اشتغال اتباع خارجی در ایران؛ زمینه‌ساز فرصت‌ها

چگونگی شرایط اقتصاد و اشتغال کشورها یکی از دلایل وجود اتباع خارجی در کشورهای مختلف در راستای اشتغال است و به تبع آن ارتباط دوسویه کشورهای مختلف با یکدیگر از عوامل بسط و توسعه روابط و تبادل نیروی کار در زمینه های مختلف است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هر اندازه که زمینه‌های اقتصادی یک کشور مناسب و شرایط اشتغال پایدار در بخش‌های مختلف فراهم باشد و زمینه جذب سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف فراهم شده باشد، میزان عزیمت نیروی کار خارجی در آن کشور بالاتر خواهد بود و البته عدم ایجاد شرایط ذکر شده نتیجه عکس خواهد داشت.

حال سئوال اینجا است که حضور نیروی کار خارجی در کشور فرصت است یا تهدید.

فرصت از این بابت که با جذب سرمایه‌گذاری موجبات رشد و توسعه همه جانبه در کشور فراهم می سود و با حضور نیروی کار خارجی اعم از متخصص و یا نیروی کار ساده موجبات تبادل تجربیات در حوزه‌های مختلف اشتغال در کشور فراهم خواهد شد و تهدید از این دیدگاه که حضور نیروی کار خارجی در کشور باعث کاهش فرصت های شغلی برای نیروی کار داخلی خواهد شد.

اشتغال نیروی کار خارجی در کشور زمینه ساز سرمایه‌گذاری است

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار) درباره حضور و اشتغال نیروی کار خارجی در کشور به آتیه‌آنلاین گفت: اشتغال اتباع کشورهای مختلف در ایران و بصورت متقابل حضور نیروی کار ایران در دیگر کشورها در واقع یک رابطه دوسویه را بین دولت ها، کارفرمایان و نیروی کار ایجاد می کند.

وی افزود: تصور من این است که این نوع نگاه ها و برخوردهایی که منجر به ترد نیروی کار کشورهای دیگر در کشورمان خواهد شد، مناسب و مطابق با الگوی ارتباط مناسب بین کشورها نیست.

این فعال حوزه کار با اشاره به اینکه حضور نیروی کار خارجی در کشور با زمینه سازی جذب سرمایه گذاری می تواند یک فرصت باشد، اضافه کرد: در همین راستا گفتنی است که بحث اشتغال در ایران با یکسری موانع پیوند خورده است که آنها می تواند بحث سیاست های ارزی و پولی، نگاه بانکداری، سرمایه گذاری و دیگر موراد مرتبط است که موجب اعتماد یا عدم اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در زمینه های های مختلف خواهد شد.

وی تصریح کرد: در واقع اگر بدنبال ایجاد شرایط لازم و زمینه سازی و جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف را در کشور داشته باشیم، باید تعامل در حوزه روابط کار و تبادل نیروی کار را در دستور کار و برنامه ریزی های کلان کشور داشته باشیم.

جریمه سنگین نیروی اشتغال اتباع غیرمجاز در کشور

بخشی از اتباع خارجی حاضر در ایران به عنوان نیروی کار بدون مجوز توسط برخی کارفرمایان بکار گرفته می شوند که در همین ارتباط توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابت هر روز به‌کارگیری اتباع غیرمجاز ۵ برابر حداقل دستمزد ۱۴۰۰ جریمه برای کارفرمایان متخلف در نظر گرفته شده است.

سال گذشته جریمه به‌کارگیری اتباع غیرمجاز خارجی بابت هر روز اشتغال، ۳۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان بود،  این رقم از سوی اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سال جدید، ۴۴۲ هزار و ۵۸۰ تومان اعلام شده است.

میزان جریمه سنگین در این زمینه عاملی در راستای پیشگیری جدی از بکارگیری نیروی کار بدون مجوز در کشور است.

 در مجموع اگر بدنبال رفع موانع در حوزه سرمایه گذاری ها در کشور هستیم یکی از این موانع نوع برخورد سخت‌گیرانه یا انفعالی در ارتباط با اشتغال نیروی کار خارجی در کشور است.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشیم این است که اگر فشار متعارف به نیروی کار کشورهای دیگر در ایران داشته باشیم، احتمالاً نیروی کار ایرانی حاضر در دیگر کشورها هم با مشکلاتی مواجه می شوند.

بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر آنکه اولا دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و ثانیا مطابق قوانین و آئین نامه های مربوطه، پروانه کار دریافت دارند. و تبصره این ماده قانونی اضافه می کند که اتباع بیگانه ذیل مشمول مقررات ماده ۱۲۰ نمی باشند.

الف) اتباع بیگانه ای که منحصرا در خدمت ماموریت های دیپلماتیک و کنسولی هستند با تایید وزارت امور خارجه.

ب) کارکنان و کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمانهای وابسته به آنها با تایید وزارت امور خارجه.

ج) خبرنگاران خبرگزاریها و مطبوعات خارجی بشرط معامله متقابل و تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

در ماده ۱۲۱ قانون کار نیز در این ارتباط آمده است؛ وزارت کار و امور اجتماعی با رعایت شرایط ذیل در مورد صدور روادید با حق کار مشخص برای اتباع بیگانه موافقت و پروانه کار صادر خواهد کرد :

الف) مطابق اطلاعات موجود در وزارت کار و امور اجتماعی در میان اتباع ایرانی آماده بکار افراد داوطلب واجد تحصیلات و تخصص مشابه وجود نداشته باشد  

کد خبر: 12320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =