آغاز اجرای بیمه رایگان زنان روستایی با ثبت‌نام ۵۰۰ هزار مادر 

ثبت‌نام ۵۰۰ هزار نفر از زنان روستایی دارای سه فرزند و بیشتر برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستایی در حالی رقم خورده که قرار است همه بانوان دارای این شرایط بتوانند از خدمات همه‌جانبه در این زمینه برخوردار شوند.

به گزارش‌آتیه آنلاین، صولت مرتضوی،‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی در این باره اعلام کرد: ۵۰۰ هزار مادر روستایی و عشایر غیرشاغل دارای سه فرزند تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند. البته حدود ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار نفر از زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر مشمول ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شده‌اند که قرار است به تدریج تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گیرند.
سجاد طاهری، ‌ معاون بیمه و هماهنگی امور استان‌های صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر نیز در این باره گفت: آیین‌نامه ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اسفندماه سال گذشته مصوب شد و طبق آن دولت مکلف شده‌ است که زنان روستایی غیرشاغل و دارای سه فرزند و بیشتر را تحت‌پوشش رایگان بیمه اجتماعی قرار دهد. این طرح امسال حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار و در سال آینده نیز به ۶.۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. سازمان برنامه و بودجه روند تخصیص اعتبار این طرح را آغاز کرده تا همه مشمولان حمایت بیمه‌ای شوند.

۲ میلیون و ۸۰۰ هزار عضو صندوق بیمه اجتماعی هستند
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به عنوان اعضا و بیمه‌شدگان تحت پوشش دارد اما همچنان برای ماندگاری و پایداری صندوق بهدنبال جذب افراد بیمه‌شده جدید است که به تازگی برای حمایت از ماداران دارای سه فرزند و بیشتر اقداماتی صورت گرفته است.
در بیمه‌شدگان فعال تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با جامعه آماری یک میلیون و ۶۶۷ هزار و ۹۴۰ نفر خدمات‌گیرنده از این صندوق، ۴۱۹ هزار و ۴۸۶ نفر زن، در بخش بیمه‌شدگان غیرفعال متصل با جامعه آماری ۲۷۵ هزار و ۲۱۵ نفر نیز ۱۲۳ هزار و ۸۷ نفر زن و در میان بیمه‌شدگان غیرفعال منفصل نیز با آمار ۵۸۵ هزار و ۹۶۵ نفر نیز ۱۲۲ هزار و ۸۷۹ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.
تلاش ویژه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان جذب بانوان در بخش‌های مختلف روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت است و در دولت سیزدهم ۴۱ درصد رشد در جذب بانوان تحت پوشش در این صندوق به ثبت رسیده است.
در حال حاضر نیز با کمک دولت جذب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن روستایی دارای سه فرزند و بیشتر برنامه‌ریزی شده است که طبق راهبردهای این صندوق در سال جاری ۵۰۰ هزار نفر از این مادران به صورت رایگان از خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان برخوردار خواهند شد. دیگر مادران نیز به تدریج تحت پوشش صندوق قرار می‌گیرند.

چه شرایطی برای پوشش بیمه‌ای مادران روستایی وجود دارد
سوگند سهیلی، مدیرکل وصول حق بیمه و حساب‌های انفرادی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درباره مرحله نخست پیش ثبت‌نام مشمولان ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره مادران غیرشاغل روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر و شرایط آن گفت: مشمولان این طرح مادران غیرشاغل (خانه‌دار) ساکن در مناطق روستایی و عشایری؛ دارای سه فرزند و بیشتر هستند که باید حداقل سه فرزند از یک مادر باشد، حداقل سه فرزند در قید حیات باشند.
سهیلی درباره دیگر شرایط اجرای این طرح افزود: همچنین حداقل سه فرزند باید تابعیت ایرانی داشته باشند، نرخ باروری شهرستان محل زادگاه شوهر متقاضی (پدر) یا فرزند سوم و بیشتر بالاتر از ۲.۵ باشد. سطح درآمدی مشمولان سطح یک درآمدی خواهد بود که همه حق بیمه سهم بیمه شده و سهم دولت معادل ۱۵ درصد توسط دولت پرداخت می‌شود.
او ادامه داد: همچنین با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند ۲ سال به سنوات بیمه‌ای مشمول اضافه خواهد شد .بنابراین
بیمه‌شدگان صندوق در صورت احراز شرایط مندرج در قانون؛ می‌توانند در دوره تمدید خود از مزایای این قانون بهره‌مند شوند. البته در خصوص بیمه‌شدگان مبلغ حق بیمه متعلقه تا سطح یک درآمدی توسط دولت و مابقی حق بیمه در قالب مابه‌التفاوت از بیمه شده اخذ خواهد شد.
براساس اعلام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر با توجه به اولویت‌بندی ثبت‌نام مشمولان از سوی ستاد ملی جمعیت؛ مرحله پیش ثبت‌نام نخست مربوط به مادرانی است که تاریخ تولد فرزند سوم و بالاتر آنان از اول فروردین سال ۱۳۹۶ به بعد باشد.
بنابراین متقاضیان مرحله نخست می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق به آدرس www.roostaa.ir بخش ثبت‌نام مادران روستایی و عشایری غیرشاغل، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند. پس از احراز شرایط مندرج در ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از طریق سازمان ثبت احوال کشور؛ استعلام تایید غیرشاغل و عدم دریافت مستمری از سایر صندوق‌ها و تخصیص بودجه؛ ثبت‌نام قطعی متقاضیان ثبت شده و نتیجه از طریق پیام کوتاه برای آنان ارسال می‌شود.

کد خبر: 68779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =