آینده‌سازی برای تأمین اجتماعی با واگذاری سهام شرکت‌های سودآور

در روزهای آغازین فروردین ماه سال جاری، مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی از واگذاری معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به سازمان تأمین ‌اجتماعی در قالب تأدیه مطالبات این سازمان از دولت خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی با قدردانی از رویکرد حمایتی و واقع‌بینانه دولت سیزدهم در ارتباط با پرداخت مطالبات این سازمان اظهار داشت: رویکرد و عملکرد دولت مردمی سیزدهم در زمینه پرداخت مطالبات بیمه‌ای سازمان تأمین ‌اجتماعی در بین همه دولت‌ها بی‌نظیر بوده است به‌گونه‌ای که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات این سازمان در قالب سهام شرکت‌های با سودآوری و شرایط مالی مناسب پرداخت شد.

وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز پرداخت مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده بود که با تعامل با سازمان خصوصی‌سازی در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲.۲۵ هزار میلیارد تومان در قالب واگذاری ۱۷ درصد سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ۲۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در قالب بخشی از سهام باقیمانده دولت در پالایشگاه شازند پرداخت شد.

به این ترتیب، در هفته‌ها و روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، مبلغ ۵۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در قالب بخشی از سهام شرکت کشتیرانی و همچنین سهام باقیمانده دولت در پالایشگاه نفت شازند تسویه شد؛ در لایحه بودجه سال گذشته، مقرر شده بود که حدود ۷۰ همت از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از طریق واگذاری‌ها تأدیه شود که ۵۲ همت از آن تا پایان سال محقق شده است؛ این در حالی است که به گفته اکبر شوکت، فعال کارگری و عضو اسبق کارگری هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی، در تأدیه بدهی دولت به تأمین اجتماعی، دو مولفه، یکی کمیت پرداخت و دیگری کیفیت رد دیون اهمیت بسیار دارد.

او در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اضافه کرد: در مسئله تسویه بدهی‌های دولت، می‌توان ادعا کرد که کیفیت حتی از کمیت مهم‌تر است، اینکه چه سهامی به جای مطالبات سازمان پرداخت می‌شود و این سهام چه میزان سودآوری و ارزش‌آفرینی اقتصادی دارد، بسیار مهم است؛ در همین راستا، واگذاری سهام پالایشگاه شازند را می‌توان مثبت ارزیابی کرد چراکه شرکت‌های پالایشگاهی عموماً سودآور هستند و با واگذاری سهام آنها، برای تأمین اجتماعی خلق ثروت و سرمایه صورت می‌گیرد.

شوکت تاکید کرد: اینکه دولت سهام شرکت‌های سودده مثل کشتیرانی یا پالایشگاه‌های نفتی را به جای بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی واگذار کند، یک اتفاق مثبت است؛ تأمین اجتماعی نباید بنگاه‌داری کند یا شرکت‌های ضررده را با تزریق پول به سودآوری برساند، بلکه باید سهامداری کند به این معنا که سهام سودده به جای مطالبات خود دریافت کند و بتواند بر ارزش دارایی تاریخی بیمه‌شدگان بیفزاید.

در همین رابطه میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مورد اقدامات تحولی حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری گفته است: با تأکید بر شاخص‌های افزایش سود و افزایش تولید و خروج از بنگاه‌داری، در سال اول در شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) شاهد رشد ۴۵ درصدی سود تجمیعی و رشد ۷۲ درصدی فروش تجمیعی بودیم. در این حوزه، تمرکز راهبردی ما بر صیانت از اموال از طریق جلوگیری از مداخلات غیرحرفه‌ای و مبارزه جدی با فساد بدون ایجاد هیاهو و جنجال بوده است.

در مجموع، با استناد به داده‌هایی که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ارائه داده است، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا امروز (از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲) روی هم‌رفته ۲۲۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی در قالب واگذاری سهام تسویه شده است. پرداخت ۲۲۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی در طول سه سال و غالباً از طریق واگذاری سهام شرکت‌های سودده و ارزش‌آفرین، یکی از دستاوردهای نسبتاً موفقِ دولت سیزدهم در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی است که می‌تواند خطر بحران ناترازی و کسری منابع را در صندوقی که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، رفع کند.

برای نمونه، واگذاری‌های انجام شده به تأمین اجتماعی در هفته‌های پایانی سال گذشته را می‌توان واگذاری‌هایی موفق و کارآمد توصیف کرد؛ شرکت کشتیرانی ایران و شرکت پالایش نفت شازند، هر دو شرکت‌های موفق و سودآور هستند و سهامداری تأمین اجتماعی در این دو بنگاه، می‌تواند برای این صندوق بین‌النسلی منابع ریالی پایدار خلق کند. به گفته علیرضا حیدری، رویکرد اصلی دولت در مقوله تأدیه بدهی، بایستی واگذاری سهام سودده و قابل اطمینان باشد تا صندوق تأمین اجتماعی بتواند کسری منابع خود را با سود این سهام جبران کند و دیگر نیازی به استقراض از نظام بانکی کشور نداشته باشد، استقراض بانکی رویکردی است که در سال‌های پیشتر استفاده شده و هیچ سودی برای تأمین اجتماعی و بیمه‌شدگان این سازمان نداشته است.

در عین حال، در بودجه سال جاری، پرداخت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده؛ در روزهای ابتدای فروردین، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، با اشاره به پیش‌بینی بودجه سال ۱۴۰۳ در مورد پرداخت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین ‌اجتماعی، ابراز امیدواری کرد با همراهی دولت و مجلس در زمینه پرداخت مطالبات انباشته این سازمان، در سال جاری امکان سرمایه‌گذاری انتخابی در مسیر آینده‌سازی برای سازمان تأمین‌اجتماعی فراهم شود.

«سرمایه‌گذاری سودده و انتخابی» بهترین نقشه راه با هدفِ آینده‌سازی برای تأمین اجتماعی است؛ تأمین اجتماعی سازمانی بین‌النسلی است که باید با افزایش دارایی‌ها و سرمایه‌های خود، برای آیندگان آتیه‌ای امن و بی‌دغدغه رقم بزند و رفاه آنها را به بهترین شکل ممکن تامین کند.

کد خبر: 69655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =