مدیریت پایداری منابع با جذب بیمه‌شدگان جدید

رویکرد سازمان تأمین اجتماعی در راستای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی جذب بیمه‌شدگان جدید از میان افراد بدون بیمه در جامعه است. این برنامه اجرایی علاوه بر مدیریت برای رشد منابع پایدار مسیری را برای تضمین آینده بیمه‌پردازی افراد فاقد بیمه فراهم خواهد کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از برنامه‌های راهبردی تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم جذب افراد بیمه‌شده جدید بوده که در این مدت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جذب شده و همین میزان بیمه‌شدگان جدید زمینه رشد منابع پایدار را ایجاد کرده است.
محمد محمدی معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به تازگی در این باره اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ میزان مصارف سازمان کمی بیشتر از منابع بود، در سال ۱۴۰۱ مصارف و منابع تقریبا برابر بود، اما در سالی که گذشت یعنی سال ۱۴۰۲، منابع ما از مصارف پیشی گرفت که به بخش درمان اختصاص یافت و این اتفاق مثبت به همت و تلاش همکاران محقق شد.
او افزود: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید به بیمه‌شدگان سازمان اضافه شدند و برنامه ما برای سال ۱۴۰۳ نیز اعلام شده است که بر اساس بررسی‌ها کاملاً دست‌یافتنی است. ظرفیت افراد فاقد بیمه اجتماعی در کشور بسیار قابل توجه است که برای سازمان تأمین‌اجتماعی یک فرصت بسیار مناسب است تا ضمن تقویت پایداری منابع خود به تحقق اصل فراگیری پوشش بیمه‌ای ۲۹ نیز عمل کند.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۵۳ درصد جمعیت کشور را در قالب حدود ۴۷ میلیون نفر را در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خدمات‌رسانی می‌کند. در دولت سیزدهم با تلاش جدی برای جذب بیمه‌شدگان جدید توانست ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را تحت عنوان بیمه‌شدگان جدید جذب کند.
با توجه به وجود حدود هشت میلیون افراد شاغل بدون بیمه به ویژه در گروه‌های اشتغال غیررسمی رویکرد سازمان تأمین اجتماعی تلاش برای جذب این گروه‌ها برای افزایش منابع درآمدی پایدار برای سازمان و کمک به آینده این افراد با بیمه‌پردازی آنان است.

تأمین منابع پایدار با وصول حق بیمه
سازمان تأمین اجتماعی با وجود ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی بخشی از منابع خود را برای هزینه در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی از محل وصول حق بیمه افراد بیمه‌شده اصلی تأمین می‌کند. بنابراین می‌طلبد که در راستای تحقق سیاست‌ها و راهبردهای تحولی سازمان جذب بیمه‌شدگان همچنان به عنوان یکی از موضوعات مهم در دستور کار سازمان باشد.
اگرچه سازمان تأمین اجتماعی براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی اقدامات راهبردی در راستای رشد شمار بیمه‌شدگان داشته است و همچنان سیاست اجرایی سازمان برای تأمین منابع پایدار همین موضوع به حساب می‌آید.

توسعه کارکردهای تأمین اجتماعی با جذب بیمه‌شدگان جدید با انواع بیمه‌ها
حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی درباره رشد منابع پایدار و جذب بیمه‌شدگان جدید به آتیه آنلاین گفت: در حدود ۲.۵ سال اخیر با مدیریت جدید، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در راستای اجرای مواد قانونی زمینه اجرایی پیدا کرده است. بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان در قالب همین قانون برای این گروه‌ها و تحت پوشش قرار دادن آنها اجرا شده است.
خسروشاهی بیان کرد: در ۲.۵ سال گذشته با افزایش تعداد بیمه‌شدگان با جامعه آماری حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری میزان منابع پایدار تأمین اجتماعی تا ۴۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این اقدام راهبردی همچنان از سوی سازمان تأمین اجتماعی ادامه دارد.
او اضافه کرد: این گونه برنامه‌ها به سود سازمان تأمین اجتماعی برای افزایش منابع ورودی و از طرفی دیگر به نفع افراد بیمه‌شده جدید برای دریافت خدمات همه‌جانبه همانند خدمات در بخش‌های درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی از این سازمان بیمه‌گر است.
او معتقد است: گسترش این طرح‌ها و افزایش منابع ورودی این سازمان در راستای پایداری و ماندگاری بیشتر تأمین اجتماعی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به تأمین بیش از ۸۰ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه افراد بیمه‌شده اظهار داشت: همچنین براساس اطلاعات موجود در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از منابع سازمان در بخش وصول حق بیمه‌ها از محل بیمه‌های قراردادی تامین می شود.
او ادامه داد: بیمه‌های زنان خانه‌دار، دانشجویی، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های اختیاری از انواع بیمه‌های سازمان محسوب می‌شوند که افزایش تعداد بیمه‌شدگان با این نوع بیمه برای سازمان دارای اهمیت است و می‌تواند کارکردهای سازمان تأمین اجتماعی را در سطح جامعه توسعه دهد.
او افزود: همچنین این موضوع امنیت خاطر برای مردم را گسترش داده و پایداری و ماندگاری سازمان را در راستای ایفای به هنگام تعهدات خود افزایش خواهد داد. البته تثبیت یا بهبود ضریب پشتیبانی موجب مانایی و پایداری بیشتر سازمان تأمین اجتماعی را در پی خواهد شد.
خسروشاهی توسعه بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان به صورت گسترده را ضروری دانست و گفت: با توجه به استقبال مناسب این جامعه هدف از بیمه‌های تأمین اجتماعی، این مساله علاوه بر گسترش چتر بیمه‌ای در جامعه منفعتی دوسویه برای افراد بیمه‌شده و تأمین اجتماعی به دنبال دارد.
تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور تکلیف و وظیفه قانونی خود را جذب افراد شاغل و غیرشاغل بدون بیمه می‌داند که در دولت سیزدهم این رویکرد را با بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های اجباری، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، توافقی و دیگر انواع بیمه دنبال کرده است.

کد خبر: 69728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =