وضعیت مبهم صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰

یک کارشناس خودرو معتقد است با توجه به تاثیرپذیری شدید دو خودروسازی بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا از مدیران سیاسی و زیان انباشته این صنعت، در سال جاری آینده مبهمی پیش روی صنعت خودروسازی قرار خواهد داشت.

مرتضی مصطفوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره شرایط صنعت خودروسازی در سال جاری بیان کرد: در حال حاضر زیان انباشته بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا واقعیت خطرناک صنعت خودرو است.

او افزود: این زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی را با مشکل نقدینگی و بحران مالی مواجه کرده است.

به گفته مصطفوی به‌دلیل وابستگی شدید تولید خودرو به ارز خارجی، تعیین نرخ دستوری، نیروی مازاد، عدم ‌بهره‌وری نیروی کار، ده‌ها شرکت تابع زیان‌ده، هزینه سربار و... تولید هر یک خودرو با افزایش زیان خالص شرکت‌ها برابر است.

وی افزود: بنابراین افزایش تولید خودرو موجب افزایش زیان انباشته خواهد شد اما از سوی دیگر تولیدکننده نمی‌تواند تولید خود را افزایش ندهد.

این کارشناس خودرو گفت: بنابراین خودروسازان و قطعه‌سازان همواره بر سر دو راهی تولید یا عدم ‌تولید قرار دارند.

وی ادامه داد: سالهاست که صنعت خودرو از وجود مدیران سیاسی رنج می‌برد. با تغییر دولت‌ها مدیران صنعت خودرو تغییر می‌کنند.

مصطفوی عنوان کرد: در شرایطی که در آستانه انتخابات بیشتر دغدغه‌های سیاسی مطرح است، نمی‌توان به حل مسایل صنعت خودرو توسط مدیران این صنعت در سال جاری دلخوش بود.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی چشم‌اندازی روشنی را برای صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰، پیش رو نخواهیم داشت و شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی شرایط سختی را مقابل خود خواهند داشت.

این کارشناس خودرو بیان کرد: شاید با روی کارآمدن دولت جدید و مشخص شدن وضعیت سیاسی کشور، بتوان برآورد کرد که برنامه برای این صنعت پیشران ایران چه خواهد بود.

کد خبر: 13599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =