند و چت‌بات در پاسخ به آنها، درس‌های خود را اصلاح می‌کند و بهبود می‌بخشد. محققان در برزیل در حال آزمایش یک هوش مصنوعی هستند که به کارکنان مراقبت‌های اولیه آموزش می‌دهد و کمک می‌کند تا بیماران را درمان کنند. داده‌های پزشکی جمع‌آوری‌شده در سرتاسر جهان و وارد کردن آن‌ها به یک ربات هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود تشخیص بیماری در افراد کمک کند. اگر هوش مصنوعی بتواند مردم را در کشورهای فقیرتر، سالم‌تر و تحصیل‌کرده‌تر کند، به آن‌ها کمک می‌کند تا به موقع با جهان ثروتمند همگام شوند.

خوشبختانه، این مزایا می‌توانند سریعتر از امواج قبلی فناوری گسترش یابند. فن آوری‌های جدید ابداع شده در اوایل قرن بیستم بیش از ۵۰ سال طول کشید تا به اکثر کشورها برسند. در مقابل، هوش مصنوعی از طریق ابزاری که بسیاری از مردم در سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند، یعنی تلفن‌های هوشمند پخش می‌شود. با گذشت زمان، ارائه و به دست آوردن ربات‌های چت برای تمامی مردم در سراسر جهان بسیار ارزان‌تر خواهد شد.

علاوه بر این، این فناوری می‌تواند با نیازهای محلی سازگار شود. برخی از توسعه‌دهندگان در هند در حال حاضر مدل‌های غربی را انتخاب کرده و آن‌ها را با داده‌های محلی ترکیب کرده‌اند تا یک سرویس ترجمه زبان هیجان‌انگیز ارائه دهند و از هزینه‌های سرمایه سنگین ساخت مدل‌های هوش مصنوعی اجتناب کنند.

ایده دیگری که در غرب نیز مطرح شده، این است که مدل‌های هوش مصنوعی کوچک‌تر و ارزان‌تر خود را بسازید. مجموعه‌ای محدودتر از قابلیت‌ها، با تمرکز بر ویژگی‌های و تخصص‌های ویژه که به راحتی می‌تواند به نیازهای افراد پاسخ دهد. بعید است که یک هوش مصنوعی پزشکی نیاز به تولیدات سرگرم‌کننده به سبک ویلیام شکسپیر داشته باشد، زیرا Chatgpt این کار را با موفقیت انجام می‌دهد. این هنوز به قدرت محاسباتی و مجموعه داده‌های سفارشی نیاز دارد. اما می‌تواند به انطباق Ai به روش‌های متنوع‌تر و مفیدتر کمک کند.

برخی از کشورها در حال حاضر از Ai استفاده بیشتری می‌کنند. به طور مثال توان چین پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد و این به لطف دانش فنی و غول‌های اینترنتی است که در اختیار دارد. هند همچنین محل استارت‌آپ‌های پر جنب و جوش و میلیون‌ها توسعه‌دهنده فناوری و دولتی است که مشتاق استفاده از ai برای بهبود زیرساخت‌های دیجیتال خود است. علاوه براین، کشورهای حوزه خلیج فارس، مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی، مصمم به ایجاد صنعت AI با تغییر مسیر از نفت هستند. آن‌ها سرمایه کافی در اختیار دارند و برای راه‌اندازی و ساخت آن نیز نیروهای انسانی با استعداد را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند.

مسئله این است که هر کشوری این فناوری را به روش خود شکل خواهد داد. به طور مثال، چت ربات‌های چینی برای دور نگه‌داشتن موضوع شی جین پینگ از گفتگوها آموزش دیده‌اند. توسعه‌دهندگان هند روی کاهش موانع زبانی متمرکز هستند. خلیج فارس در حال ساخت یک مدل زبان بزرگ عربی است. اگرچه جهان در حال توسعه، تاج و تخت آمریکا را از بین نخواهد برد اما می‌تواند از این همه تخصص بهره‌مند شود.

باید البته این را در نظر داشت که این فناوری هنوز در حال پیشرفت است. تقویت قدرت محاسباتی این فناوری ممکن است بسیار گران تمام شود. از طرف دیگر، داده‌های محلی باید جمع‌آوری و ذخیره شوند. برخی از تمرین‌کنندگان ممکن است توانایی بهره‌گیری از دانشی که دارند، یا انگیزه‌ای برای آزمایش چیزهای جدید نداشته باشند. اگرچه کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیشترین سود را از بهبود سرمایه انسانی و خدمات دولتی می‌برند، اما این فناوری بدون اتصال اینترنت و حمایت حاکمیت و البته مقررات بهتر در آنجا نسبت به سایر نقاط آهسته‌تر گسترش خواهد یافت.

خبر خوب این است که سرمایه‌گذاری برای سرعت بخشیدن به انتشار هوش مصنوعی به سرعت در حال انجام است. بسیاری از چیزها در مورد انقلاب هوش مصنوعی هنوز نامشخص است، اما شکی نیست که این فناوری کاربردهای زیادی خواهد داشت و هر روز نیز تقویت خواهد شد. علاوه بر این، کشورهای در حال توسعه اکنون یک فرصت استثنایی در اختیار دارند که از آن برای توسعه و پیشرفت استفاده کنند.

کد خبر: 68297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =