بستری سالیانه ۴ میلیون نفر در مراکز طرف قرارداد

درمان از نکات مثبت و قابل توجه مزایای تأمین‌اجتماعی به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که بسیاری از مردم برای بهره‌مندی از خدمات درمانی به‌ویژه در شرایط سخت اقتصادی و هزینه‌های سرسام‌آور خدمات پزشکی جهت ایجاد حاشیه امن زندگی به استقبال پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی می‌روند. سازمان تأمین‌اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم (مراکز ملکی) و درمان غیرمستقیم (خرید خدمت) به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان که بیش از ۴۴ میلیون نفر را شامل می‌شود، پاسخ می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بی‌شک ارائه خدمت به این خیل عظیم و بیش از نیمی ‌از جمعیت کشورمان، مسئولیتی بس عظیم و تکلیفی بس سترگ است و این‌بار مسئولیت، سازمان را در مرتبه بازوی نظام سلامت، جای داده است. همچنین تأمین‌اجتماعی در بخش درمان مستقیم از طریق ۳۸۰ مرکز ملکی و در بخش درمان غیرمستقیم از طریق خرید خدمت از ۵۰ هزار مرکز درمانی و پاراکلینیک به بیمه‌شدگان خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، با تأکید بر اینکه تأمین‌اجتماعی با بهره‌مندی از تمام ظرفیت سازمانی خود در تلاش است تا نیازهای درمانی بیمه‌شدگان را پاسخ دهد، به تشریح اقدامات مؤثر حوزه درمان غیرمستقیم در راستای ارتقاء خدمات به بیمه‌شدگان پرداخت و ضمن ارائه آمار مراکز طرف قرارداد به میزان ۵۰ هزار مرکز بستری و سرپایی، اجرای طرح‌هایی مانند رایگان شدن درمان برای افراد ۶۵ سال و بالاتر در بیمارستان‌های دولتی، حذف فرانشیز بستری بیمه‌شدگان ساکن در مناطق فاقد مرکز ملکی، استقرار نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد و همکاری با وزارت بهداشت برای پوشش بیمه خدمات درمانی بیماران کرونا را از جمله مهمترین این اقدامات برشمرد.

سلامت مبحث کلیدی

دکتر شهرام غفاری با اشاره به جایگاه تأمین‌اجتماعی در تأمین نیازهای درمانی بیمه‌شدگان با بیان اینکه سلامتی مهمترین دارایی انسان شمرده می‌شود، افزود: «مبحث سلامت، همواره از مباحث کلیدی مورد توجه دولت‌ها در تمام جوامع است و حفظ سلامت و دسترسی به خدمات درمانی مورد نیاز از مطالبات اصلی بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و آحاد جامعه زحمتکش کارگری در تمام جوامع به شمار می‌رود.»

وی اظهار کرد: «سازمان تأمین‌اجتماعی با اعتقاد به عدالت در برخورداری از خدمات درمانی با بهره‌مندی از تمام ظرفیت سازمانی خود در تلاش است به این نیاز مهم و اساسی جمعیت تحت پوشش پاسخ دهد. در این راستا، ضمن استفاده از امکانات مراکز ملکی، از طریق توسعه قرارداد با پزشکان و مؤسسات درمانی سرپایی و بستری، دسترسی بیمه‌شدگان به خدمات سلامت را تأمین و تسهیل کرده است.»

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص تعداد مراکز و مؤسسات طرف قرارداد با سازمان گفت: «در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار مرکز بستری و سرپایی، طرف قرارداد سازمان هستند که به بیمه‌شدگان خدمت‌رسانی می‌کنند. این مراکز شامل ۹۰۰ بیمارستان، ۲ هزار پلی‌کلینیک و درمانگاه، ۱۳۰ دی‌کلینیک و ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز بهداشتی درمانی است.»

غفاری تصریح کرد: «همچنین ۲۴ هزار و ۴۰۰ پزشک و دندانپزشک شامل ۱۰ هزار پزشک عمومی، ۱۱ هزار و ۵۰۰ پزشک متخصص و فوق‌تخصص و ۲ هزار و ۹۰۰ دندانپزشک با تأمین‌اجتماعی طرف قرارداد هستند.»

وی با اشاره به مراکز پاراکلینیک‌ طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی، ادامه داد: «۱۱ هزار داروخانه و ۱۰ هزار مرکز تشخیصی، تصویربرداری و درمانی مستقل شامل ۲ هزار و ۳۰۰ آزمایشگاه، ۲ هزار و ۳۰۰ رادیولوژی، ۴۰۰ مرکز سی‌تی‌اسکن، ۲۴۰ مرکز ام. آر. ای، ۲ هزار و ۸۰۰ فیزیوتراپی، ۸۰ مرکز سنگ‌شکن و... طرف قرارداد با تأمین‌اجتماعی هستند و به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.»

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به آمار ارائه خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی، افزود: «در سال ۹۸ از مجموع جمعیت بیمه‌شده حدود ۴۵ میلیونی تحت پوشش، به طور متوسط سالانه ۵ میلیون نفر از خدمات بستری استفاده کرده‌اند که حدود ۴ میلیون مورد بستری از طریق خرید خدمت از مراکز طرف قرارداد انجام شده است.»

غفاری اظهار کرد: «همچنین سازمان سالیانه پاسخگوی بیش از ۵۰۰ میلیون مراجعه‌کننده سرپایی است و ۳۵۰ میلیون مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد انجام شده است. از این تعداد نزدیک به ۱۲۰ هزار مراجعه به پزشکان و دندانپزشکان و بیش از ۲۳۰ هزار مراجعه به واحدهای دارویی و مراکز پاراکلینیکی بوده است.»

وی با بیان اینکه بیماری کرونا سبب کاهش مراجعه به مؤسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد شده است، گفت: «با شیوع کرونا میزان مراجعه به این مراکز در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.»

سلاله صدرایی، روزنامه‌نگار

کد خبر: 25507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =