توسعه اقتصادی از مسیر پیوستن به FATF

کمال اطهاری معتقد است که گرچه باید در کشور برنامه‌ریزی اقتصادی و سیاست‌گذاری مناسبی صورت گیرد اما بسته‌ترین کشورها نیز از نظر اقتصادی مانند چین از راه پیوستن به FATF و سازمان تجارت جهانی توانسته‌اند به رشد و توسعه اقتصادی دست پیدا کنند.

کمال اطهاری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: در شرایطی که متوسط نرخ تورم از سال ۱۳۹۰ تا کنون بیش از ۲۵ درصد و متوسط رشد اقتصادی نیز در همین بازه زمانی منفی بوده است. نباید به بودجه و اعدا  و ارقام آن بسنده کرد بلکه باید اقتصاد کشور را از حالت تک محصولی خارج کرد و به جای بازی با اعداد و ارقام بودجه اشتغال زایی را سرعت داد تا نرخ واقعی بیکاری را که مرکز پژوهش های مجلس حدود ۲۰ درصد اعلام کرده است، به حداقل رساند.

وی افزود: با افزایش یارانه‌ها و پرداختی‌های دولت مشکلی حل نمی‌شود و آثار آن با وجود تورم‌های ادامه دار نهایتا یکی دو ساله از بین می‌رود بنابراین باید مخالفان FATF کوتاه بیایند و ایران به این معاهده بین المللی بپیوندد و از سوی دیگر نیز به عضویت سازمان تجارت جهانی دربیاید. با پیوستن به FATF و سازمان تجارت جهانی بسیاری از مشکلات و گره‌های اقتصادی ایران حل خواهد شد و همان راهی که چین رد گذشته با همین اقدامات رفته را ما هم می‌توانیم برویم.

تجربه چین از پیوستن به FATF  و WTO

این کارشناس توسعه اقتصادی تصریح کرد: هم اکنون چین تا حدی پیشرفت کرده و توسعه یافته که در حال پیشی گرفتن از آمریکاست اما ما به صورت کودکانه ای مانع ورود در این معاهدات می‌شویم و بهانه‌هایی را به عنوان دلیل مطرح می‌کنیم که گویا ایران با پذیرش این معاهدات محدود می‌شود در حالی که باید از آن‌ها که مخالفان و دلواپسان هستند باید پرسید مگر چین با پذیرش آن‌ها محدود شد؟ چین در دهه ۷۰ ۱۴ میلیارد دلار صادرات داشت و امروز به ۲.۵ تریلیون دلار رسیده است و از نظر اقتصادی، علمی، فرهنگی و ... قدرتمندتر است.

اطهاری با تاکید بر اینکه ایران باید روی پای خودش بایستد و چشمداشتی به کمک دیگر کشورها نداشته باشد، گفت: در همین راستا برای ایجاد اصلاحات در راستای بهبود وضعیت ایران از نظر رشد و توسعه اقتصادی باید به این معاهدات بین المللی پیوست و راه توسعه را از این منظر و از دریچه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری درست نگریست. در این صورت است که متولیان امر متوجه می‌شوند که به جای افزایش دو برابری یارانه‌ها باید اشتغال را دو برابر افزایش داد و از سوی دیگر یارانه‌های تولید باید پرداخت شود تا اشتغال نیز در کنار آن افزایش یابد. این در حالی است که بودجه های عمرانی برخی استان‌ها کمتر از نصف یارانه‌های پرداختی شان است.

 وی تاکید کرد: تمام کردن چند پروژه نیمه تمام فایده ای ندارد و نماینده‌های مجلس نیز باید درباره این‌ مسائل صحبت کرده و موضوعاتی مانند ساختن مسکن اجتماعی را مطرح کنند چرا که توزیع پول نفت را که هر حسابداری هم می‌تواند انجام دهد و سیاست اجتماعی باید برای توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: 6906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =