تحقق تعمیم بیمه‌های اجتماعی با بیمه فراگیر خانواده ایرانی

راهبردهای توسعه پوشش بیمه‌ای یکی از اقدامات اثربخش سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره مدیریت جدید محسوب می‌شود تا همه گروه‌ها و افراد بدون بیمه بتوانند در قالب انواع بیمه‌ها به‌ویژه بیمه فراگیر خانواده ایرانی از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند. داده‌های موجود نشان از رشد شمار بیمه‌شدگان تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی با اجرای طرح‌هایی همچون بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های اجباری، اختیاری، صاحبان حِرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های توافقی با جامعه آماری ۲ میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر دارد. این سازمان اما همچنان در راستای عمل به اصل (۲۹) قانون اساسی در مسیر پوشش افراد بدون بیمه و تعمیم بیمه‌های اجتماعی گام برمی‌دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تأمین‌اجتماعی همچنین براساس اصل یکم قانون تأمین‌اجتماعی تکلیف و وظیفه قانونی برای گسترش پوشش بیمه‌ای را به عهده دارد. در این زمینه اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برنامه‌ریزی شده تا زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد و بیمه کارفرمایان صنفی از خدمات گسترده این سازمان برخوردار شوند.
با توجه به عدم پوشش بیمه‌ای بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد شاغل و غیرشاغل جامعه و بهره‌مند نبودن آنان از مزایای بیمه‌های اجتماعی، اجرای طرح‌های مختلف هدف‌گذاری شده جهت توسعه پوشش بیمه در کشور به عنوان راهبرد سازمان تأمین‌اجتماعی دنبال می‌شود. این مجموعه اقدامات با هدف بهره‌مندی ۶ تا ۸ میلیون افراد بدون بیمه از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی در دستور کار است.
سازمان تأمین‌اجتماعی با اجرای بیمه‌های اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد مسیری را فراهم کرده تا گروه‌های بدون بیمه بتوانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند. طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی نیز به عنوان یک طرح موفق، افراد بدون کارفرما مانند زنان خانه‌دار، دختران و دانشجویان را نشانه گرفته و تاکنون جامعه ۵۲۰‌هزار نفری از زنان و دختران خانه‌دار و بیش از ۶۰‌هزار نفر از دانشجویان از این امکان بیمه‌ای بهره‌مند شده‌اند.

افزایش پوشش فراگیر بیمه‌ای
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ۱۴ فروردین‌ماه در نخستین نشست شورای معاونان تأمین‌اجتماعی در سال‌ جاری با تأکید بر اینکه امسال اولویت‌های راهبردی این سازمان همان هشت راهبرد کلانی است که در آغاز دوره جدید مدیریتی در این سازمان اعلام شد، گفت: «یکی از اولویت‌های ما که از ابتدا نیز جزء راهبردهای اصلی تعیین شد، توسعه خدمات در بخش‌های بیمه و درمان است. پوشش فراگیر بیمه‌ای امسال باید جدی‌تر از سال‌های گذشته دنبال شده و خدمات بیشتر و بهتری به مردم به‌ویژه بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی ارائه شود.»
موسوی ادامه داد: «تأمین‌اجتماعی ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه ارائه خدمات به بیمه‌شدگان دارد. دستاوردهای ما در سال ۱۴۰۲ در این سازمان با وجود ارزشمندی بسیار، با آنچه که باید انجام شود و نیاز مردم، فاصله دارد. در حوزه بیمه‌ای باید به سمت خوداظهاری برویم که در صورت تحقق آن، انقلابی در نظام بیمه‌ای کشور به‌پا شده و این مسیری است که ما در سازمان تأمین‌اجتماعی باید در پیش بگیریم.»
البته آمار بالای جذب بیمه‌شدگان جدید تأمین‌اجتماعی در ۲.۵ سال اخیر خود نشانه‌ای از تمرکز این نهاد بزرگ بیمه‌گر بر موضوع تعمیم و توسعه بیمه‌های اجتماعی در کشور به‌شمار می‌رود. این مهم با تدوین، طراحی و اجرای طرح‌های بیمه‌ای و هدف‌گذاری بهره‌مندی گروه‌های مختلف از مزایای بیمه‌های اجتماعی ممکن شد.
کاهش سن بیمه‌شدگان با اجرای طرح بیمه فراگیر
پوشش بیمه‌ای با استفاده از طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی یکی از مسیرهای اصلی برای کاهش سن بیمه‌شدگان تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی است؛ زیرا با اجرای این طرح دختران خانه‌دار و دانشجویان در سنین جوانی به جمع افراد بیمه‌شده جدید پیوسته و این رویه موجب کاهش سن ورودی‌‏های این سازمان خواهد شد.
سیاست کاهش سن ورودی‌‏های تأمین‌اجتماعی و جوان‌ترشدن بیمه‌شدگان، موجب تأمین منابع انسانی و مالی آینده این نهاد بیمه‌گر و به تعویق انداختن بلوغ سازمانی خواهد بود. در واقع با جوان شدن جمعیت تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی ناشی از جذب بیمه‌شدگان جدید با اجرای طرح‌های بیمه‌ای، اهدافی همچون کاهش ضریب پشتیبانی و رشد منابع درآمدی پایدار در مسیر راهبری سازمان محقق می‌شود. به واسطه خلق منابع و ارائه خدمات گسترده ناشی از پوشش بیمه‌ای گروه‌هایی نظیر دانشجویان، امدادگران، پزشکان، دامپزشکان، دختران خانه‌دار و دیگر اقشار هدف، اجرای سیاست‌های مبتنی بر کاهش سن ورودی‏ تأمین‌اجتماعی در چارچوب توسعه بیمه‌های اجتماعی دنبال شده است.
در حال حاضر براساس داده‌های آماری مدیریت و آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی تا شهریور سال‌ گذشته ۱۵ میلیون و ۷۳۷‌هزار و ۶۱۲ بیمه‌شده اصلی شامل حدود ۱۱ میلیون بیمه‌شده اجباری از خدمات این سازمان بهره‌مند شده‌اند.

توسعه و گسترش خدمات غیرحضوری
توسعه و گسترش انواع خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی در سال‌های اخیر زمینه‌ای برای متقاضیان استفاده از انواع بیمه‌ها فراهم کرده تا پس از مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان نسبت به ثبت‌نام و انعقاد قرارداد بیمه‌ای اقدام و براساس حق‌بیمه پرداختی از این خدمات بهره‌مند شوند.
با توجه به وجود جزئیات کامل نوع قراردادهای بیمه‌ای برای افراد شاغل یا غیرشاغل در سامانه خدمات غیرحضوری، افراد متقاضی امکان پرداخت حق‌بیمه‌ ماهانه از طریق این سامانه را دارند. در این سامانه همچنین امکان پیش‌پرداخت سالانه حق‌بیمه برای افراد فراهم شده است. بیمه‌شدگان باید حق‌بیمه ماهانه خود را حداکثر تا پایان دو ماه بعد پرداخت کنند.
تأمین‌اجتماعی در سال‌های اخیر مسیری را طراحی کرده تا بیمه‌شدگان جدید ازجمله زنان خانه‌دار بدون نیاز به حضور در شعب بیمه‌ای نسبت به انعقاد قرارداد، ثبت‌نام، بیمه‌پردازی و دریافت دیگر خدمات موردنیاز خود اقدام کنند. این حرکت تأمین‌اجتماعی دسترسی آسان همه افراد به انواع خدمات این سازمان را به دنبال داشته است. در حال حاضر ۵۹ خدمت مختلف به صورت غیرحضوری به همه افراد تحت‌پوشش در بخش‌های بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان ارائه می‌شود.

کد خبر: 70891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =