چالش‌های پیش روی قراردادهای بیع متقابل بخش برق

معاون برنامه‌ریزی و بازرگانی طرح‌های نیروگاهی بیع متقابل شرکت برق حرارتی، با تاکید بر اهمیت اجرای قراردادهای بیع متقابل برای تبدیل بخش بخار نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، چالش‌های پیش روی اجرای قراردادهای بیع متقابل را تشریح کرد. معاون برنامه‌ریزی و بازرگانی طرح‌های نیروگاهی بیع متقابل شرکت برق حرارتی، با تاکید بر اهمیت اجرای قراردادهای بیع متقابل برای تبدیل بخش بخار نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، چالش‌های پیش روی اجرای قراردادهای بیع متقابل را تشریح کرد.

مهرداد امیرزاده، معاون برنامه‌ریزی و بازرگانی طرح‌های نیروگاهی بیع متقابل شرکت برق حرارتی در گفتگو با آتیه آنلاین بیان کرد: مشکلاتی در اجرای قراردادهای بیع متقابل وجود دارد.

او افزود:عمده‌ترین چالش‌هایی پیش روی اجرای پروژه‌های نیروگاهی بیع متقابل شامل عدم تأمین نقدینگی سهم آورده از سوی مالکین نیروگاه و عدم وصول کامل و به موقع مطالبات و درآمدهای ناشی از فروش برق بخش گاز نیروگاه به‌عنوان سرمایه در گردش برای تزریق به پروژه است.

امیرزاده ادامه داد: تضامین و وثایق سنگین بانکی برای اخذ تسهیلات و پایین بودن نرخ خرید برق در بازار عمده فروشی برق از دیگری مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

او گفت: این نکته حائز اهمیت است که پروژه‌های نیروگاهی بیع متقابل می‌تواند از منظر رعایت مسائل زیست محیطی، افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاه‌ها، صرفه جویی در منابع انرژی، ایجاد اشتغال پایدار و پاره‌ای دیگر از موضوعات اقتصادی از جمله ایجاد درآمد عملیاتی، مثمرثمر باشد.

معاون برنامه‌ریزی و بازرگانی طرح‌های نیروگاهی بیع متقابل شرکت برق حرارتی افزود: بدون شک اجرای این دسته از قراردادها می‌تواند گامی مؤثر در استفاده از ظرفیت‌های موجود و توسعه بهینه اقتصادی کشور باشد.

او یادآور شد: در پروژه‌های نیروگاهی بیع متقابل با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود.

امیرزاده بیان کرد: این میزان انرژی تولیدی به صورت میانگین در هر واحد بخار سالیانه باعث صرفه‌جویی معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب سوخت و تولید انرژی الکتریکی معادل ۸۰۰ میلیون کیلووات ساعت می‌شود. همچنین افزایش راندمان نیروگاه‌های هدف از متوسط ۳۲ به حدود ۴۷ درصد در حالت سیکل ترکیبی و افزایش پایداری و پویایی شبکه برق را به همراه دارد.

او گفت: با این قراردادها به‌طور میانگین برای معادل ۲۰۰ نفر در طول دوران ساخت اشتغال ایجاد می‌شود، حدود ۴۰ نفر هم به صورت دائم در زمان بهره‌برداری مشغول به کار می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی و بازرگانی طرح‌های نیروگاهی بیع متقابل شرکت برق حرارتی یادآور شد: با اجرای این قراردادها، انتشار دی اکسید کربن به میزان ۴۵ درصد کاهش یافته و این طرح‌ها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند.

کد خبر: 9918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =