بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ چه‌میزان تسهیلات دریافت کردند؟

تحت پوشش داشتن ۶۰ درصد کل بازنشستگان در تأمین اجتماعی تکلیف قانونی سازمان را دوچندان کرده زیرا موظف به بهبود معیشت، کمک به زندگی افراد مستمری‌بگیر و بازنشسته و تأمین خدمات درمانی، بیمه‌ای و رفاهی برای این گروه از جامعه هدف است. از طرفی دیگر پرداخت تسهیلات یکی از مهمترین اقدامات این نهاد بیمه‌گر برای جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران خدمات‌گیرنده از این سازمان است.

به گزارش آتیه آنلاین، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند که در این عرصه تأمین اجتماعی به دنبال ارائه بهتر خدمات و ارتقاء وضعیت معیشتی آنان، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه با رقم ۲۰ میلیون تومان را در سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار داد.
رویکرد مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و دولت سیزدهم گسترش خدمات در حوزه مستمری‌بگیران و بازنشستگان بوده است به گونه‌ای که با استقرار دولت در چندین مرحله میزان تسهیلات بازنشستگان با روند افزایشی مواجه شد که در مرحله نخست از پنج میلیون به هفت میلیون، سپس به ۱۲ میلیون و در نهایت به ۲۰ میلیون تومان رشد این تسهیلات رسید.
تمام تلاش مدیریت سازمان تأمین اجتماعی بر پرداخت تسهیلات به همه افراد متقاضی بوده تا بتوانند از این طریق بخشی از نیازهای مالی خود را تأمین کنند. در نهایت با اقدامات اثربخش این نهاد بیمه‌گر حدود ۲۶۰ هزار نفر از تسهیلات ضروری قرض‌الحسنه استفاده کردند.


پرداخت ۲۵۹ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان تحت پوشش
پرداخت تسهیلات ضروری قرض‌الحسنه به عنوان اقدامی عملیاتی در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد که به گفته محسن تقیانی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین ‌اجتماعی بالغ بر ۲۵۹ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین ‌اجتماعی در سال گذشته پرداخت شده و تلاش این سازمان برای افزایش رقم تسهیلات و مجموع اعتبار تخصیص‌یافته در سال جاری است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ همچنین بالغ بر ۲۵۹ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری با مبلغ ۲۰ میلیون تومان در هفت مرحله به بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌ اجتماعی پرداخت شد و مجموع اعتبار اختصاص‌یافته به این منظور بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان بوده است. رقم ریالی این تسهیلات در سال جاری با رشد ۶۷ درصدی از ۱۲ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیون تومان و تعداد تسهیلات پرداختی نیز با ۱۸ درصد افزایش از ۲۲۰ هزار فقره در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۹ هزار و ۳۴۸ فقره در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.
او همچنین اضافه کرد: مجموع اعتبار اختصاص‌یافته به تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه بازنشستگان در سال جاری نیز با رشدی ۹۶ درصدی نسبت به سال قبل از ۲۶۰۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۵۱۰۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافت و برای سال آینده نیز تلاش خواهیم کرد هم رقم تسهیلات و هم تعداد تسهیلات پرداختی افزایش یابد.


اجرای برنامه‌های رفاهی و معیشتی ویژه مستمری‌بگیران
رویکرد مثبت تأمین اجتماعی توجه به حوزه بازنشستگان و مستمری‌بگیران در حوزه‌های رفاهی، درمانی، معیشتی و فرهنگی است تا علاوه بر حفظ پویایی و نشاط بازنشستگان، زمینه بهبود وضعیت معیشتی آنان نیز فراهم شود.
با توجه به اینکه تعداد زیادی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران بالای ۶۵ سال قرار دارند در همین راستا برای حوزه درمانی آنان نیز برنامه‌ریزیدرستی برای دریافت خدمات رایگان در مراکز درمانی دولتی در کشور انجام شده است. علاوه بر این برنامه‌های عملیاتی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه نیز زمینه تأمین بخشی از نیازهای مالی آنها را به عهده دارد.
سازمان تأمین اجتماعی اکنون به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مستمری‌بگیر تحت پوشش شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان تعهدات برنامه‌ریزی شده خود را ارائه می‌دهد که براساس جدیدترین آمارها، سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته نیز ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان در راستای ایفای تعهدات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این نهاد بیمه‌گر پرداخت کرد.
حال باید دید در سال ۱۴۰۳ براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چه میزان اعتبار و تسهیلات برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته می‌شود تا با ثبت‌نام افراد متقاضی زمینه بهره‌مندی افراد از این وام‌های ضروری قرض‌الحسنه فراهم شود.

هدفگذاری سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه تسهیلات به بازنشستگان
علی‌اصغر بیات، عضو هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: برای پرداخت وام به افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه در راستای اعطای تسهیلات به این جامعه هدف در سال ۱۴۰۲ تخصیص داده شد تا این افراد بتوانند پس از ثبت‌نام تسهیلات موردنیاز خود را دریافت کنند.
بیات ادامه داد: درباره وام بازنشستگان نیز اقدامات خوبی برای پرداخت این تسهیلات به بازنشستگان از طریق حضوری و ثبت‌نام افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر در سامانه در حال انجام بوده و این وام‌ها مرحله به مرحله پرداخت شد. این افراد به صورت غیرحضوری تسهیلات خود را دریافت کرده و تنها با مراجعه به کانون‌های عالی بازنشستگان و ثبت‌نام جهت این وام، بدون حضور در بانک تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد.
او هدفگذاری سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران را ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد و گفت: برنامه این است که با پرداخت ماهانه این تسهیلات به این گروه از جامعه هدف، هر ماه این وام از طریق بانک به حساب ۴۰ هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش واریز شود. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تسهیلات بازنشستگان اکنون به رقم ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت و افراد متقاضی این وام می‌توانند برای ثبت‌نام و دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
به گفته بیات، میزان تسهیلات افراد بازنشسته در سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم رشد مطلوبی داشته به گونه‌ای که در ۲ سال فعالیت این دولت، این تسهیلات از پنج به هفت میلیون تومان و سپس به ۱۲ میلیون تومان و اکنون به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
عضو هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان در راستای بهبود وضعیت معیشت زندگی این گروه از افراد تحت پوشش با کارمزد چهار درصد در اختیار جامعه هدف سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد.
آمارهای موجود نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جامعه از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند که از مجموع این گروه‌های تحت پوشش حدود هشت میلیون نفر شامل بازنشستگان، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان را تشکیل می‌دهد.

کد خبر: 69470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =