۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 13059

اهمیت سرمایه اجتماعی در تأمین‌اجتماعی

مازیار هوشمند، مدیرعامل مؤسسه آهنگ آتیه
اهمیت سرمایه اجتماعی در تأمین‌اجتماعی

اگر بخواهیم تنها یک ویژگی را برای روند اجرایی تیم مدیریتی فعلی سازمان تأمین‌اجتماعی برگزینیم، آن اهمیت دادن به سرمایه اجتماعی است. مصطفی سالاری و تیم اجرایی قوی او در دو سال گذشته تلاش کرده‌اند تا با ایجاد تغییرات بنیادین به جامعه عظیم مخاطبان سازمان اثبات کنند که با آنها هستند، نه بر آنها. متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان در این میان، یکی از مهمترین نمادهای این سرمایه‌گذاری عظیم اجتماعی است.

وقتی سخن از این به میان می‌آید که برابر شدن حداقل حقوقی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، یک خواسته ۱۲ ساله است، یعنی مدیریت سازمان کار خود را به درستی انجام داده است. حال در این میان بسیار دشوار است که رویه‌ای را پیش بگیرید که بیش از نیمی ‌از جمعیت کشور (که تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی هستند) از آن راضی باشند.

رد دیون ۸۹ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین‌اجتماعی این قدرت را به بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی کشور داد تا با این مبلغ به رفع نواقص و کاهش چالش‌های خود بپردازد. حال اگر نبود رویه فکری مدیریتی سازمان، شاید کمترین سخنی از افزایش دریافتی سپیدمویان به میان نمی‌آمد، اما تخصیص بودجه‌ای در خور به این امر بزرگ، نمایانگر ذهنیت حاکم بر تأمین‌اجتماعی است.

سازمان تأمین‌اجتماعی گام نخست در این مسیر را در سال پیش برداشت و حال با بهره‌گیری از بخشی از مبلغ رد دیون دولت، قصد دارد تا گامی ‌بزرگتر در این مسیر بردارد. حاصل آنکه مبالغ دریافتی بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی کمترین تفاوت را با کارگران شاغل خواهد داشت. این یعنی اهمیت دادن به یک گلایه قدیمی‌ و گام برداشتن حقیقی برای رفع آن.

نکته‌ای که باید مدنظر تمامی‌ مخاطبان سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گیرد آن است که افزایش حقوق دریافتی بازنشستگان در روند متناسب‌سازی، یک موضوع مدریتی است و ارتباطی با رد دیون دولت ندارد. در واقع مبلغ ۸۹ هزار میلیارد تومان بخشی از دیونی است که دولت‌ها باید در طول سالیان به این سازمان می‌پرداخته‌اند و حال با حمایت دولت فعلی و یاری مجلس، این امر محقق شده است. پس تصور آنکه تمامی ‌این مبلغ باید در اختیار بازنشستگان قرار گیرد، تصوری غلط است که ریشه در القائات برخی ناآگاهان دارد. باید در نظر داشت که افزایش ۱۳۹ درصدی مستمری‌ها وقتی در قالب یک طرح ملی با جامعه مخاطب میلیونی قرار گیرد، بدل به طرحی عظیم و سرمایه‌ای هنگفت می‌شود که برنامه‌ریزی برای آن نیازمند ماه‌ها تلاش و پیگیری است.

حال اگر دشمنان انقلاب در خارج از کشور علیه آن موضع می‌گیرند، نمی‌توان بر آنها خرده گرفت که لقب دشمن را با خود دارند، اما وقتی برخی دوست‌نمایان داخلی آب به آسیای این دشمنان می‎ریزند و تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن کار عظیم سازمان تأمین اجتماعی را دارند چه نامی ‌می‌توان بر روی آن نهاد؟

باید اذعان داشت که چنین رویه‌ای حاصلی جز تضعیف سرمایه اجتماعی ملی را در پی نداشته و دود این فتنه‌انگیزی در چشم دوست‌نمایان نیز خواهد رفت.

کد خبر: 13059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =