بستر اشتغال برای افراد ماهر فراهم است

هفدهم بهمن‌ماه سال‌ جاری، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مجهز شدن به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای راه ایجاد اشتغال پایدار محسوب می‌شود، بر ضرورت تحقق طراحی‌های آموزش سازمان فنی ‌و حرفه‌ای بر اساس اولویت‌سنجی بازار کار تأکید کرد. این مهم را می‌توان زمینه الزام تقویت ارتباط مهارت، اشتغال و بازار کار به‌شمار آورد.

وزیر کار همچنین اضافه کرد: «باید در حوزه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری طرحی نو درانداخت که مجهز به آموزش فنی و حرفه‌ای باشد.»

مهرداد عظیمی، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در تشریح فعالیت‌های این نهاد و کمیت و کیفیت پروژه‌های جدید، می‌گوید: «در بخش آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای امروز شاهد آغاز به کار ۸۷۸ آموزشگاه آزاد هستیم و ۷۳ مرکز جهاد کارگاهی افتتاح خواهد شد. سه مرکز سنجش مهارت، هفت مرکز مدیریت، شش مرکز پذیرنده محیط واقعی و سه آموزشگاه نیز کار خود را شروع می‌کنند. راه‌اندازی سه کارگاه مهارت با سقف اعتباری ۲۰۰میلیارد ریال سبب اضافه‌شدن ۱۳‌هزار نفر به ظرفیت آموزشی دولتی سازمان می‌شود. در بخش غیردولتی نیز، ۸۷۸ آموزشگاه آزاد، شش محیط کار واقعی، هفت مرکز مشابه دانشگاهی و دو مرکز جهاد کارگاهی راه‌اندازی شده که مجموعه این پروژه‌ها به ایجاد اشتغال برای دست‌کم 2600 نفر می‌انجامد. همچنین ۳۸‌هزار نفر-دوره آموزش در سال به ظرفیت‌های آموزشی سازمان در این بخش اضافه می‌شود.»

این داده‌ها نشان‌دهنده پویایی سازمان فنی و حرفه‌ای و عزم این نهاد برای «مهارت‌آموزی مؤثر و کاربردی» است. طبق اظهارات رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ایجاد و راه‌اندازی مراکز و کارگاه‌های مهارت‌آموزی جدید به همراه ظرفیت‌سنجی اشتغال‌زایی آن‌ها انجام می‌شود. در واقع مسئله اصلی این است که تا چه اندازه نیازهای مبرم بازار کار سنجیده شود، اولویت‌گذاری انجام شود و سپس براساس این رویه ملموس و دقیق، نسبت به ایجاد و توسعه کارگاه‌ها و پروژه‌های مهارت‌آموزی اقدام مناسب صورت پذیرد.

لزوم درک نیازهای کارگاه‌ها

اولویت‌سنجی بازار کار و درک نیازهای واقعی کارگاه‌های موجود، باید از مهم‌ترین دستور کارهای سازمان فنی و حرفه‌ای باشد. آیت اسدی، رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین و عضو اصلی کارگری در شورای‌عالی کار، با تأکید بر این مطلب به «آتیه‌نو» گفت: «کارشناسان سازمان فنی و حرفه‌ای باید با تحقیق میدانی از بازار کار و بررسی دقیق صنایع و کارخانجات، نیازمندی‌های واقعی و کاربردی بازار کار کشور را شناسایی کنند. سپس دست به تدوین یک نقشه راه دقیق برای مهارت‌آموزی بزنند. پروژه‌های جدید باید براساس این نقشه راه‌اندازی شود و کلید بخورد.»

اسدی اضافه کرد: «متأسفانه بخش قابل‌توجهی از کارگران تازه‌وارد حتی کارگران تحصیلکرده و دارای مدارک دانشگاهی، مهارت‌های مورد نیاز بازار کار را ندارند. مهارت‌های نظری و عملی دانشگاه‌ها، غالباً تناسبی با نیازمندی‌های بازار کار ندارد. بنابراین تدوین برنامه‌های مهارت‌آموزی براساس اولویت‌سنجی نیازمندی‌های بازار کار، نه‌تنها در سازمان فنی و حرفه‌ای بلکه در نظام آموزشی و دانشگاهی کشور، یک ضرورت اصلی و غیرقابل‌انکار است.»

آموزش براساس اولویت‌های بازار کار

این فعال کارگری در ادامه اضافه کرد: «مطالب و عناوین درسی و آزمایشگاهی در رشته‌های فنی دانشگاه‌ها، باید براساس اولویت‌های بازار کار تنظیم شود. ارتباط دوجانبه صنعت و دانشگاه نیز باید به میزان مطلوبی تقویت شود تا شاهد این نقصان جدی نباشیم که کارفرمایان مدام از نبود مهارت در بین کارگران انتقاد داشته باشند.»

تدوین دروس و پروژه‌های مهارت‌آموزی براساس اولویت‌سنجی بازار کار، ضرورتی است که باید جدی گرفته شود. در پاییز امسال محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش بزرگ مشکل اشتغال را ناشی از نبود مهارت دانست و معتقد بود افرادی که از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شوند، سریع‌تر جذب بازار کار می‌شوندو لذا هرچه مهارت‌آموزی در دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به‌روزتر باشد در آینده شغلی آنان اثرگذارتر است.

حذف سرفصل‌های غیرضروری

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت کار 30 بهمن‌ماه در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در ارتباط با توسعه مهارت‌آموزی از «حذف سرفصل‌های غیرضروری و نامرتبط با بازار کار از دروس دانشگاهی» خبر داد. کریمی‌بیرانوند گفت: «ما در مجموعه وزارت کار برنامه‌های مشترک فراوانی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داریم. در حوزه پارک‌های علم و فناوری و پیوند صنعت و دانشگاه گفت‌وگوها و تعاملات طولانی و گسترده‌ای صورت دادیم. مجموعه وزارت علوم یک معاونت جدیدالتأسیس به نام معاونت فناوری دارد که در حوزه توانمندسازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اقدامات خوبی به عمل آورده است. همچنین حذف سرفصل‌های غیرضروری از دروس دانشگاهی که ارتباطی با بازار کار نداشتند، از اقداماتی بود که در تعامل دوسویه میان دو وزارتخانه صورت گرفت.»

این مقام مسئول از احداث کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای در داخل دانشگاه‌ها برای دانشجویان خبر داده است. پروژه‌ای با میانجی‌گری و نیازسنجی سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای که از همین امسال آغاز می‌شود. در این پروژه‌ مشترک، تمام دانشگاه‌های کشور این امکان را دارند که در محل دانشگاه خود با تعامل میان خود و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کارگاه‌های آموزشی ایجاد کنند.

دستیابی به اهداف چندوجهی در بازار کار

می‌توانیم انتظار داشته باشیم با آغاز به کار این پروژه‌های میان‌بخشی و تعاملی، خلأهای مهارت‌آموزی بازار کار کشور برطرف شود. در این شرایط مهارت‌آموزی براساس نیازهای واقعی بازار کار کلید می‌خورد. در آینده‌ای نزدیک، دانش‌آموختگان و نیروی کار جدیدی که از دانشگاه‌ها بیرون می‌آیند و وارد کارخانجات و صنایع کشور می‌شوند، تا این حد بدون مهارت نخواهند بود.

با تحقق این مهم، حتماً شاهد تعادل و تناسب کارآمدتری بین خروجی حوزه آموزش دانشگاهی، بخش مهارت‌آموزی و تأمین نیازهای بازار کار از جنس اشتغال نیروی کار در کارگاه‌ها خواهیم بود.

کد خبر: 69054

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =