۵۲۰ هزار زن خانه‌دار بهره‌مند از خدمات بیمه‌ای

هدف‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی برای تحت‌پوشش قرار دادن افراد بدون بیمه با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در راستای برقراری پوشش بیمه‌ای زنان و دختران خانه‌دار در سال‌های اخیر دنبال شده است. براساس تازه‌ترین داده‌ها، در حال حاضر بیش از ۵۲۰‌ هزار نفر از زنان خانه‌دار با استفاده از پوشش بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شوند. مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی، جدیدترین آمارهای مربوط به پوشش بیمه‌ای زنان و دختران خانه‌دار، انتخاب نوع بیمه‌پردازی، شرایط پرداخت حق‌بیمه و امکان دریافت خدمات تأمین‌اجتماعی به‌صورت غیرحضوری را تشریح کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، براساس برخی داده‌های آماری تعداد بالایی از بانوان کشور در زمره زنان و دختران خانه‌دار قرار دارند. سازمان تأمین‌اجتماعی تحقق تعمیم بیمه‌های اجتماعی، پوشش ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به این گروه از افراد را در قالب بیمه صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری هدف‌گذاری کرده است. این گروه از جامعه زنان در صورت بیمه‌پردازی، امکان دریافت انواع خدمات از این نهاد بیمه‌گر را دارند.

رشد بیمه‌شدگان جدید در دستور کار تأمین‌اجتماعی
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه راهبرد افزایش بیمه‌شدگان و توسعه پوشش بیمه‌ای با جدیت و هدف گسترش پوشش بیمه‌ای در دستور کار این نهاد بیمه‌گر است، گفت: «در دوره مدیریت جدید سازمان علاوه بر طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، اقدامات مهم دیگری جهت رشد تعداد بیمه‌شدگان طراحی و اجرا شده است.»
او افزود: «براساس اصل (۲۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران، برخورداری از تأمین‌اجتماعی حقی همگانی محسوب می‌شود. همچنین در ماده (یک) قانون تأمین‌اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴، اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه‏‌های اجتماعی از تکالیف و وظایف ذاتی سازمان تأمین‌اجتماعی قلمداد شده است.»
شکوری ادامه داد: «از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به بعد موضوع افزایش پوشش بیمه‌ای در تأمین‌اجتماعی با جدیت دنبال شد. در این چارچوب، رشد کمی‌وکیفی پوشش بیمه‌ای با استفاده از شناسایی افراد و گروه‌های بدون بیمه در قالب یکی از برنامه‌های تحولی این سازمان پیگیری شده است.»
او همچنین توضیح داد: «تعمیم بیمه‌های اجتماعی به‌ویژه از طریق سازمان تأمین‌اجتماعی، موضوعی است که علاوه بر تکلیف حاکمیتی مقرر در اصل (۲۹) قانون اساسی و اصل یک قانون تأمین‌اجتماعی در سیاست‌های کلی حوزه تأمین‌اجتماعی نیز مورد تأکید قرار گرفته است. این مهم به عنوان یکی از پیش‌نیازهای عدالت اجتماعی شناسایی و مطرح شده است. در دهه‌های اخیر با وجود توسعه چتر بیمه‌ای به آحاد جامعه، همچنان بخش‌هایی از جامعه بدون پوشش بیمه اجتماعی هستند که باید شناسایی شده و با کمک دولت و همراهی سازمان تأمین‌اجتماعی تحت‌پوشش قرار گیرند.»

هدف‌گذاری جذب ۱.۵ میلیون بیمه‌شده جدید
شکوری جدیدترین آمارهای زنان خانه‌دار را بالغ بر ۵۲۰‌ هزار نفر بیان کرد: «برای سال‌جاری یک میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر جذب بیمه‌شدگان جدید در قالب بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان هدف‌گذاری شده که سهمیه هر استان در این حوزه مشخص شده است. بیمه زنان خانه‌دار در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در سال‌های اخیر زمینه اجرایی پیدا کرده است. با استفاده از بسترهای فراهم شده، علاوه بر جامعه زنان خانه‌دار، دانشجویان نیز براساس پرداخت حق‌بیمه‌های مشخص و متنوع، امکان برخورداری از خدمات بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی تأمین‌اجتماعی را دارند.

آمار بیمه فراگیر خانواده ایرانی
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کرد: «بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان از زیرگروه‌های بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد از انواع بیمه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود و بخش قابل‌توجهی از افراد جامعه امکان برخورداری از خدمات آن را دارند.
شکوری به برخی آمارهای مربوط به این نوع بیمه اشاره کرد: «با طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون بیمه‌شده جدید در چارچوب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به‌طور اختیاری و کارفرمایان صنفی به جمع افراد تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی اضافه شد. در سال‌ ۱۴۰۲ نیز حدود یک میلیون نفر جذب بیمه‌شده جدید از مجموع هدف‌گذاری محقق شد.»

جذب ۲ میلیون و ۳۰۰‌هزار بیمه‌شده جدید
شکوری همچنین با اشاره به اینکه در دوره جدید مدیریت تأمین‌اجتماعی و تا پایان سال ۱۴۰۲ در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰‌هزار بیمه‌شده جدید به جمع افراد تحت‌پوشش اضافه شده‌اند، تأکید کرد: «افزایش بیمه‌شدگان و رشد پوشش بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی، علاوه بر توسعه پوشش بیمه‌ای به آحاد جامعه، گامی ‌مهم در جهت رفع ناترازی منابع و مصارف خواهد بود.»

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: «در راستای توسعه و گسترش انواع خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی در بستر سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان، امکان ثبت‌نام و جذب افراد بیمه‌شده جدید ازجمله زنان‌خانه‌دار فراهم شده است. این بخش از جامعه با پرداخت حق‌بیمه مشخص از مزایای تأمین‌اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. با توجه به وجود جزئیات کامل نوع قراردادهای بیمه‌ای زنان خانه‌دار در سامانه خدمات غیرحضوری موجود است و افراد متقاضی می‌توانند حق‌بیمه‌های ماهانه خود را از طریق این سامانه پرداخت کنند. در این سامانه همچنین امکان پیش‌پرداخت سالانه حق‌بیمه برای بیمه‌شدگان فراهم شده و آنان باید حق‌بیمه ماهانه خود را حداکثر تا پایان دو ماه بعد پرداخت کنند.»

جزئیات آماری بیمه‌شدگان
شکوری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «براساس داده‌های آماری مدیریت و آمار محاسبات اقتصادی و اجتماعی تأمین‌اجتماعی، تا بهمن ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ میلیون و ۳۸۶‌هزار بیمه‌شده اصلی شامل حدود ۱۱میلیون و ۴۴۰‌هزار بیمه‌شده اجباری و بالغ بر ۴ میلیون و ۶۵۳‌هزار نفر بیمه‌شده در بخش مشاغل آزاد، دانشجویان، زنان خانه‌دار، بیمه‌ اختیاری، کارفرمایان صنفی و بیمه‌های توافقی تحت‌پوشش این سازمان قرار دارند. او جذب تعداد بیمه‌شدگان جدید را تحولی شگرف در راستای رسالت سازمان تأمین‌اجتماعی مبنی بر تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای دانست و افزود: «با افزایش این تعداد بیمه‌شده، پایداری تأمین‌اجتماعی مبتنی بر سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی (ابلاغی مقام معظم رهبری) و پوشش بیمه فراگیر محقق شده است.

کد خبر: 70889

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =