پیگیری روند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی

۱۸ صندوق بازنشستگی با حدود ۶ میلیون بازنشسته فعالیت‌هایی را براساس قوانین موجود در راستای اجرای متناسب‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان انجام می‌دهند اما اخیرا تصویب متناسب‌سازی حقوق در مجلس شورای اسلامی در ذیل برنامه هفتم توسعه و تأیید آن از سوی شورای نگهبان، امیدواری‌ها را برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق در صندوق‌های بازنشستگی بیشتر کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان در دستگاه‌های اجرایی برسد که قرار است طبق برنامه هفتم توسعه در طول این برنامه متناسب‌سازی حقوق اجرایی شود و در سال نخست ۴۰ درصد و در سال‌های بعدی هر کدام ۳۰ درصد اجرا شود تا در نهایت ۱۰۰ درصد این طرح در سه سال زمینه اجرایی پیدا کند.

متناسب‌سازی پس از ابلاغ و فرآیندهای مربوطه اجرایی می‌شود
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت درباره زمان اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: حکم متناسب سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه هفتم توسعه با همکاری مجلس و دولت پیش بینی شده بود و جزو مواد برنامه هفتم است. اما برنامه هفتم توسعه هنوز در مجلس نهایی نشده و هنوز به قانون تبدیل و تصویب نهایی نشده و به دولت هم ابلاغ نشده است.
او گفت: قانون که ابلاغ شود فرآیندهای اجرایی لازم را دولت انجام می دهد. دولت آمادگی لازم را کسب کرده مقدمات لازم را انجام داده و به محض اینکه قانون نهایی شود فرآیندهای اجرایی هم طی می‌شود و متناسب‌سازی هم صورت خواهد گرفت.

اقدامات اجرایی برای انجام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال گذشته در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه بر لزوم لحاظ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان همطراز و تأمین منابع پایدار برای آن تأکید داشتند و در لایحه اصلاحی منابع حاصل از افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده به این موضوع اختصاص یافت. در نظر گرفتن یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به دلیل ماهیت پایدار آن که منجر به افزایش سقف استقراض دولت نمی‌شود که نکته مثبت نسخه اصلاحی لایحه بودجه اصلاحی دولت است.
سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اعلام کرد: توجه به وضعیت معیشتی بازنشستگان در سازمان تأمین اجتماعی در راستای کاهش اثرات تورم بر زندگی آنان و حفظ قدرت خرید آنها، یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم در تعامل با مجلس شورای اسلامی است که منجر به تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه شده است.
همچنین به منظور اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، در بند (س) تبصره (۶) لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منابع لازم از محل افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی و از سوی دولت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ نیز به تصویب رسید. منابع حاصل از این بند در سال ۱۴۰۳ حداقل معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است که صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان همطراز خواهد شد.
این متناسب‌سازی‌ها، علاوه بر افزایش ضریب حقوق یا مستمری سالانه بازنشستگان است. به عبارت دیگر در سال ۱۴۰۳، حقوق بازنشستگان علاوه بر رشد متوسط ۱۸ درصد مشمول پرداخت ترمیمی موضوع بند (س) تبصره (۶) لایحه بودجه ۱۴۰۳ خواهد شد. با این اقدامات، در مجموع میزان رشد حقوق بازنشستگان به برآورد میزان تورم سال آینده نزدیک خواهد بود.

تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه مربوط به اجرای متناسب‌سازی در برنامه هفتم توسعه
رضا فیضی‌نژاد معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری به لزوم اجرای بند یک الحاقی ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه توسط صندوق بازنشستگی کشوری اشاره کرد و گفت: لازمه اجرای متناسب‌سازی، به‌خصوص ماده ۲۹ قانون برنامه، «تهیه آیین‌نامه و تعیین ساز و کار اجرایی آن توسط سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه» و ابلاغ آن به صندوق بازنشستگی کشوری است.
او یادآور شد: تهیه و تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه مربوط به اجرای متناسب‌سازی در برنامه هفتم توسعه، با محوریت سازمان اداری استخدامی و مشارکت سایر دستگاه‌های مرتبط در مرحله ویرایش نهایی است. پس از ابلاغ آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی مربوطه به صندوق بازنشستگی کشوری، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای مقرر در قانون مورد اشاره در بالا، اعمال و احکام مربوطه نیز صادر خواهد شد.
صندوق بازنشستگی کشوری با جامعه آماری یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۴۰ نفر به عنوان دومین نهاد بیمه‌ای ۸۱ درصد حقوق‌بگیران آن را بازنشستگان را تحت پوشش دارد. در حال حاضر ۶۶ درصد حقوق‌بگیران این صندوق با جامعه آماری یک میلیون و ۸۳ هزار و ۴۳۹ نفر را مردان و ۳۴ درصد دیگر از حقوق‌بگیران با ۵۵۷ هزار و ۹۰۱ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.
تعداد افراد تحت پوشش این صندوق در تابستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳.۵ درصد رشد داشته است. آمارها در حوزه توزیع دستگاهی حقوق‌بگیران در وزارتخانه‌ها و نهادهای تحت پوشش صندوق بازنشستگی نشانگر حضور ۶۲.۲ درصد کل حقوق‌بگیران در وزارت آموزش و پرورش است که در مجموع یک میلیون و ۲۲ هزار و ۳۷۶ نفر هستند که ۴۴۶ هزار و ۴۲ نفر زن و ۵۷۶ هزار و ۳۳۴ نفر نیز مرد هستند.
پس از وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۳.۲۶ درصد کل حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی را دارد که این داده‌های آماری شامل ۲۱۷ هزار و ۷۰۵ نفر از این افراد حقوق‌بگیر می‌شوند.
صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و ۶۴۱ هزار بازنشسته و وظیفه‌بگیر دومین صندوق بازنشستگی و بیمه‌ای کشور با ضریب پشتیبانی آن ۰.۵ است و همین موضوع باعث شده که اکنون ۹۰ درصد منابع خود را از طریق بودجه دولتی تأمین کند تا بتواند تعهدات خود را در قبال حقوق‌بگیران و بازنشستگان ایفا کند.

کد خبر: 69617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =