توازن منابع و مصارف برای پایداری تامین‌اجتماعی/ پرداخت مستمری‌ها، دو و نیم برابر شده است

ششمین نشست رویای تامین اجتماعی فراگیر با موضوع آینده‌نگاری منابع مالی تامین‌اجتماعی ( وصول مطالبات و پایداری منابع متناسب سازی حقوق بازنشستگان) با حضور مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی و نمایندگان مجلس و شرکای اجتماعی برگزار شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ششمین نشست رویای تامین اجتماعی فراگیر با موضوع آینده نگاری منابع مالی تامین اجتماعی ( وصول مطالبات و پایداری منابع متناسب سازی حقوق بازنشستگان) با حضور مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی برگزار شد.

در این جلسه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: توازن منابع و مصارف برای پایداری سازمان تامین اجتماعی و تداوم خدمات آن اهمیت زیادی دارد.

مصطفی سالاری با بیان اینکه در این جلسه از نظرات شرکای اجتماعی برای بهبود و ارتقائ خدمات سازمان استفاده میکنیم، تصریح کرد: در سال جاری از لحاظ درآمد و منابع، ماهانه ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد وصولی از محل حق بیمه داریم. به طور میانگین ۲۲۰۰ میلیارد تومان برآورد سهم سازمان از سود سهام است و انتظار داریم ماهانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان بابت تعهدات جاری از دولت بگیریم که محقق شده و در ادامه درباره جزئیاتش خواهم گفت.

وی با بیان اینکه مجموع منابع ما، ماهانه ۲۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می شود؛ ادامه داد: در خصوص مصارف سازمان باید گفت بابت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان ماهانه ۱۷ هزار میلیارد تومان می‌پردازیم. همچنین ماهانه ۶۰۰ میلیارد تومان بابت تعهدات کوتاه مدت و ۳۴۰۰ میلیارد تومان بابت درمان مراکز ملکی و خرید خدمت از مراکز درمانی بیرونی و ۱۱۰۰ میلیارد تومان بابت امور عمرانی و غیره می پردازیم که مجموع مصارف هم ۲۲۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود و اگر دولت تعهداتش را بدهد این موازنه برقرار است. 

سالاری ادامه داد: دولت سالانه تعهد دارد ۶۰ هزار میلیارد تومان بابت حق بیمه کارفرمایی برخی اقشار و صنوف به ما بپردازد. وضعیت پرداختی دولت بابت رد دیون به ما اینگونه است که طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به ما پرداخت قطعی داشته است. به این صورت که از ۸۹ هزار میلیارد تومان مصوب امسال، دو روز قبل واگذاری سهام ۶۹ هزار میلیارد تومان در دولت تصویب شده است که سهام خوبی است و مبنای آن مصوبه تبصره بودجه در مجلس است.

وی با بیان اینکه از آن ۸۹ هزار میلیارد تومان، ۲۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده که امید است در نیمه دوم سال محقق شود گفت: این امکان فراهم بود اما برایمان مهم بود که سهام خوبی بگیریم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: یک مرحله نیز در سال گذشته ۳۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان گرفتیم. ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر در قالب سهام ترجیحی امسال قطعی شد و تقریبا ۱۰۶ هزار میلیارد تومان سهام در کمتر از یکسال اخیر گرفته ایم. 

وی درباره اینکه برای تامین منابع سال های آینده چه می‌کنیم گفت: به هر نسبت که حقوق کارگران افزایش یابد، وصولی از کسورات بیمه ای نیز افزایش می‌یابد و با همین مبنا بر میزان افزایش مستمری هم اثر می گذارد. سود سهام دریافتی نیز به نسبت تورم، افزایش دارد. غالب سهام ما در شرکت هایی است که قیمتشان تابع تغییر تورم و ارز است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: با توجه به دریافتی ها از دولت، ۷۲ هزار میلیارد تومان منابعِ کنار گذاشته شده داریم و تا سه سال آینده مشکلی در تامین منابع نخواهیم داشت. در واقع از بخش وصولی از تعهدات دولت، منابع برای امسال و سه سال آینده داریم و در پرداخت حقوق متناسب سازی شده مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه اکنون غیر از وصولی‌های دولت، معادل هزینه کرد حدود ۲ سال دارایی و سهام و ذخایر داریم، اظهار کرد: در پرداخت میزان حقوق متناسب‌سازی شده مشکلی نداریم و حقوق بازنشستگان را بدون حساب و کتاب افزایش نداده‌ایم. میانگین حقوق فروردین ۱۴۰۰ در مقایسه با اسفند ۹۸، هزینه ماهانه ما را ۲.۵ برابر افزایش داده است. با این وجود سازمان در معرض خطر قرار نگرفته و این کار را با انجام محاسبات انجام داده ایم. اگر هم وصولی ما از دولت افزایش یابد کیفیت خدمات درمانی و بیمه ای را افزایش خواهیم داد.

وی تصریح کرد: هزینه مستمری سازمان تامین اجتماعی در سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۶۶۰۰؛ ۹۲۰۰؛ ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سالاری ادامه داد: پرداخت مستمری‌ها در این مدت دو و نیم برابر شده است که ناشی از دو مرحله متناسب سازی و دو مرحله افزایش سنواتی است. سال ۵۶ دولت به تامین اجتماعی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به نرخ امروز بدهی داشته و این بدهی همواره وجود داشته است. پرداخت مطالبات تامین اجتماعی از طریق اموال نیز از زمان مدیریت دکتر کرباسیان شروع شده است و این بدهی همواره وجود داشته است.

وی تاکید کرد: در یک سال اخیر رد دیون بی‌سابقه‌ای اتفاق افتاده است و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان سالم و دو مرحله اسناد خزانه ۶ هزار میلیارد تومان انجام شده است و بخشی نیز تهاتر بدهی بانکی داشته‌ایم.متناسب سازی موضوع بسیار مهمی است و شرایط اقتصادی بازنشستگان اقتضا میکرد که شرایط زندگی بازنشستگان ارتقا یابد البته بعضی عزیزان نیز نقدهایی از منظر تامین منابع این برنامه داشتند که امروز مرتفع شده است. وی ادامه داد: ماهی ۱۷ هزار و ۹۰۰ درآمد حق بیمه داریم ۲۲۰۰ سود سهم ماهی ۲۰۰۰ میلیارد تومان از دولت وصول میکنیم. دولت امسال تعهدات در قبال تامین اجتماعی تا کنون ۶۹ هزار میلیارد تومان را متعهد شده است و ۲۰ هزار میلیارد دیگر را در حال پیگیری هستیم. مصارف سازمان نیز با لحاظ همه هزینه ها ماهی ۱۷ هزار میلیار مستمری ۶۰۰ میلیارد تومان تعهدات کوتاه مدت ۳۴۰۰ میلیارد تومان خدمات درمانی ۱۱۰۰ عمرانی،جاری پرسنلی جمعا ۲۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان میشود.

سالاری ادامه داد: با فرض اینکه دولت در ۴ سال آینده هیچ مبلغی به تامین اجتماعی ندهد، تامین اجتماعی مشکلی بابت تداوم خدمت رسانی نخواهد داشت و ما نگرانی برای آینده سازمان تامین اجتماعی نداریم. سازمان تامین اجتماعی با اهمیت و جایگاهی که دارد باید ذخیره احتیاطی داشته باشد که معادل هزینه دو سال سازمان دارایی داریم. در این دو سال هیچ دارایی را نفروخته ایم. دارایی که نگهداری از آن هزینه ندارد را نباید بفروشیم.

وی با بیان اینکه برای انجام متناسب سازی از همان زمان پیش بینی منابع انجام شده است، بیان داشت: ما قبل از شروع مرحله اول متناسب سازی مصوبه واگذاری ۳۵ هزار میلیارد تومان را دریافت کردیم و تامین منابع ازابتدا تضمین شده بود.

سالاری ادامه داد: اگر ظرف ۱۳ ماه میانگین پرداختی ما دو و نیم برابر شد، از همان زمان به فکر تامین منابع بودیم و اینطور نبود که هزینه ای ایجاد کنیم و بعد به دنبال تامین منابع برویم. قبل از اجرای متناسب سازی، مصوبه دولت برای واگذاری ۳۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهام را گرفته بودیم و بعد متناسب‌سازی سازی حقوق را به اجرا درآوردیم وگرنه صحیح نبود سازمان را از حیث منابع در معرض خطر و گرفتاری قرار دهیم. هم در مجلس و هم دولت به احترام بازنشستگان با ما همراهی کردند.

وی تاکید کرد: در سال ۹۹ از ۵۰ هزار میلیارد تومان صندوقهای بازنشستگی ۳۵ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی رسید و در بودجه امسال ردیف مستقل برای تامین اجتماعی اختصاص یافت و ۸۹ هزار میلیارد تومان اختصاص یافت. بعد از ۴ سال نیز اگر دولت سالیانه ۸ درصد دیون جاری و یا حدود ۴۰ درصد از دیون جاری را بدهد تامین اجتماعی مشکلی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در مجموع همه دولتها بخشی از دیون خود را به تامین اجتماعی پرداخت کرده اند و البته میزان پرداختها در سنوات مختلف متفاوت است و مدیران تامین اجتماعی در مقاطعی عملکرد موثرتری در این زمینه داشته اند. پرداخت منابه مربوط به متناسب سا،ی و همچنین وصولیهای بیمه تامین اجتماعی در حوزه اقتصادی تورم را نیست و خلق پول جدیدی صورت نمیگیرد و بدون بالارفتن پایه پولی این منابع ایجاد شده است.

سالاری تاکید کرد: در زمینه سه جانبه گرایی و شورای عالی تامین اجتماعی طرحی تهیه شده است و در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد که امیدواریم به تصویب برسد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: به زودی مابه التفاوت فروردین بدهی ما به بازنشستگان پرداخت خواهد شد. بابت سال ۹۹ باید پرداخت به مراکز طرف قرارداد را تکمیل کنیم و هیچ بدهی نباید باقی بماند و این موضوع برای ما بسیار مهم است و در سال جاری نیز بخش قابل توجهی از مطالبات را پرداخت کرده ایم و البته در جاهایی نیز بابت الکترونیک شدن تعهدات تاخیری را ایجاد کرده ایم تا نسخه الکترونیک به خوبی مستقر شود.

کد خبر: 24073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =