ضرر چند صد هزار تومانی برخی متقاضیان کارت سوخت و توضیحات شرکت پست

هنوز کمتر از ۱۵ ماه از زمان ۱۰ برابر شدن هزینه‌های صدور کارت سوخت نمی‌گذرد که بار دیگر برخی متقاضیان دریافت این کارت با مشکل جدید مواجه شده و چند صد هزار تومان متضرر شده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طی سال‌های گذشته کارت سوخت وارد روند تامین بنزین خودروها شده و از زمان روی کار آمدن این کارت حاشیه‌ها و مشکلات متعددی برای مردم ایجاد شده است.

اگرچه داشتن خود کارت سوخت به تنهایی امتیاز چندان مثبتی برای دارنده آن به همراه ندارد و در نهایت مالک خودرو با این کارت در ماه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای دریافت می‌کند که اگر بخواهیم اختلاف قیمت آن را با بنزین آزاد محاسبه کنیم عددی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان در ماه و معادل ۹۰ هزار تومان می‌شود. اما زمانی که شما قصد فروش خودرو را داشته باشید نیاز است که کارت سوخت را هم به خریدار جدید تحویل دهید.

از سوی دیگر مجلس دولت را مکلف کرده است که برای مبارزه با قاچاق سوخت تدبیری بیاندیشد تا بر اساس آن تا پایان سال جاری ۹۵ درصد عملیات سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی انجام شود. روندی که در ابتدای سال اعلام شد در مدتی کوتاه اجرایی خواهد شد و بر این اساس در پمپ‌های بنزین دیگر امکان استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران فراهم نخواهد بود، خبری که باعث شد بازار سیاهی نیز برای کارت سوخت ایجاد شود و قیمت آن حتی به ۲۰ میلیون تومان برسد.

همزمان با این اتفاق مسئولان چنین اعلام کردند که روند صدور کارت سوخت تسریع شده و اجرای این قانون به شکلی خواهد بود که برای مردم مشکلی ایجاد نشود. اما حال نیز اتفاقاتی عجیب و غریب در حوزه صدور کارت سوخت مشاهده می‌شود که در موارد متعدد فرد اقدام‌کننده برای دریافت این کارت را با ضرر و زیان چند صد هزار تومانی مواجه می‌کند.

جدا از آنکه از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به یکباره هزینه ۱۰ هزار تومانی صدور کارت سوخت به ۱۰۰ هزار تومان رسید، اکنون زمانی که کارت سوخت شما از طریق پست به آدرس اعلام شده آورده می‌شود در صورتی که به هر دلیل فرد موفق به دریافت کارت نشده و در زمان مراجعه پستچی در آدرس ذکر شده فردی برای تحویل گرفتن این کارت حضور نداشته باشد کارت سوخت به یکی از دفاتر پستی که قاعدتا باید یکی از دفاتر پستی نزدیک به محل است بازگردانده می‌شود.

جالب اینجاست با وجود هزینه ۱۰۰ هزار تومانی کارت سوخت حتی در حد دو پیامک که به فرد درخواست کننده اعلام کند کارت سوخت او چه زمانی برای او ارسال می شود یا به چه آدرسی بازگشت خورده هم ارسال نمی‌شود، از سوی دیگر در گذشته به متقاضیان دریافت این کارت اعلام می‌شد که حدود دو ماه باید برای دریافت کارت منتظر بمانند و در نهایت مشخص نبود فرد در چه تاریخ و ساعتی باید به انتظار کارت خود بنشیند.

در نهایت نیز زمانی که کارت به دفاتر پستی بازگردانده می شود در مدتی کمتر از ۶ ماه به شرکت پالایش و پخش بازگشت داده می شود و چنین اعلام می‌شود که کارت قبلی ابطال شده و فرد باید بار دیگر برای ثبت نام کارت سوخت به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کند، یعنی باید بار دیگر ۱۰۰ هزار تومان هزینه مجدد پرداخت کند.

از سوی دیگر در کارتی که صادر شده بوده به ازای هر ماه ۶۰ لیتر سهمیه سوخت یارانه‌ای وجود داشته که معادل ۹۰ هزار تومان می شود و طبیعتا پس از گذشت مثلا سه ماه این رقم می شود ۲۷۰ هزار تومان که اگر هزینه صدور مجدد کارت هم به آن اضافه شود ۳۷۰ هزار تومان برای صاحب کارت آب می‌خورد.

حال سئوال اینجاست که بازگشت این کارت‌ها بر اساس چه قاعده و قانونی بوده و اصلا در این زمینه چه اطلاع رسانی به افراد متقاضی کارت شده است که حق اعتراض بابت این روند از آنها سلب شود؟

در ادامه یکی از خوانندگان آتیه‌آنلاین اطلاعاتی که از روند صدور تا بازگشت کارت سوخت خود دریافت کرده را با این سایت به اشتراک گذاشته است:

ضرر چند صد هزار تومانی برخی متقاضیان کارت سوخت و توضیحات شرکت پست

کارت سوخت چند ماه در پست می‌ماند؟

پیگیری موضوع از سوی شرکت پست منجر به ارائه توضیحاتی از سوی عبدالرضا جنتی عطایی، مدیر کل پست استان تهران و مجری کشوری کارت سوخت و خدمات خودرویی شد که در ادامه آمده است:

- در زمینه دریافت مدارکی مانند کارت سوخت، کارت خودرو و مدارکی از این دست در صورتی که فرد در هنگام مراجعه ماموران پستی در آدرس ذکر شده حضور نداشته باشد و مدارک او به دفاتر پستی بازگشت داده شود این مدارک تا چه مدت در پست باقی خواهد ماند و فرد چقدر فرصت دارد برای دریافت آنها مراجعه کند؟

مرسولات قراردادی که با دیگر سازمان‌ها مثل راهور ناجا و یا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منعقد می‌شود مطابق با آنچه که در قرار داد آمده، در صورتی که امکان توزیع مرسوله به دلیل عدم حضور گیرنده در محل میسر نشود در باجه‌های معطله نواحی پستی نگهداری می‌شود که در حال حاضر کارت خودرو به مدت سه ماه و درخصوص مرسولات کارت سوخت نیز در صورت عدم امکان تحویل مرسوله، معمولا به مدت سه ماه در باجه‌های معطله نگهداری و سپس به شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی عودت می‌شوند.

- در موارد متعدد افراد مدعی هستند که بطور تمام وقت در آدرس یاد شده حضور داشته اند اما مامور پست مراجعه نکرده است. ماموران آن شرکت در چند نوبت برای تحویل مرسوله مراجعه می‌کنند و باتوجه به زندگی افراد کلانشهرها در مجتمع‌ها آیا این امکان وجود دارد که به اشتباه به واحد دیگری مراجعه کرده باشند؟ مردم چگونه می‌توانند در این زمینه هماهنگی لازم را داشته باشند تا از بازگشت مرسوله به دفاتر پستی جلوگیری شود؟

موزعین پستی موظف می‌باشند نسبت به نوع مرسوله به آدرس گیرندگان در دفعات و روزهای پی‌درپی جهت توزیع مرسولات مراجعه کنند. پستچی برای کلیه مرسولات دو مرتبه مراجعه دارد ولی برای مرسولات که از سوی شرکت ناجی پاس مثل کارت سوخت و کارت خودرو و گواهینامه و گواهی عدم سو پیشینه و گذرنامه و کارت پایان خدمت و ... یک مرتبه دیگر پس از انقضای مدت زمان نگهداری و قبل از عودت به سازمان مربوطه مراجعه خواهد شد. مرسولات صرفاً براساس آدرس مندرج بر روی مرسوله توزیع می‌شوند و در صورت نقص آدرس در صورت درج کدپستی گیرنده بر روی مرسوله، استعلام آدرس از کدپستی گیرنده انجام و توزیع مرسولات صورت می‌گیرد . همچنین با توجه به بلندمرتبه سازی در کلان شهرهایی مثل تهران بزرگ لازم است مجتمع‌های بلندمرتبه با اختصاص فرد و یا نگهبان و انجام هماهنگی با ایشان نسبت به دریافت مرسولات از موزعین اقدام کنند.

- راهکارهایی که افراد می‌توانند برای پیگیری وضعیت مرسولات خود به ویژه موارد مانند کارت سوخت انجام دهند از چه قرار است؟

ضرر چند صد هزار تومانی برخی متقاضیان کارت سوخت و توضیحات شرکت پست

گیرنده می‌بایست برای پیگیری مرسوله خود بارکد داشته باشد و هر سازمانی برای ارائه بارکد راه کار مخصوص خود را دارد مثلا برای کارت خودرو تلفن گویای ۸۸۲۸۸۸۸۸ و برای کارت سوخت مراجعه به مراکز پلیس ۱۰ + یا مراجعه به سامانه سخا و یا ارسال VIN خودرو به سر شماره ۱۱۰۱۰۲۰۴۰ از طریق پیامک، بارکد مرسوله خود را دریافت کرده و همچنین در پرتال شرکت ملی پست لینک رهگیری مرسولات سازمانی، امکان رهگیری مرسولات شناسنامه، گذرنامه، کارت خودرو، اسناد موتورسیکلت، گواهینامه، نظام وظیفه و .. میسر است.

- علت اینکه کارت‌های سوخت یا کارت‌های خودرو بازگشت خورده و در دفاتر پستی دپو شده‌اند، چیست؟

درباره علت دپو کارت سوخت و یا کارت‌های خودرو که برگشت خورده، باید گفت، مرسولاتی که به هر دلیل توزیع نشده‌اند در باجه معطله نگهداری می‌شوند و از عمده دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد؛ عدم حضور گیرنده در آدرس، نقص در آدرس ( نداشتن پلاک، طبقه، شماره تماس)، نقل مکان گیرنده، فروش وسائل نقلیه و تغییر مالکیت و یا نداشتن مدارک را می‌توان نام برد.

- باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای صدور کارت سوخت در مدت زمان کمتر صورت گرفته پست چه روندی در این زمینه خواهد داشت؟

پست نسبت به توزیع کارت‌های سوختی که از طریق شرکت پخش و پالایش نفتی تحویل شده ظرف ۲۴ ساعت لغایت ۴۸ ساعت اقدام می‌کند.

کد خبر: 70248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =