نگاهی به کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی

کارگزاری‌های تامین اجتماعی، به عنوان حلقه‌های واسط بین شعبه‌های تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان، ذی‌نفعان و مخاطبان قرار دارند که با هدف جلوگیری از گسترش بدنه اجرایی سازمان و همچنین تسهیل ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تاسیس شده‌اند.

به گزارش آتیه آن‌لاین، سازمان تامین اجتماعی تاکنون مجوز تاسیس ۳۵۰ کارگزاری را در کشور صادر کرده که از این تعداد تقریبا ۳۱۵ کارگزاری فعال و بقیه در حال راه‌اندازی هستند.

در حال حاضر ۱۸ وظیفه از وظایف سازمان تامین اجتماعی به کارگزاری‌ها واگذار شده است و البته در برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی است که این واگذاری‌ها تا ۲۲ وظیفه افزایش پیدا کند.

اهداف تشکیل حلقه‌های واسط

بنا به تعریف حقوقی، کارگزاری رسمی تشکیلاتی است که به صورت حقیقی یا حقوقی، برای پیگیری و حصول هدف‌ها و برنامه‌هایی که در آیین‌نامه تعریف شده است تشکیل می‌شود. اهداف اصلی تاسیس کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی اموری مانند «روان‌سازی فعالیت‌ها، ارتقاء سطح رضایت‌مندی در مخاطبان، صرفه و صلاح اقتصادی و نیز تعمیم و توسعه بیمه‌شدگان از طریق انجام فعالیت‌های بازاریابی» بوده است. به عبارت دیگر کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی با هدف جداسازی این سازمان از فعالیت‌های تصدی‌گری و پرداختن به امور مهم و دارای اولویت بالاتر تاسیس شده‌اند تا ضمن نظام‌مند کردن سیاست برون‌سپاری و واگذاری فعالیت‌ها، مقوله بیمه‌های اجتماعی در جایگاه علمی ویژه آن به نحوی که قابل آموزش باشد، قرار گیرد و اشاعه آن در جامعه منجر به اشتغال و تولید شود. همچنین یکی دیگر از اهداف تاسیس کارگزاری‌های این بود تا محل برخورد اولیه و نقطه تماس سازمان با مخاطبان نظیر کارفرمایان و بیمه‌شدگان از واحدهای اجرایی به محل کار آنان انتقال پیدا کند که البته یکی از نتایج آن جلوگیری از اتلاف وقت و رفت‌وآمدهای درون شهری بوده است. ارتقاء نظام پاسخگویی سازمان در برابر مراجع نظارتی، مقامات محلی، حقوقی و غیره، ایجاد سازوکارهای قوی نظارتی در زمینه امور بیمه‌گری و همچنین ایجاد ساختار منظم و منسجم مشاوره در حوزه بیمه‌های اجتماعی به گونه‌ای که امکان بهره‌گیری از تسهیلات مشاوره‌ای جهت آحاد بیمه شدگان اصلی و تبعی فراهم شود از دیگر اهداف تاسیس کارگزاری‌های رسمی سازمان تامین اجتماعی بوده است.

تلکیفی با اثرات سودبخش

مروری بر روند تاسیس کارگزاری‌ها حاکی از آن است که بر اساس تبصره ۱ بند ۴ ماده ۱۲ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی نهادها، سازمان‌ها، موسسات و صندوق‌های اصلی فعال در قلمروهای بیمه‌ای، حمایتی و امدادی مکلف هستند امور اجرایی و تصدی‌گری خود در زمینه تولید و ارائه خدمات و تعهدات قانونی مربوطه را به موجب قراردادهایی به موسسات کارگزاری محول کنند. در این راستا و بر اساس مصوبه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی در مهرماه سال ۸۴ مقرر شد با توجه به گسترش روزافزون وظائف سازمان تأمین اجتماعی در میان جامعه فعال کشور و نقش مهم این سازمان در فراهم کردن رفاه حال و آینده بیمه‌شدگان و خانواده آنان و اثرات سودبخش آشنایی بیمه‌شدگان و کارفرمایان با مفاهیم و تکالیف بیمه‌ای؛ کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی ایجاد شوند تا در چارچوب معیارها و موازین قانونی جهت اجرای تمام یا قسمتی از وظائف واگذاری از سوی سازمان فعالیت کنند.

گفتنی است علاوه بر تبصره ۱ بند ۴ ماده ۱۲ قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، مصوبات متعدد دیگری به منظور تسهیل اقدامات قانونی جهت فعالیت کارگزاری‌ها مصوب شده‌اند. مصوبات سیصد و سی و دومین و سیصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی تامین اجتماعی، اخذ بیش از ۲۰ مصوبه از هیأت مدیره سازمان و تهیه و تدوین دستورالعمل جامع تکوین و فعالیت کارگزاری‌های رسمی، از دیگر اقدامات قانونی در مسیر تاسیس کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی بوده‌اند.

علاوه بر تسهیل‌گیری‌های قانونی، تشکیل ساختار کارگزاری‌ها و راه‌اندازی آنها در بدو امر نیاز به بسترسازی و فراهم کردن زیرساختهای مناسب داشت که به این منظور، برگزاری آزمون کارگزاری‌ها، طراحی و ساخت نرم‌افزار مورد نیاز و همچنین بسترسازی خطوط ارتباطی و مواصلاتی کارگزاری‌ها، تهیه و تدوین ۲۵ دستورالعمل تخصصی در حوزه‌های درمان، اداری و مالی، فنی و درآمد، خدمات ماشینی و غیره، تشکیل جلسات کارشناسی مختلف در جهت رفع ابهام‌های موجود بر اساس اخذ بازخوردهای میدانی و حسب مورد در بستر اجرایی، تهیه فرم‌ها و فرمت‌های مورد نیاز در جهت همگن کردن و نرم‌بندی فعالیت کارگزاری‌ها، تهیه گردش کار استاندارد در جهت برخورداری متقاضیان از امتیاز کارگزاری و ... از دیگر فعالیتهای موثر در تدوین و تکوین شالوده کارگزاری‌ها و تداوم فعالیت آنها بوده است.

شرح وظایف کارگزاری‌ها

در حال حاضر ۱۸ وظیفه از وظایف سازمان تامین اجتماعی به کارگزاری‌ها واگذار شده است و البته در برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی است که این واگذاری‌ها تا ۲۲ وظیفه افزایش پیدا کند. برخی از وظایف کارگزاری‌های رسمی سازمان شامل موارد زیر است: دریافت فهرست و لوح فشرده حق بیمه، ابلاغ برگه‌های مطالباتی سازمان شامل صورت بدهی، اعلامیه، اخطاریه، اجرائیه و ...، کمک به اجرای ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی از طریق انجام اقدامات پیگیری و وصول، بازرسی از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، پلاک‌برداری و شناسایی کارگاه‌های جدید، صدور برگ پرداخت مربوط به بیمه‌شدگان اجباری و خاص، ارسال و مراسلات کلیه نامه‌های اداری شعبه، بازرسی از دفاتر قانونی، فعالیت‌های مربوط به تعمیم و توسعه بیمه شدگان و ...

کد خبر: 1591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =