پلتفرم ملی اشتغال و نگاه دولت به اشتغالزایی

از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، در قالب برنامه‌ها و اولویت‌های ارائه شده دولت توسط رئیس‌جمهور و سیاستگذاری وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه کار و تولید، مباحث حوزه اشتغال، رونق تولید و نگاه توسعه‌ای به مباحث پیرامون آن، مطرح و مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رئیس‌جمهور در مدت فعالیت دولت، حوزه اشتغال را به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور معرفی کرده و اشتغالزایی، کاهش نرخ بیکاری، کاهش فقر، رونق تولید و بهبود وضعیت معیشت مردم را از اولویت‌های اساسی دولت در سیاستگذاری‌های کلان مطرح کرده که نیازمند اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مختلف در راستای تحقق اهداف اقتصادی و تولیدی کشور است.

"حجت الله عبدالملکی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح عنوان" پلتفرم ملی اشتغال" در راستای سیاست‌های اشتغال در کشور، هدف این طرح را ایجاد یک الگو و نظام ایجاد اشتغال دانسته و می‌گوید: در ستاد اشتغال قرارگاه رفاه مردم به دنبال ایجاد پلتفرم ملی اشتغال به تفاهم و جمع‌بندی در این زمینه هستیم.

وی با اعلام اینکه در پلتفرم ملی اشتغال مشخص می‌شود که بانک‌ها، اصناف، تعاونی‌ها، بخش خصوصی، متولیان بازار و دیپلماسی اقتصاد خارجی چگونه باید در زمینه اشتغال‌ آفرینی کار کنند، اظهار کرد: این پلتفرم باید یک نظریه مبنا و اصلی داشته باشد و به نحوی تنظیم شود که همه بازیگران آن بر اساس ضوابط خود، ایفای نقش کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه پلتفرم ملی اشتغال باید حداکثر انطباق را با شرایط، محدودیت‌ها و سیاست‌های دستگاه‌های متولی تولید و اشتغال داشته باشد و یک نوع هماهنگی ایجاد کند، افزود: این موضوع می‌تواند با همکاری دستگاه‌ها برای مشخص کردن یا تغییر نقش آنها انجام شود و به عبارت دیگر، قرار است یک هم‌افزایی و انسجام در حوزه اشتغال را شاهد باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اولویت‌های فعالیت این پلتفرم، بیکاران و صاحبان مشاغل غیررسمی با درآمد پایین هستند تصریح کرد: پلتفرم ملی اشتغال باید به نحوی طراحی شود که هر نهادی به تعدادی از این کدهای ملی که یا بیکار هستند یا کار شایسته ندارند، خدماتی در راستای ایجاد اشتغال ارائه کند.

عبدالملکی با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند در زمینه تامین مالی، وزارتخانه‌ها در حوزه‌های مربوط به بوروکراسی و قوانین، اصناف در مورد بازاریابی و بازار رسانی کمک کنند، اضافه کرد: افزار اولیه این کار به عنوان "سامانه ملی اشتغال" توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال تهیه شده و باید توسط مخاطبان تکمیل و سپس اتصال نهادها و سازمان‌ها انجام شود.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه هدف پلتفرم اشتغال ملی، تبادل اطلاعات و جمع‌بندی عملکردهاست و در آن، برنامه‌های متعارف دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال هم دیده می‌شود، گفت: در این وبسایت ملی، خدمات دستگاه‌های مختلف در خصوص جامعه هدف هم قابل دسترسی خواهد بود و در این سامانه ثبت می‌شود و می‌توانیم گزارش نقش دستگاه‌ها در ایجاد اشتغال را ارزیابی کنیم.

وی با عنوان اینکه در بودجه سالجاری، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال و تولید، تخصیص داده شده بود ولی نظام تخصیصی آن به درستی مشخص نبود، اظهار امیدواری کرد که مردم در سال ۱۴۰۱، فضای اشتغال خوبی را تجربه کنند.

نقش اشتغال‌زایی در ایجاد توسعه

به طور حتم ایجاد بسترهای مناسب در راستای فعالیت کارآفرینان، سرمایه‌گذاری در زمینه اشتغال و تولید و به دنبال آن بهبود فضای کسب و کار و رفاه در جامعه، می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه همه‌جانبه کشور و گسترش بیشتر چتر رفاه بخصوص در بین اقشار کارگری جامعه باشد.

بر اساس شاخص‌های توسعه و کسب و کار در جهانف ارتباط مستقیم و دو سویه بین توسعه و پیشرفت و نرخ اشتغال و بیکاری در جوامع وجود دارد و به هر میزان کشوری توسعه یافته‌تر باشد، اشتغال بیشتر و نرخ بیکاری کمتری را تجربه می‌کند و شرایط اشتغال سخت و نرخ بالای بیکاری در جوامعی رواج دارد که بستر اشتغالزایی، توسعه متوازن و رونق تولید در آن‌ها شکل نگرفته است.

ایجاد زمینه در راستای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد و افزایش فرصت‌های شغلی برای افراد جامعه، نیازمند سیاستگذاری دولت‌ها در حوزه‌های جذب سرمایه، شرایط فعالیت کارآفرینی، اولویت قراردادن سیاست‌های اشتغال تخصیص بودجه، تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار و نهایتاً تربیت نیروی کار متخصص و ماهر در همه زمینه‌های اشتغال مورد نیاز جامعه است.   

آمار اشتغال و بیکاری در کشور 

بر اساس آخرین آمارهای جمعیتی، از جمعیت بیش از ۸۵ میلیون نفری کشور،  در حدود ۶۷ میلیون نفر در سن کار قرار دارند و جمعیت ۱۸ میلیون نفری نیز خارج از سن کار محسوب می‌شوند. از میان افراد در سن کار، در حال حاضر نزدیک به ۲۴ میلیون نفر جمعیت فعال و در حدود ۴۳ میلیون نفر نیز جمعیت غیرفعال کشور بشمار می آیند.

همچنین تعداد( ۲۱ میلیون و ۷۶۱ هزار نفر) در کشور جمعیت شاغل هستند که در حدود ۱۹ میلیون نفر از این تعداد، شاغلان رسمی و حدود سه میلیون نفر در قالب اشتغال غیررسمی مشغول به فعالیت هستند. همچنین بر مبنای داده‌های حوزه بیکاری، تعداد (یک میلیون و ۹۹۲ هزار نفر) نیز به عنوان بیکار در کشور به حساب می‌آیند.

همچنین بر اساس جدیدترین اطلاعات و آمار سامانه ملی اشتغال و کسب و کار، تاکنون تعداد بیش از(۲۳ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر) در قالب نیروی کار، تعداد (شش میلیون و ۷۱۸ هزار و ۷۵۷ فقره کسب و کار) و ( ۴۹ هزار و ۹۲ عنوان شغل) در این سامانه به ثبت رسیده است.

کد خبر: 28701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =