رکود در صنعت بازرهای ویدئویی بعد از چندین دهه موفقیت

صنعت بازی‌های ویدیویی که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی تولید می‌کند، امسال با بزرگ‌ترین افت رشد خود در ۳۰ سال گذشته روبه‌رو شده است. رشد عظیم ناشی از بازی با گوشی‌های هوشمند و آخرین نسل کنسول‌ها، محدودیت‌هایی در صنعت بازی‌های ویدئویی ایجاد می‌کند، که افت رشد را تقویت می‌کند.

این روزها، میزان فروش سخت افزار در حال کاهش است و سونی پیش بینی خود را برای فروش پلی استیشن ۵ در این هفته کاهش داده است. براساس داده‌های Data.ai که رشد تک رقمی را در سال ۲۰۲۴ برای بازی‌های رایانه‌ای پیش‌بینی ‌کرده بود، هزینه‌های مصرف‌کننده برای استفاده از بازی‌های موبایلی در سال گذشته کاهش یافته و با کاهش ۲ درصدی به ۱۰۷.۳ میلیارد دلار رسیده است.

احساس بحران در بخش بازی‌های ویدئویی در تضاد شدید با رشد به‌دست‌آمده در طول همه‌گیری کووید-۱۹ است که به بسیاری از مصرف‌کنندگان اجازه داد تا زمان و پول اضافی خود را صرف بازی کنند. این اوج استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، نقطه اوج یک رشته برد برای کسب و کارهای حوزه‌ی سرگرمی‌های دیجیتال بود که با پلی استیشن اصلی در اواسط دهه ۱۹۹۰ آغاز شد و با آیفون اپل شتاب بیشتری گرفت.

بسیاری از فعالان بازار از صنعت بازی‌هایی ویدئویی انتظار داشتند که پس از کاهش پیش آمده پس از همه‌گیری سال ۲۰۲۲ به سرعت رشد کند، اما سال گذشته این صنعت آن رشدی را که انتظار داشتند، ارائه نکرد.

طبق آخرین آمار سه ماهه برخی از بزرگترین ناشران، از جمله الکترونیک آرتز و Take Two، توسعه‌دهندگان بازی‌ها مجبور شده‌اند هزاران نفر دیگر را امسال پس از کاهش ۱۰۰۰۰ شغلی در سال ۲۰۲۳ تعدیل کنند.

پیرز هاردینگ رولز، مدیر تحقیقات بازی در Ampere Analysis، معتقد است اضطراب تجاری زیادی در مورد رشد، سودآوری، کنترل بودجه‌ها و تأثیرگذاری در بازار در شرایطی که محصولات شناخته شده زیادی با هم رقابت می‌کنند وجود دارد.

نگرانی در مورد عدم فروش دستگاه‌های بازی جدید مربوط به گسترش بازار این صنعت است. ارتقای آخرین نسل کنسول‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس که در سال ۲۰۲۰ عرضه شدند کاهش یافته است و کاهش جهانی در فروش گوشی‌های هوشمند به این معنی است که بازیکنان جدید کمتری به صورت آنلاین در چیزی که به پردرآمدترین بخش صنعت در سال‌های اخیر تبدیل شده است، وارد بازار می‌شوند.

پس از اینکه فروش پلی استیشن ۵ در دسامبر از ۵۰ میلیون دستگاه گذشت، هیروکی توتوکی، رئیس گروه سونی و سرپرست موقت واحد بازی آن، این هفته گفت که «در حال وارد شدن به نیمه دوم چرخه کنسول‌ها» است. بنابراین پیش‌بینی کرد که فروش پلی استیشن‌ها از سال مالی آینده به تدریج کاهش یابد.

مایکروسافت که ایکس‌باکس آن پس از نینتندو و سونی در جایگاه سوم باقی مانده است، این هفته اعلام کرد که به دنبال فروش بیشتر بازی‌های خود بر روی کنسول‌های رقیب است. به‌نظر می‌رسد پس از پرداخت ۷۵ میلیارد دلار از منابع جدید، قصد دارد تا از ظرفیت‌های رشد در یک بازار اشباع‌شده استفاده کند.

همچنین عرضه گسترده کنسول نینتندو جدید در اواخر امسال ممکن است باعث تسریع کاهش فروش پلی استیشن و ایکس باکس شود، زیرا بازیکنان معمولا برای چیزهای جدید بعدی پول‌های خود را پس انداز می‌کنند.

همچنین فیل اسپنسر، رئیس بازی‌های مایکروسافت، به گزارش اخیر متیو بال، نویسنده و سرمایه‌گذار فناوری، اشاره کرده که نشان می‌دهد صنعت بازی‌ها در سال گذشته کمتر از ۱ درصد رشد کرده است که البته کمتر از تورم بوده است و نشان می‌دهد که در صنعت بازی‌های ویدئویی به نسبت سایر دسته‌های سرگرمی رشد کمتری اتفاق افتاده است. بنابراین این صنعت تلاش خواهد کرد که این محصولات را به کسانی بفروشد که توانایی خرید یک کنسول ۵۰۰ دلاری و یک بازی ۷۰ دلاری را ندارند. جذب این بخش از مصرف کنندگان احتمالی، کاری است که این صنعت در آینده بر آن متمرکز خواهد شد.

کاهش قیمت البته یک شمشیر دولبه است. محبوبیت زیاد بازی‌های آنلاین رایگان مانند Fortnite و Roblox باعث شده ساعت‌هایی از زمان بازی را که قبلاً برای بازی‌های ۷۰ دلاری صرف می‌شد، به این بازی‌های رایگان اختصاص یابد. اثرات شبکه‌ای قوی بازی‌های چند نفره، مانند Call of Duty، موفقیت را برای تازه واردان سخت‌تر نیز خواهد کرد و چالش‌های زیادی را برای عرضه محصولات جدید به بازار ایجاد می‌کند.

افزایش هزینه‌های توسعه بازی‌های بلاک باستر نیز این خطرات را افزایش داده است. هاردینگ رولز معتقد است که صحبت درباره‌ی بودجه های ۱۰۰ میلیون دلاری، حتی برای یک شرکت بزرگ نیز پرریسک است و ناکام ماندن در آن می‌تواند یک شرکت بزرگ را هم با خطرات بزرگ اقتصادی مواجعه کند که این امر باعث وابستگی به سبک هالیوودی به راه اندازی مجدد همان فرنچایزهای بزرگ توسط سونی، مایکروسافت، الکترونیک آرتز و دیگر شرکت های بزرگ بازی شده است. این باعث می‌شود غول‌های سرگرمی علاقه‌ای دوباره به بازی از خود نشان دهند و رقابت جدیدی بین بازیکنان موجود در بازار رو به کاهش شکل بگیرد.

دیزنی در این ماه ۱.۵ میلیارد دلار در اپیک گیمز خالق Fortnite سرمایه گذاری کرد تا چیزی را ایجاد کند که رئیس استودیو باب ایگر آن را "جهان بزرگ دیزنی که برای بازی و بازی خواهد بود" نامید، در حالی که نتفلیکس نیز در حال گسترش بازی‌های ویژه خود است. این به این معنی است که شرکت‌ها حضور خود را در این صنعت به صورت جدی هرچند با تغییراتی ادامه خواهند داد.

کد خبر: 68482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =