مادران بریتانیایی در سال ۲۰۲۳ ساعتی ۴.۴۴ پوند کمتر از پدران درآمد داشته‌اند

به نظر می‌رسد که «جریمه مادر بودن» و دریافت حقوق کمتر مادران در مقایسه با پدران، در کشورهای مختلف در حال افزایش است و شکاف دستمزد بین زنان و مردان حتی در بریتانیا از سال ۲۰۲۰ بیش از ۹۳% افزایش داشته است.  

به گفته فعالان این حوزه، «جریمه مادری» تاثیرات منفی بر اقتصاد خواهد داشت. تحلیل‌های تازه نشان می‌دهد که شکاف دستمزد بین مادران و پدران در بریتانیا از سال ۲۰۲۰ تقریباً ۱ پوند در ساعت افزایش یافته است. مطالعه‌ای درباره درآمد ساعتی مادران و پدران که در روز جهانی زن منتشر شد، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳، به‌طور متوسط مادران ۲۴% کمتر از پدران در ساعت دستمزد دریافت کرده‌اند.

این تجزیه و تحلیل - که داده‌های ONS را از ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ با دوره مشابه در سال ۲۰۲۰ مقایسه می‌کند، نشان می‌دهد که متوسط دستمزد ساعتی برای پدران ۱۸.۴۸ پوند بوده در حالی که مادران در مقایسه ۱۴.۰۴ پوند دریافت کرده‌اند.

به گزارش کمپین Pregnant then Screwed که این تحلیل را انجام داده است، نشانه‌هایی از بیشتر شدن این شکاف وجود دارد. در واقع شکاف متوسط دستمزد ساعتی بین مادران و پدران از سال ۲۰۲۰ به میزان ۹۳% در ساعت افزایش یافته است که افزایش ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد. جولی بررلی، مدیر اجرایی کمپین Pregnant then Screwed، معتقد است که افزایش هزینه‌های مراقبت از کودکان و تورم از سال ۲۰۰۰، بچه‌دار شدن و کسب درآمد مناسب را برای زنان دشوارتر کرده است که همین مسئله باعث فرسایش شغلی مادران می‌شود و اگر از سوی دولت و کارفرمایان در اولویت قرار نگیرند، این شکاف دستمزد شرایط بسیار دشواری را برای زنان، خانواده‌ها و اقتصاد ایجاد می‌کند.

در حالی که شکاف دستمزد جنسیتی طی چندین دهه به کندی کاهش یافته بود، به نظر می‌رسد پیشرفت‌های حاصل شده، در سال‌های اخیر متوقف شده است. در سال ۲۰۲۳، شکاف بین کارمندان تمام وقت از ۷.۶ % در سال ۲۰۲۲ به ۷.۷ % افزایش یافته، اما این عدد در میان همه کارمندان از ۱۴.۴ درصد به ۱۴.۳ درصد کاهش یافت است.

مسئولیت‌های مراقبتی زنان به این معناست که آن‌ها اغلب مجبورند شغل خود را به حالت تعلیق در بیاورند و احتمال بیشتری دارد که به صورت پاره وقت کار کنند. طبق آمار حدود ۱۵٪ از مردان به صورت پاره وقت کار می‌کنند در حالی که در مقایسه، حدود ۴۲٪ از زنان، کار پاره وقت دارند. این به این معنی است که مجازات مادر بودن همچنان با قدرت در حال کار کردن است. همین مسئله باعث می‌شود تا زنان از قدرت و استقلال کمتری نسبت به مردان برخوردار باشند. همچنین این مسئله، به افزایش فقر کودکان کمک می‌کند. کودکان از آن‌جایی که مادران فقیری دارند، زندگی فقیرانه‌ای خواهند داشت.

بر اساس تجزیه و تحلیل موسسه مطالعات مالی، میانگین درآمد مردان، تقریباً کاملاً تحت تأثیر والدین قرار نمی‌گیرد، اما درآمد زنان پس از بچه‌دار شدن به شدت کاهش می‌یابد و با رشد کم درآمدی، در سطح بسیار پایین‌تری تثبیت می‌شود. طبق آمر در هفت سال اول پس از تولد فرزند، درآمد زنان به طور متوسط کمتر از نیمی از درآمد مردان است.

این تحقیق که پیش از روز جهانی زن انجام شده، نشان می‌دهد که در سه ماه اول سال گذشته، مادران ۴۳ درصد کمتر از پدران (۴۴۲ پوند در مقابل ۷۶۹ پوند) بر اساس میانگین درآمد هفتگی داشته‌اند.

جمیما اولچاوسکی، مدیر اجرایی این کمپین معتقد است چیزی که زنان واقعاً برای روز جهانی زن می‌خواهند مراقبت از کودکان با کیفیت و مقرون به صرفه، محل کار مناسب برای قرن بیست و یکم و پایان دادن به تبعیض‌های مربوط به بارداری است.

کد خبر: 69248

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =